Vad är lagom framridning??.

Sv: Vad är lagom framridning??.

det är ju en högst individuell fråga...
så pass länge det behövs, tills du och din häst känner er redo för att gå in på banan.

Endel kanske bara behöver 15 minuters uppvärmning på sin häst, andra kanske behöver 45minuter. Det är bara att prova sig fram med vad som funkar bäst. Till att börja med kan du kanske prova 25minuter, och sedan fundera efter ritten: skulle du behövt en kortare uppvärmning, eller kanske en längre?

Sedan beror det på hur hästen är för dagen också, endel dagar kanske hästen kommer igång fort, andra dagar kan det ta längre tid. Det är bara att försöka känna och prova sig fram. Lycka till! =)

jag rider fram runt tio minuter, jag vet folk som rider fram en timme vad som är lagom för dig kan ingen här svara på.

Jag fick ett bra tips av min tränare:

5 ryttare kvar innan mig: börja skritta honom i form (hästen ska vara framskrittad 10 min innan på lång tygel)
4 ryttare kvar innan mig: jobba honom i traven
3 ryttare kvar innan mig: jobba honom i galoppen
2 ryttare kvar innan mig: tänka igenom programmet och eventuellt rida några vägar, kolla så att allt sitter
1 ryttare kvar innan mig: torka bort nosslem, torka av stövlarna o dyl.

Detta är dock anpassat efter min häst eftersom att han är väldigt hetlevrad och snabbjobbad. Rider jag fram för länge blir han uttråkad och börjar intressera sig för annat än mina hjälper.

Ett sånt tips kan man bara ge individuellt till ett ekipage man känner..
Varje ekipage har olika behov, man märker vad som passar.. sen kan ju hästen kännas olika tävlingsdag till tävlingsdag
Jag rider fram kanske 5 min på kallblodet. Känner bara av lite skritt på kort tygel plus gör ett par glpfattningar och kollar av

Nirak

Ja, det var därför som jag skrev i slutet av mitt inlägg att detta var individuellt anpassat efter just mig och min häst.

Som alla andra sagt, det är helt individuellt. Går inte att säga någon direkt tumregel som gäller för alla, men jag har som regel att alltid skritta minst 10 min, trava nått varv och göra en (ibland två) galoppfattningar i varje varv. Vill mest värma upp hästen så mycket skritt.

det är som fler säger här "olika från häst till häst" .. det har varit olika för mig.. det beror även vilken form hästen är i .. ibland kan det ta 15 minuter för mig och min polle och han känns redan klar för att gå in på banan.. och ibland känns det som man skulle behövt minst 1,5 timme.. men kör inte slut på hästen innan den ska in på banan.. jag såg en tjej på en framridning en gång.. hon galopperade i säkert 1 timme utan att låta hästen vila :S helt vansinnigt om man frågar mig :P

Jo jag har också sett mängder med såna typer. De gör öppnor, slutor, galoppombyten, skänkelvikningar och gud vet vad, hur länge som helst. Det verkar som att de rider fram bara för att visa upp sin häst kunskaper och inte för att värma upp den inför tävlingen. Undrar ärligt talat hur de hästarna presterar inne på banan för de borde vara rätt slutkörda vid det laget, eller iallafall uttråkade.

jag såg en tjej på en framridning en gång.. hon galopperade i säkert 1 timme utan att låta hästen vila :S helt vansinnigt om man frågar mig :P[/QUOTE]

Ja, fast som ni säger så är ju det väldigt individuellt vad som fungerar på olika hästar, det kanske var hennes sätt att få hästen avspänd?? :idea:

Det tror jag är olika både beroende på häst och dag. Ibland rider jag fram tio minuter, andra ggr en halvtimme. Det jag vill uppnå är att jag kan kontrollera gas - broms och att hästen är loss i sidorna. Sen kan det ta en kvart ibland och ibland en halvtimme ibland, det beror helt på.

..?hört talas om rimlighetsbedömning?
hästen är trots allt inte en maskin man kör med eller bil som man låter gå på tomgång under tiden man skrapar rutorna. vill bara belysa ditt i mina ögon aningslösa uttalande i den senare delen av inlägget.
mvh

På den hästen jag red innan red jag ca 20 min innan dvs 10 min skritt och sedan lite jogging.

På min nuvarande kan det ta allt från 30 min till 70 min beroende på väder mm. Jag måste skritta henne minst 20 min för att komma igång ordenligt.

Så som sagt är det väldigt olika

Till en L:B1 skulle jag se till att hästen är framme för hjälperna, lydig i övergångarna, att den är styrbar och avslappnad. Hur lång tid det tar är olika från häst till häst.

Självklart ska det ju sitta på träning, men jag kollar alltid av det på framridningen.

På ena hästen behöver jag ca 1 h och 15 cm för att rida fram honom på en tävlingsplats..

medan den andra så han blir varm i kroppen..

helt individuellt för varje häst..

rid tills hästen är uppvärmd och avslappnad. träna igenom några vägar och se till så att gas och broms fungerar som det ska. Konditionsträning kan man öva på hemma..

Jag måste rida fram ganska länge för att mjuka upp hästen ordentligt. Trava i låg form och sen få in bakbenen. Sen när jag väl går in på banan spänner jag mig lätt (har inte fantastiskt mkt tävlingsrutin och då blir det lätt så) och om hästen inte är väldigt lösgjord blir det oelastiskt och tråkigt när man lägger på den lilla extra spänningen från mig och från situationen. Jag försöker skritta fram i kanske en kvart och sen rida lösgörande/samlande arbete i typ 20-30 minuter beroende på hur det känns.

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nederländska Dinja van Liere, som tog brons på VM i dressyr 2022, tycker det är bra att det idag finns en större transparens inom...
Svar
10
· Visningar
1 527
Senast: fio
·
Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
1 182
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
399
Senast: Tsaren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30