vad är lagom??

zazza girl

Trådstartare
vad är lagom att börja tävla i för höjd med en häst som aldrig ha tävlat...??

jag och min polle ska ut på våran första tävling i höst och ha suttit och kollat lite på tävlingar men hittar bara lokal på klubbarna här runt om kring ....

så vad tycker ni är lagom första gången ..???

:bump::banana::bump:

Sv: vad är lagom??

Jag tycker att du ska börja på lokal än så länge och sen på den lägsta höjden ( LD för ponny & 90cm för häst ) eller varför inte bara åka på en pay&jump ?

Jag skulle åka på någon Pay&Jump/Träningstävling på en höjd som du vet hästen är bekväm på, om den inte är bekväm på den "riktiga" höjden som den ska tävla.

Beror ju helt på vad du vill ha ut av det, att åka på en Pay&Jump bara för att se hur hästen beter sig på tävlingsplats skulle jag göra iallafall.

Du kan ju börja med att åka på en träningstävling där brukar man kunna hoppa från 30cm och uppåt.

oki.. är träningstävling typ klubbtävling då???
ha aldrig hört träningstävling ... :)

hästen i säg ha bara hoppa med ryttare en gång och med mig i skgen några gånger , men han är löshoppad mycket , så tänkte vi skulle ställa upp i en lite tävling i höst när han ha kommit igång och hoppat lite mera ...

men ha bara hittat lokala tävlingar på 80 , tycker de är lite för högt att börja med .. eller vad tycker ni...????

Om han är hoppad så lite och du promt ska tävla tycker jag att du ska ta en väldigt lätt klass ! Typ inte mer än 50 cm eller så .
På tävling blir det ju väldigt mycket annat att fokusera på än bara hindrena .

Jag skulle nog inte börjat med 80 om den har hoppat så lite, utan jag hade nog ridit en klubbtävling/träningstävling/clear round på 40, 50 eller 60.

jo vill ju börja lågt , typ 50 med han , bara för att han ska få testa på och komma ut först , och att han ska tycka det är roligt ..
men hitta inga klubbtävlingar i höst ...

clear round är väl ett bra alternativ? :bump:
jag började åka ut på många clear rounder, sen när jag va redo åkte jag ut på en lokal LD och sen dess har jag hoppat LD-LB :d

Håller med de som säger pay and jump eller träningstävling/CR på valfri höjd, och välja lågt, 50 - 60 cm. *ven om de hoppar bra och stadigt hemma, och på 'tävlingshöjd' så blir det mkt för dem att titta på första gången de kommer ut.

Nästan alla klubbar brukar ha endera pay and jump, eller klubbtävlingar på 'valfri höjd', från typ 30 - 40 cm. Perfekt för miljöträning.

Håller med de som säger pay and jump eller träningstävling/CR på valfri höjd, och välja lågt, 50 - 60 cm. *ven om de hoppar bra och stadigt hemma, och på 'tävlingshöjd' så blir det mkt för dem att titta på första gången de kommer ut.

Nästan alla klubbar brukar ha endera pay and jump, eller klubbtävlingar på 'valfri höjd', från typ 30 - 40 cm. Perfekt för miljöträning.
Instämmer!

det kommer bli en klubbtävling på 50 cm för han i höst ,, bara för att han ska komma ut och ha roligt ...:)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 021
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
549
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka