vad är mest fel mot hästen?

M

Mmajk

jaa nu kommer ännu en tråd om att såga hästen i munnen...

då jag som de flesta andra inte tycker sågande är ngt som man vill eller ska hålla på med så undrar jag lite,
det här beteendet har ju uppkommit troligtvis för att ryttaren känner ngn form av prestationskrav och saknar kunskap om hur man ska uppnå "rida hästen i form" och vad det innebär att göra det.

det är troligtvis folk som är över-fokuserade på hästens hals och nacke, men vad är då värst?

att såga hästen i munnen eller att inte ens "försöka" eftersträva en form på hästen, utan bara rida/åka häst?
i båda sammanhangen bygger ju hästen "fel" muskler och ballanserar ju troligtvis sig på ett mindre optimalt sätt då hästar normalt väljer "minsta motståndets väg"...

är det ngn som förstår min tankegång? hela hästen behöver ju "snäll behandling" inte bara munnen... och en fel musklad/ballanserad häst blir ju lätt stel, eller sliter på sig själv onödigt mkt..

Sv: vad är mest fel mot hästen?

Tycker att de som typ åker häst, antagligen inte är på den nivån att den ens är "intresserade" av att hästen ska gå i form, de kanske inte ens har hört talats om det... Men de som sågar för att de tror att hästen går i form, har ju iaf hört talats om form, även om de inte vet vad det riktigt innebär, för då skulle de ju fatta att sågning inte funkar. Lr hur man nu får hästen att bara böja på nacken.

Jag tycker iaf att sågning är mest fel, har aldrig sett en häst som är nersågad och som går avknäppt som är avslappnad... Sen är det ju mer onaturligt för hästen att gå på det viset, de flesta hästarna blir ju mer framtunga och går även på bogarna när de bara böjer på nacken.
En häst som inte går iform, kan ändå vara avslappnad, även om den kanske inte går helt i balans eller får den hjälp den behöver.

Kan ta min häst som exempel, är ett fullblod som gått på banan ända till runt 7 månader sen, kan ju säga att hon inte jobbar iform hela passen, för hon har inte muskler för det, så därför kräver jag inte heller att hon ska göra det, men försöker ändå ha henne avslappnad och i hyfsad balans, för det är ju ändå "träning" på väg mot att hon ska orka gå mer iform...
Skulle jag istället börja såga ner henne när hon inte orkade skulle jag ju inte alls få ut något av det, hon skulle bara bli framtung och gå på bogarna, och springa på fort framåt och bli spänd...
Ser även hellre en åka häst på min häst än en som sitter och sågar...

Tror jag faller under kategorin "åker häst" :bump:

Enligt min kiropraktor blir hästen bara bättre för varje besök. Från början hade hon rejält med låsningar.

Rider ute i skogen över stock och sten. Men jag har ingen lust att såga min häst i form utan jag tränar sidvärtsrörelser och att ställa, böja, göra volter och liknande när jag rider på banan.

Lite OT men ändå inte; Definiera "såga"... Jag har sett en hel del som jag kan tycka uppfattas som en mildare variant kanske, men ändå sågning. Då har ryttarna/tränarna sagt att man "leker" med bettet/tyglarna när jag har ifrågasatt.

Vart drar man gränsen för leka med bettet och sågning?

Eller har jag missuppfattat kanske?

I övrigt vet jag folk som enligt mig "åker häst" i din beskrivning. Det är folk som har hästar som enbart hobby och skogsmulle. Dom vill inte tävla sin häst och dom tycker det är tråkigt att harva runt på ridbanan.

Jag kan inte se något negativt med det. Dom har inte samma mål som jag har och det får jag acceptera. Deras hästar är fina och glada!

Sågning däremot sätter jag mig mot, gillar inte.
Jag tycker uttrycket "gå på tygeln" är fel också och ser framför mig en nedsågad häst som knäcker av i nacken.

Själv använder jag bara uttrycket "rida hästen i form" och tycker det säger det mesta :idea:

Alltså, inget av alternativen ger ju en god form hos hästen. En häst som är nersågad/knäpper av i nacken går inte i rätt form. Den har inte vikten på bakdelen, och dessutom skapas spänningar och obehag som inte skapas av att hästen lufsar runt i fri form med en mindre rutinerad ryttare.
Självklart är det värre att såga ner en häst än att inte rida den i form (gillar inte uttrycket, för hästen gå inte i form i något av fallen). Men ridkänsla får de flesta efter nog lång tid i sadeln, och hästen kommer att börja gå i form. Om man däremot blir forcerad i sin ridning och inte inväntar den rätta känslan, då är man väldigt fel ute :(

Vart drar man gränsen för leka med bettet och sågning?

Med risk för att bli uppfattad som ett självutnämnt proffs (:o):

Jag behöver ärligt talat inte mickla speciellt mkt med händerna. Jag känner att mitt sätt att rida och min sits är tillräcklig för att hästen ska gå avslappnat, sjävklart med olika bärighet beroende på häst då. Men dock avslappnat brukar de flesta gå, iaf efter en stund om det är en spänd individ.
Säger återigen att jag inte är ett proffs eller en allmänt ansedd "duktig ryttare", men det understryker bara min poäng ännu mer: Det är inte så svårt, bara man fokuserar på sin egen ridning och inte hästens nacke.

Jag har inte stumma händer, jag tar förhållningar ibland samt ledande tygeltag tex. Det är för mig inte ett felaktigt sätt att använda handen. Men jag skulle inte känna mig bekväm med att hela tiden pilla hästen i munnen. Där går nog min gräns. Jag vill ju känna hästens respons på min sits och balans, hur ska man kunna göra det om man hela tiden stör den i munnen? Är man rädd för att känna att hästen "går ur form" om man inte håller ner huvudet eller vad är grejjen man vill åt?
Tack och lov är det ganska få som man ser regelrätt såga, dvs hårt dragande tygel för tygel, men desto vanligare med detta okynnespillande. Min medryttarhäst har tex en ägare som lärt sig detta sätt att rida, dvs med låg hand pilla hästen i munnen HELA tiden. När jag sa åt henne att hästen skulle gå bättre om hon höjde handen och höll den still, provade hon det och kände för första gången på flera år att hästen faktiskt gick stadigare (inte undra på, den försökte ju slå sig fri från hennes hand innan :angel:) men framförallt ärligare...

bättre att bara sitta där och göra ingenting än att med våld tvinga hästen in i en "form"!

en häst som har en ryttare som "åker häst" och är avslappnad går oftast lite lång och låg vilket är en helt ok. form, inget skadligt alls (formen ska ju vara ändamålsenlig) :) det är ju i den formen man börjar stärka hästen innan den orkar samla sig mer och mer för att höja formen.

all sågning gör skada och ger ingen form alls. som jag ser det så är även "lek och plock" sågning men med ett finare ord. 5-e benet är ju inte så ovanligt i samanhanget.

känns ju ganska bra att det är fler än jag som har uppfattningen att såga är värre, jag hade detta samtalet ganska nyligen med en kompis.. då fick jag inte ngt medhåll om att såga är värre, min mening är att hästen ska få ta stöd i handen men bära sig själv, och då ska den ta stöd på ytter, innertygeln ska bara leda vägen vid vissa tillfällen, annars är det ben och sits som ska till. att såga ger bara en missnöjd spänd häst som inte vill jobba med en tillslut.

jag tillhör inte själv tävlingsmänniskorna, men jag har en häst som är väldigt känslig för när han inte är rätt ballanserad och det stressar honom ngt otroligt. så jag får vackert harva några dagar i veckan på ridbanan även om det finns saker som är mer lockande. men jag har en häst som är väldigt tacksam att rida på. när jag gör rätt så bjuder han på det lilla sista <3

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller också absolut med dig! En häst som går i en ordentlig ändamålsenlig form skall man kunna släppa inner på!
När de gäller "kravlös/åka runt" ridning så kan de behövas ibland, "min ponny" som inte hade blivit ordentligt riden på 6 månader - 1 år, hon var dessutom inte alls utbildad,
behövde träna på galoppfattningar och behövde galoppera ltie för kondis och balans träning, men hon hade inte kraften att smala sig än och då är de rätt taskigt att försök samla ihop, Så kravlöshet" kan fylla en viss funktion ibland... Nej jag är inget proffs alls och har fått massor av hjälp med ponnyn av min tränare

Jag tycker nog att det är värre att såga ner en häst i en avknäppt och felaktig form. Att bara åka häst och inte kräva någon speciell form alls är väl inte bra det heller, men jag har svårt att se att det skulle göra så mycket skada.

Det är när man med felaktiga metoder försöker fa hästen i rätt form som det blir skadligt, om man bara aker häst sa tar inte hästen nagon nämnvärd skada.

Jag tycker att det är betydligt värre att gå på tygeln/såga ned en häst till att gå i en form som knappast kan kallas form.

5-e benet är när ryttaren "bär" hästen och balansen återfinns i hästens hals (5-e benet) och ryttarens (starka ?) hand. äggformade "svullnader/knutor" på halsens nedre del är inte ovanligt i samanhanget. så inte alls nödvändigtvis synonymt med att hänga i bettet/gå på bogarna.

Är själv misstänksam mot alla uttryck som "leka med bettet", "rörlig hand" kan även förekomma, men har aldrig riktigt fått klart för mej vad det är, men tycker själv att det låter som en mildare grad av sågning, med pill i hästens mun typ hela tiden... :crazy:
Vill själv ha en häst som reagerar på så små hjälper som möjligt, och har svårt att se att den gör det om man hela tiden håller på och rör bettet...

5-e benet är när ryttaren "bär" hästen och balansen återfinns i hästens hals (5-e benet) och ryttarens (starka ?) hand. äggformade "svullnader/knutor" på halsens nedre del är inte ovanligt i samanhanget. så inte alls nödvändigtvis synonymt med att hänga i bettet/gå på bogarna.

Äggformade? Typ "bubblor" på undersidan av halsen? (i så fall har jag sett detta, har ingen bild?)

menar du ungefär vig ganaschen? så det ser ut som typ ett adamsäpple?:crazy: hade ponnyn jag red på ridskolan, trodde det var så hon såg ut.. (?):confused:

nej, den svullnad du beskriver låter mer som att hästen är lite trång i käkvinklen.

när hästen gått på 5-e benet blir det en "svullnad" ganska långt ner på halsen mot bogen/framåt, en på varje sida. svårt att förklara i skrift :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 911
Senast: Freazer
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 686
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen inte i form. Hade dragits med en gnagande huvudvärk hela dagen, kände mig seg och olustig, stel i musklerna och ont i...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama