Tack......detta eviga analyserande med att bete sig på hästens vis och folk vet inte ens vad dom pysslar med
Svårigheten för många är just tillrättavisningen och så får dom odrägliga hästar..olika hästar tål olika mycket och att läsa varje individ om vad dom tål är också en lära...att få en seg gammal valack att följa är väl ingen sak...att få en två årshingst att göra detsamma ger en gråa hår
I en hästflock analyseras inte VARFÖR en individ gör på ett visst sätt, och hur man skall komma tillrätta med problemet på ett så smidigt förstående sätt som möjligt...där är det den "osmidiga individen" som får lära sig flockens rutiner, och det är banne mig inga smekningar som delas ut om dom sticker upp..
Som du förstår hoppas jag, så dänger jag inte upp hästarna i onödan, men ibland sitter en fetsmäll på plats...och den är ALLTID befogad.
Har en kaxig ettårshingst hemma nu, han roar sig med att stå o vifta med frambenen mot mig VAREVIGA dag ...en dag så drog jag omkull honom med grimskaftet....du skulle se vad paff han blev Sen den dan tror han att jag är JÄTTEstark ..fast eg var det han själv som drog omkull sig
En hygglo häst skall man vara hygglo mot, men inte utnyttja dens snällhet i bott, blir dom övermodiga så skall dom också behandlas därefter...NH kurser borde lära ut mer att läsa sina hästar , och inte sina böcker