Vad är normalt pris för en Kastrering?

R

romantic

satt och funderade..
Någon som har kastrerat en hingst nyligen? Vad ligger ca pris på? Varmblod framför allt jag undrade över, fast det kanske inte är skillnad på olika raser?:)

Tacksam för svar!!!:)

Sv: Vad är normalt pris för en Kastrering?

frågade min vet igår då jag snart ska kastrera min.
men ialf tog dom 1700kr för en ståendes kastrering på klinik.

Jag betalade 3500, men då ingick också 2 sprutor, influensa+stelkramp. Även det smärtstillande han åt efter ingreppet. Ståendes hemma.
Men eftersom du har en travare bör du kanske göra det på klink, liggandes. Enligt veterinären fanns det en risk att tarmarna skulle ramla ut när man gjorde snittet (finns ett speciellt namn för det) och det var vanligare på travare. Han hade varit med om det en gång, och då är det kört. Kanske värt att kolla upp iallafall.

Kanske är det en frieser hon har.. :cool:

Jag kastrerade min häst förra veckan. Ståendes på klinik. Detta kostade 1700 kr +moms på detta. Så det blev runt 2000 kr. det skiljer väldigt mkt på pris, så ring runt o fråga lite olika vet va det tar.

Mvh sandra

Tror det kommer kosta ca 5000 liggande på klinik för vår grabb om en vecka.

ca 4500 på klinik i höstas kostade det när jag gjorde det på min frieser.
veterinär avrådde för stående kastreirng pga av tarmfall. Det hade kostat 1000 kr mindre att göra stående.

2500 - 2800 kr kostar det på våran klinik här har jag kollat nu. Och det blir på klinik!

Mvh

Vad menar du? undrade bara över varmblod, vart kom friser in i bilden:confused::)

En frieser är ett varmblod, likaså är svenskt halvblod och PRE, varmblodig travare och en massa andra raser.
Hästraserna delas in i tre huvudgrupper: varmblod, kallblod och ponny.

Så, en varmblodstravare är ett varmblod, men varmblod är så mycket mer än bara travare :p

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Det var inte min mening att irritera någon med att jämföra ett varmblod med en travare.

Jag betalade knappt 4000:- i oktober, stående på klinik inklusive vaccinering.

En frieser är ett varmblod, likaså är svenskt halvblod och PRE, varmblodig travare och en massa andra raser.
Hästraserna delas in i tre huvudgrupper: varmblod, kallblod och ponny.

Så, en varmblodstravare är ett varmblod, men varmblod är så mycket mer än bara travare :p

Ahaaa... du menade så:angel:;) hade jag tänkt länge än vad näsan är lång hade jag kommit på det med! Tackför förklaringen;)

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Det var inte min mening att irritera någon med att jämföra ett varmblod med en travare.

Nemen gud det är lungt!:laugh: du behöver inte be om ursäkt för något ju!

Hört samma sak ang varmblodig travare från 2 st olika veterinärer om just risken är högre för tarmframfall då tydligen hinnorna är tunnare. Så de brukar rekomendera just klinik och liknande för den rasen.

Undrar själv över kastrering (har gjort det några ggr på unghästar hemma) men nu ska vi kastrera en äldre herre...
Så jag av rädsla för komplikationer ( varför inte måla fan på väggen på en gång) vill göra just denna kille på klinik, men ni som gjort det, får ni köra hem samma dag då???? Nej killen är inte varmblodstravare.

Vi ska kastrera på klinik på onsdag och det är sagt att det ska göras på f.m. så får man åka hem på e.m. så det hoppas vi på.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Bamburine
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 187
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur