Vad är lätt att göra själv?

A-K.Eng

Trådstartare
Vid vårt blivande husköp, (ej klart ännu), så har jag lite funderingar på att renovera lite. Våtrumstapeterna i färstun/grovköket och badrummet börjar släppa. Inte jättesnyggt.

Jag skulle helst vilja ha kakel och klinker men inser att jag inte är så händig att jag kan göra allt själv. Men hur mycket kan man göra själv, förbereda osv för att slippa ta så mycket proffessionel hjälp=kostar pengar?

Dra ner våtrumstapeter har jag gjort förr. Golvet är gjuten betongplatta som grund och det är värmeslingor i golvet.

Vad kostar det att renovera sånt? Båda utrymmena uppskattar jag till ca 2X4 m vardera. Vad ska man tänka på när man väljer kakel?

Sv: Vad är lätt att göra själv?

Vad spännande med husköp!

Nu är jag iofs händig, men jag kan lista sådant jag tror även en helt ohändig skulle kunna klara själv:

• köpa hem alt material
  • riva ner befintliga tapeter
  • stänga av vattnet och plocka ut handfat/toalett/övrig inredning
Händighetsnivå snäppet över grundgrejerna är att fixa till alla underlagsskikt så att de blir godkända för försäkringsbolaget. Arbetet bör dokumenteras med bilder av försäkringsskäl. Till exempel ska det läggas ett spärrskikt (en speciell färg) på väggen innan kakling. Detta är ett gyllene tillfälle att kolla så allt blivit gjort enligt regelboken tidigare. Gör du jobbet själv tror jag en fackman måste godkänna, men någon annan kanske vet säkert.

Steg tre är att kakla och foga. Det är inte speciellt svårt alls, men kräver lite pyssel och bra verktyg (samt ett sinne för räta linjer - det finns inget fulare än skev kakling).

Liknande trådar

Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
11 694
Senast: Daff
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 492
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?