Vad är rollkur?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ceta

Trådstartare
hej!

Har sett en del trådar angående detta ämne... men har aldrig förståt vad det är får något... så om någon vore så snäll attt förklara detta för mig så blir jag glad!

//Dea

Sv: Vad är rollkur?

Det är en träningsmetod som vissa använder, specellt i tyskland och holland, därav vissa toppryttare

bulging_splenius.gif

Hästens nos viks in till bogen och ganascherna nästan trycks mot halsen, de som utövar den kallar det djup och rund.

Det finns inget bevis ännu mot att det är skadligt mot hästen men iprincip alla på buke tycker det är förskräckligt.

Finns bra läsning på www.sustainabledressage.net visserligen på engelska men, men...

Det gå även bra att använda forumets sökmotor. Det finns ett X antal trådar i detta ämne.

tack för svaret! Ja det ser lite småskumt ut måste jag medge....

ush dety ser faktiskt hemst ut! alla nerver måste ju typ komma iklämm.... dessutom lär väl inte hästen se så mycket... även om det kanske inte är ryttarens högsta prioritet....

Finns det NÅT bra med rollkur?

Man har ju bara hört (och sett) allt negativt med det, men jag menar det borde väl ändå finnas nåt som folk anser bra med denna metod.. Annars hade man väl inte utövat den?

Nån som vet va de som rider så har för argument? :crazy:

Nej, alla "på buke" tycker inte det är förskräckligt. Gör man det på det sätt som det är tänkt- lösgörande och stretchande, inte tvingande- behöver det inte alla vara ngt fel med det. Vissa hästar passar det för, andra inte- precis som det mesta annat. Tror t ex att det är bra mkt värre för alla hästar vars matte/ husse inte kan sitta följsamt och balanserat i sadeln, och det gäller ju väldigt många.

läste nått på den där hemsifan om att det skulle vara uppmjukande?

men när man provar att hålla uvet så där (som människa då) så e det ju inte särskilt bekvämt... fast det är väl inte att "gå i form" heller! ;)

Hästen på bilden ser ut att gå lite bakom hand.:angel: Skojja
Usch stackars häst!

Tänkt att vara lösgörande ja... Det är det jag aldrig riktigt har förstått med rollkuren. Hur kan det vara lösgörande när man låter vissa muskler i halsen och nackbandet vara i ett maximalt utsträckt tillstånd. Tröttar man ut musklerna så mycket så att de förlorar motstånd och därigenom blir "lösgjorda"?

Det värsta är att man behöver faktiskt inte använda råstyrka eller tvång för att få en häst att gå i rollkursform. Gäller bara att tajma hjälperna och enbart ge den eftergift när den går som man vill. Majoriteten av alla hästar är gudasnälla djur som gör allt och lite till för sina ryttare.

Mmm skrev:
Nej, alla "på buke" tycker inte det är förskräckligt. Gör man det på det sätt som det är tänkt- lösgörande och stretchande, inte tvingande- behöver det inte alla vara ngt fel med det. Vissa hästar passar det för, andra inte- precis som det mesta annat. Tror t ex att det är bra mkt värre för alla hästar vars matte/ husse inte kan sitta följsamt och balanserat i sadeln, och det gäller ju väldigt många.

"O därom tvistade de lärda..."

Finns det NÅT bra med rollkur?
Det stärker bukmusklerna och stärker musklerna så de får högre frambenslyft...
Jag är neutral i rollkurs frågan då jag inte har varit på kurser och lärt mig om allt som har med det att göra men jag vet att det är framställt tillsammans med veterinärer och equiterapeuter(stavn)...så det kan ju inte vara så skadligt...
Sen så pratas det mycket om att det är så himla onaturligt för hästen men det är ju inte så naturligt för hästen att gå på tygeln heller...

Att gå i form är naturligt, ser hästar när de busar i hagen som ex, min pålla brukar jobba finfint med rygg och bakben när hon busar vid vissa tillfällen för när hästen går så har den allt sammlat och kontrolerat för att kunna förflytta sig från "fara" så snabbt som är möjligt.

Vi utnyttjar den häst formen för hästen inte ska ta skada över att vi sitter på den, den blir tom. hållbarare

Det är samma sak med skolorna, alla är naturliga. En häst går ofta lite öppna när den ser något som är läskkigt till exempel, den trampar på stället när den är lite instängd eller inte vet vart den ska osv. Medan rollkur inte förekommer naturligt utan något vi skapar helt själv, det betyder inte att det tar skada fysiskt och så men det är knappast naturligt.

*Kl*

Har faktiskt själv stött på hästar som går bakom lod i "showiga" sammanhang i hagen, bla min egen gör det. Orsaken kan diskuteras. Däremot har jag aldrig stött på en häst som går som en rollkur häst i frihet, om den inte vill klia sig på bringan förstås. :p

Lord Owen skrev:
*Kl*

Har faktiskt själv stött på hästar som går bakom lod i "showiga" sammanhang i hagen, bla min egen gör det. Orsaken kan diskuteras. Däremot har jag aldrig stött på en häst som går som en rollkur häst i frihet, om den inte vill klia sig på bringan förstås. :p

eller så ville den kanske samtidigt som att klia sig i bringan stretcha ut muskulaturen i halsen!?!? :angel:

lektra skrev:
Det är en träningsmetod som vissa använder, specellt i tyskland och holland, därav vissa toppryttare

bulging_splenius.gif

Hästens nos viks in till bogen och ganascherna nästan trycks mot halsen, de som utövar den kallar det djup och rund.

Det finns inget bevis ännu mot att det är skadligt mot hästen men iprincip alla på buke tycker det är förskräckligt.

Finns bra läsning på www.sustainabledressage.net visserligen på engelska men, men...

När blir det rollkur, och när är det "bara" bakom lod/ihopdragen??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 243
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 385
Senast: Derivata
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka