vad är lagom analysmässigt till en lättfödd ponny?

annaa

Trådstartare
Alltså, vad ska man kolla efter när det gäller energin och protein? det ska väl vara nån slags balans mellan dem?

Och vad är lagom värden till en ponny som lätt lägger på hullet? Min tanke är att ha ett hö/hösilage som han kan äta MYCKET av, hellre det än att ha ett hö som har så mkt näring att det räcker med några kg av och han får stå sysslolös resten av dygnet.

Sv: vad är lagom analysmässigt till en lättfödd ponny?

Lågt energivärde är bra till lättfödd ponny/häst. Alltså helst under 7 om möjligt. Proteinet normalt, så du får en kvot på 6 eller mer och slipper ge en massa tillskott för att få upp proteinet. Högre kvot gör ingenting men undvik lägre om det går. Kvoten alltså mellan protein och energi t.ex. 40gSRP/8MJ blir en kvot på 5.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 045
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj