Vad är grundutbildningen för en ridhäst?

Myy

Trådstartare
Ja det är min fråga till er. Vad tycker ni att en grundutbildad ridhäst, allround mot dressyr, bör kunna för att gå under betäckningen grundutbildad?
Denna fras ser man ofta i annonser och hör folk nämna då man letar efter häst.
Vore intressant att veta vad den allmäna åsikten är här.

Mvh Myy

Sv: Vad är grundutbildningen för en ridhäst?

Att den jobbar i rätt form i alla gångarter, har lärt sig skänkelns innebörd framåt-sidan.

Grundriden för mig är att skritt, trav och galopp sitter säkert. Formen finns där och ryggningar och sidvärts funkar i skritt och trav. Enkla byten och ev byte i språnget.

En häst som kan bära sig bra i en bra arbetsform i skritt, trav och gallop. som förstår, framåtdrivande, förhållande och sidförande hjälper.

Jag har provridit många hästar som sägs vara grundridna. Säljarna brukar mena att de går att rida på i alla gångarter (hjälpligt), dock ej i form.
Min syn på grundridning är att hästen går i form i alla gångarter och kan hjälperna för dom. Går att styra och bromsa.

Grundriden är för mig när hästen kan skritt, trav, galopp, lyssnar på hjälperna och kan gå i rätt form.

kicki71 skrev:
Att den jobbar i rätt form i alla gångarter, har lärt sig skänkelns innebörd framåt-sidan.

Håller med!

Dock är det ofta som Sock säger tycker jag, att folks "uppfattning" om grundriden i säljar annonser oftast rör sig om en häst som i princip är IN riden, inte grundriden... dvs vääääldigt basic.

Dock är det inte det som är eller skall vara grund betydelsen av ordet grundriden, utan som Kicki71 säger anser jag.....

En grundriden häst för mig går i en lägre unghästform i alla gångarter och lyssnar på gas, broms och styrning.

kicki71 skrev:
Instämmer! Alternativt skulle man kunna säga att en grundutbildad häst är en häst som klarar de lättare klasserna i dressyr. Enkla byten tycker jag inte hör till grundutbildningen.

För mig tycker jag att räknas som grundutbildad, ska kunna gå L:C dressyr och L: D hoppning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka