Vad är horsemanship?

T

TDJ

Det här är en fråga som vänder sig till er som använder begreppet ”horsemanship” i samband med westernridning.

Vad menar ni egentligen när ni säger horsemanship?

Menar ni hosemanship, som i engelskans ryttarmannaskap, eller hästtränarmannaskap? (jämf. Sportsmanship.)
Menar ni tävlingsgrenen Western Horsemanship?
Eller menar ni Natural horsemanship?

Jag är fullkomligt förvirrad, så hjälp mig här…

mvh /TDJ

Sv: Vad är horsemanship?

det beror på i vilket sammanhang ordet står i, endera kan det vara tävlingsgrenen Western Horsemanship, eller så kan det vara NH, alltså träning med hästen från marken... :)

Så NH är alltså samma sak som träning med hästen från marken? Finns det i så fall någon som inte håller på med NH?

NH är en speciell metod att jobba med hästen från marken.

Horsemanship är ett uttryck som idag blivit modernt och används så fort man snurrar lite på ett rep vilket ju inte är en korrekt förklaring.
Horsemanship är uråldrigt och har använts i århundraden världen över. De som till en början utövade detta var de män och kvinnor som arbetade tillsammans med sina djur. Meningen var att man skulle få förtroende för varandra och lita på varandra så att man kunde utföra sitt arbete från hästryggen och att hästen kunde lita på att man inte utsatte den för fara. Horsemanship handlar mycket om kommunikation, att man har klarlagt vem som har vilken roll i förhållandet häst/människa.
Horsemanship kan användas inom vilken diciplin som helst, inte enbart inom westernridningen även om det är genom denna gren den slagit igenom de sista åren.
Man kan prata om horsemanship länge för det finns nog många åsikter om detta.
Jag vill i alla fall rekomendera en bra hemsida där du kan läsa lite i ämnet. www.jaana.just.nu
Lycka till!

”En speciell metod”. Ja, det kan man ju verkligen uppfatta det som när man läser flera av inläggen här. En metod med givna lösningar på varje situation/problem, ett sätt att jobba med hästen som är rätt och där motsatsen är ”inte horsemanship”, dvs. fel.

Det finns mängder med ikoner som räknas upp som Natural horsemanship-företrädare: Monty Roberts, John Lyons, Tom Dorrance, Linda Tellington-Jones, Kathy Kadash, Bill Dorrance, Leslie Desmond och (så klart) Pat Parelli, för att nämna några. Och alla verkar ha sina egna sanningar. För den ene är det absolut förbjudet att titta en häst i ögonen, men för en annan är det en självklarhet att göra det. En häst skall longeras in i transporten, en annan skall backas tills den vill gå in själv, eller så går hästen bara på om den har en specialtillverkad (patenterad givetvis) grimma, eller viftas omkring med en orange (också patenterad) pinne med ett välklingande grönsaksnamn.
en speciell metod, yea right…

Är det inte konstigt att den information om NH man oftast blir hänvisad till, är kommersiell, att det alltid är någon som vill sälja något…

TDJ skrev:
”En speciell metod”. Ja, det kan man ju verkligen uppfatta det som när man läser flera av inläggen här. En metod med givna lösningar på varje situation/problem, ett sätt att jobba med hästen som är rätt och där motsatsen är ”inte horsemanship”, dvs. fel.

Det finns mängder med ikoner som räknas upp som Natural horsemanship-företrädare: Monty Roberts, John Lyons, Tom Dorrance, Linda Tellington-Jones, Kathy Kadash, Bill Dorrance, Leslie Desmond och (så klart) Pat Parelli, för att nämna några. Och alla verkar ha sina egna sanningar. För den ene är det absolut förbjudet att titta en häst i ögonen, men för en annan är det en självklarhet att göra det. En häst skall longeras in i transporten, en annan skall backas tills den vill gå in själv, eller så går hästen bara på om den har en specialtillverkad (patenterad givetvis) grimma, eller viftas omkring med en orange (också patenterad) pinne med ett välklingande grönsaksnamn.
en speciell metod, yea right…

Jag skrev att NH är en speciell metod att jobba med sin häst för att det handlar inte bara om att kunna få sin häst att gå bakom en när man leder den och snurra med ett rep (som Stendalen skrev) osv. som många tror. NH bygger ju på att kommunisera med sin häst för att få förtroende osv. eller hur?!

real_cowgirl skrev:
NH bygger ju på att kommunisera med sin häst för att få förtroende osv. eller hur?!
Absolut, men vad bygger då alla som inte håller på med NH sin relation med hästen på?

Horsemanship är att använda sunt förnuft på hästens villkor.

Plain BS ;) (för att använda ett känt idiom)

OK, jag ställer frågan på ett annat sätt: kommunicerar inte alla med sina hästhästar för att få förtroende? Och i så fall, finns någon som inte håller på med NH?

alla gör säkert så gott de kan. Men när det uppstår problem har många hästmänniskor inte en susning om vad hästen försöker förmedla, och än mindre vad de själva egentligen säger (dvs hur hästen uppfattar dem). Basen i NH är att nå fram till hästen, genom att vara observant på sitt eget kroppsspråk så att man säger vad man menar, och kan läsa av hästen korrekt. Sen finns det ju alltid människor som missbrukar detta på ett eller annat sätt, eller tror att de kan mer än vad de gör. Eller som sagt gör det till en ren affärsgrej istället för att jobba i hästens tjänst. Tjäna pengar vill väl alla, men det bör inte gå ut över hästar som redan har problem innan man jagar runt dem i en metallbur för tusentals åskådare. :smirk:

TDJ skrev:
OK, jag ställer frågan på ett annat sätt: kommunicerar inte alla med sina hästhästar för att få förtroende? Och i så fall, finns någon som inte håller på med NH?
Massor av folk som håller på med hästar kommunicerar inte alls, så detta påstående är som du säger "plain BS"

Det finns alldeles för många för många olikheter bland ”sanningarna” hos allt för många NH-företrädare för att man skall kunna tala om att någon ”vet” vad hästen försöker förmedla eller vad de själva verkligen säger till hästen.

Det var inget påstående, det var en fråga. Här är ett dock:
Jag tror att användandet av termen Horsemanship eller NH är en önskan att distansera sig från ”dom andra” och ett sätt att skapa samhörighet med en liten initierad elit som gör rätt där alla andra gör fel. Ett sätt att försöka skapa svart och vitt ur ett virrvarr av färger.
Var och en blir salig på sin tro…

men jag håller helt och hållet med Lina_Olsson! jag tycker att hennes beskrivning av detta var väldigt bra och det så tyvärr så det ser ut på många ställen...

givetvis kan människor sitta här och tycka ditten och datten. its not the point.

hästar skiter fullständigt i vem man tror sig vara. de tolkar den information och signaler som varje människa sänder ut, filtrerar det genom sina tidigare erfarenheter och sänder sedan tillbaka information och signaler.

Att kommunicera med hästen på lika språk kan inte baseras på en metod. Det måste innefatta lika många nyanser och infallsvinklar som det finns hästar. Det handlar om att förstå varje häst, så att varje häst kan förstå dig.

Det var bannemej det bästa jag läst på hela den här siten. Jag lyfter på hatten.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 627
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 610
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 572
Senast: Habina
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat