Vad är hopphästen värd?

M

MaddeO

OBS!OBS!OBS!
Det här är absolut inte en annons!!
OBS!OBS!OBS!

Jag fick hem nya hästen för drygt en vecka sen, och enligt mig har jag gjort ett riktigt kap. Det skulle vara roligt att veta ungefär vad han är värd;

Halvblod/fullblod, dock inga papper på pappans sida (fullblodet). Val f-92, 166 cm hög.
Tävlad 110 hopp, tränad 125 banor utan problem. Hoppar kombinationer eller några hinder i följd på 140, har dock inte muskler för en hel bana. Löshoppad 170, hoppad uppsuttet 160.
Tävlad upp till L:B dressyr och debutant ft. Kap för mycket mer!
Snäll och trevlig att rida, ganska lättriden. Perfekt läromästare. Helt underbar att sköta om, gör inte en fluga förnär. Kan krypa under magen utan att han ens vifftar på öronen t.ex...

Såldes komplett med sadel (dominus flat back, endast 1,5 år gammal måttbeställd efter hästen. Nypris ca 15000) ett par träns, bett och schabrak samt sadelgjordar. Utegångstäcke (vinter), regntäcke, termotäcke, combitäcke, flugtäcke, grimmor, grimskaft och skydd följde också med.

Lite innåttåad fram annars u.a.

Har kanske glömt viss utrustning men ni fattar, han såldes alltså "komplett"...

Detta är alltså INTE en annons (vill ju ha honom längre än en vecka :p ) utan jag är bara nyfiken på vad ni tror han är värd!

Sätt igång och gissa, både på vad jag köpte honom för och vad han är värd!

:rofl: :rofl: :rofl:

Sv: Vad är hopphästen värd?

30 kanske. Eftersom att du frågar så var han v'l billig.

även om hästen är hoppad högt betyder inte det att den senare klarar av att tävla på den höjden. Varför är hästen inte tävlad högre än LB om den är 13år? Genom att bara kolla på meriterna så 30 000 kr
Men om hästen nu SKULLE ha kaå så kanske 50 000:- den är ju trots allt 13 och har kanske inte så många år på tävlingsbanan kvar.

De flesta hästar kan hoppa 140cm några hinder i följd/kombination, det är ingenting unikt. Jämför man med hästar som går 140cm på tävling är det en jäkla skillnad.
Jag tycker det är konstigt att hästen bara gått L:B och är 13 år om den skulle ha mer kapacitet.
Är den fin i benen osv, god hälsa förövrigt kanske man kunde ge mellan 40 och 45 för hästen, med utrustningen är den ju dock värd mer.

Inte för att måla fan på väggen men hur många tror inte de gjort värsta klippet efter en vecka? Om ett halvår, ett år kanske du inte alls är lika nöjd. Det är ändå en viss risk att "fynda" hästar.

Med tanke på stammen sjunker ju priset, sen är ju hästen ganska gammal oxå och outbildad i dressyren. Men säkert en häst man kan ha mkt roligt med både hemma och på tävling =)

50 000kr kan den nog vara värd

Som flera sagt före mig; Den är ju tävlat ganska låga klasser, men kan ju givetvis vara välutbildad ändå.

Senast ändrad:

Blandrastik skrev:
förresten vad kan man vinna då? En målarlåda eller MP3-spelare?

:rofl:

Eller kanske en hammock i valfri färg,
eller en sladdlös brödrost! :idea:

Runt 40 000:- kan säkert få mer/mindre..Men vad som gör mig skeptisk är, då han är såpass gammal och inte har tävlat mer än 110, om han nu har kap. för mer..120 kan dom ju gå som 5åringar..

eller en fotvandring till asien hehe....

MAX 30 000 skulle jag säga att den är värd, och jag tar inte hänsyn till att du tycker du gjort ett klipp. Hästen är relativt gammal och har inga resultat. Personligen skulle jag aldrig köpa en sån gammal häst.

kanske mellan 25000-35000:-?
Med tanke på all utrustning + sadel som passar så kanske tom 40000:-

Tycker också att det är konstigt att den är 13 och bara gått 110. Det är absolut inget fel med det, men det gör den ju inte till något ordinärt. Sen skulle man ju gärna veta vad det var för stam på mammans sida, för det var väl mamman som var halvblod? Visserligen är det ju en valack men stammen spelar ju alltid in lite...

Ullis

Just det, glömde gissningen. Gissar att du gett 40.000 eftersom utrustningen är värd en del, och du tycker du gjort ett klipp.

Ullis

Vad roligt med alla gissningar!

Några har varit i närheten; 25000 gav jag för honom.

Tjejen innan har haft honom sen han var 4 och anledningen till att han inte är tävlad högre är att hon inte har några tävlingsnerver. Detta vet jag med säkerhet då vi har gemensamma bekanta, det är alltså inget hon har hittat på.
Anledningen till att hon säljer honom över huvudtaget och framför allt så billigt är att hon ska flytta utomlands och därför var tvungen att bli av med honom snabbt.

Mycket möjligt att det inte går att säga om det är ett klipp eller inte efter så kort tid, men jag har ju som sagt sett hästen ifråga (!) och utrustningen jag fick med är ju värd en liten hacka bara den...

Anledningen till att jag köpte en SÅÅÅÅ GAMMAL häst är att jag precis gått över till stor häst och behöver en "läromästare" till att börja med. Han säljs nog vidare om ett par år och jag skaffar mig då en yngre häst.

Förresten är jag av den sorten som anser att ska man lära sig något är bästa sättet att göra det med någon som redan kan, då man slipper lära upp hästen samtidigt som man ska lära upp sig själv.
Jag tror att långsiktigt gör det en till en bättre ryttare. (Min åsikt, absolut inte påtvingad någon annan).

Kalla mig knäpp men sån är jag! :D

Förresten, nu när ni vet priset och lite mer fakta, tror ni jag gjort ett klipp? *nyfiken* :angel:

Du har gjort ett klipp som passar dig helt enkelt. Du kommer lugnt få ut 25 000 för hästen om några år, men vänta inte för länge. Se till att komma ut på tävlingsbanorna, och om resultaten blir goda och ni klättrar i klasserna så får du garanterat ut mer än 25 000 vid försäljning och desstom kan du ju behålla utrustningen.
Att få den hästen med den utbildning den har och all utrustning så var det ett bra köp för dig som vill ha en äldre herre med rutin. Hoppas det går bra och att du får skoj på tävlingsbanorna!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka