Vad är girlpower för dig?

Mischmasch

Trådstartare
Har tjejbekanta som när dom lägger upp bilder på exempelvis instagram där dom har något rosa klädesplagg på sig, har köpt något rosa eller liknande ofta taggar bilderna med #girlpower.

För någon dag sedan las det upp en bild där en av tjejerna hade långklänning och klackar vilket man inte ser henne i så ofta annars. Så skrev hon till att dom som känner henne vet ju att hon tycker om att klä sig flickigt och i rosa även det inte så händer så ofta. Och så följdes det av ett "girlpower!".

Nu till min fundering ;) Jag ser inte riktigt vad som är girlpower i dom här sammanhangen. Spontant när jag funderar på vad girlpower är så handlar det väl mer om att gå emot normen eller vägra vika sig för samhället bild av hur en kvinna ska vara utan köra på ändå. Eller typ dom som slogs för kvinnlig rösträtt, det är "girlpower" för mig även om jag inte brukar använda det uttrycket.

Inte för att det är fel att klä sig i rosa, klänningar och högklackat, men det är väl inte precis vid dom tillfällen (när jag gör precis det som förväntas av mig som kvinna) som jag spontant känner för att utbrista "yääyy!! giiirlpoower!!" :D

Efter en del funderingar så har jag kommit fram till att dom kanske tänker något i stil med att dom är stolta över att vara kvinnor och därför när dom är extra kvinnliga/gör extra kvinnliga saker så känner dom girlpower?
Problemet jag har med det är väl bara att det befäster vad som anses kvinnligt osv. Jag brukar känna mig lika mycket som kvinna oavsett vad jag har på mig?

Ja som ni ser har jag hunnit fundera en del över det här, någon som vill hjälpa mig fundera klart? :D
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Precis som du känner jag att girlpower är när man går emot normen för vad en kvinna ska va och gör nåt som är speciellt omkvinnligt men ändå är stolt kvinna. Tex när jag har svetsat, byggt eller klär mig i manliga arbetskläder, då känner jag girlpower, om man nu kan känna det. Jag gillar inte ordet riktigt, då det definierar GIRL.

Luddigt svar, men så är miona tankar ungefär :)
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

För mig är girl power lika med feminism. Den styrka och den självständighet som tjejerna på 90-talet gjorde populärt. Det var ju flera tjejband på den tiden som körde med girl power, och för mig handlar det om feminism och kvinnlig styrka och självständighet. Att kvinnor också kan.

Vad gäller kläder så känner jag mig betydligt kvinnligare i en klänning än när jag går omkring i sambons jeans och en t-shirt. Det innebär dock inte att jag känner mig sexigare i klänningen, för det har inte med det att göra. Men just kvinnligare känner jag mig absolut i en klänning.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Jag tycker ofta det används ord och uttryck, gärna på engelska, (nästan enbart, faktiskt, på engelska, med några få undantag...), som inte verkar speciellt genomtänkta. Lite klyschor som låter bra just nu i tiden. Somliga bloggare (;) skriver texter som till väldigt stor del består mest av dessa uttryck. Man blir lite matt. Eller också är jag bara urgammal.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

För mig är girl power lika med feminism. Den styrka och den självständighet som tjejerna på 90-talet gjorde populärt. Det var ju flera tjejband på den tiden som körde med girl power, och för mig handlar det om feminism och kvinnlig styrka och självständighet. Att kvinnor också kan.

Vad gäller kläder så känner jag mig betydligt kvinnligare i en klänning än när jag går omkring i sambons jeans och en t-shirt. Det innebär dock inte att jag känner mig sexigare i klänningen, för det har inte med det att göra. Men just kvinnligare känner jag mig absolut i en klänning.

Men även om du känner dig kvinnligare i en klänning så gör det inte att du känner mer girlpower just när du har en klänning på dig, utan girlpower betyder något annat för dig? Förstod jag dig rätt då? :)

Jag menar, att klä sig kvinnligt i en klänning har väl inte så mycket med styrka och självständighet, dvs girlpower att göra. Eller?
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Jag menar, att klä sig kvinnligt i en klänning har väl inte så mycket med styrka och självständighet, dvs girlpower att göra. Eller?
Fast när man tycker att man ser bra ut så blir man ju starkare. Jag kanske inte får den känslan när jag bär klänning just, men för någon som inte brukar ha klänning och sen får känslan att personen är fin och är uppklädd kan det absolut vara stärkande.

Får man aldrig några komplimanger annars och så får man massor när man sätter på sig en klänning är det klart att man mår lite bättre i den klänningen. Alla mår ju bättre av komplimanger.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Girlpower associerar jag mest till spicegirls, alltså nån sorts kaxig flickighet på ett lite serietidningsartat sätt. På din beskrivning låter det som att dina vänner associerar det till när man uppfyller könsnormerna utseendemässigt, alltså hämtar kraft från att klä sig väldigt könsnormsenligt. Möjligen lite udda, kan jag tycka, men uppenbart ger det dem något, i stil med "Hurra! Jag ser ut som en stereotyp - power!"

Jag tror begreppet i sig är väldigt luddigt, eftersom olika människor ger det så olika betydelse.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

[...] Nu till min fundering ;) Jag ser inte riktigt vad som är girlpower i dom här sammanhangen. Spontant när jag funderar på vad girlpower är så handlar det väl mer om att gå emot normen eller vägra vika sig för samhället bild av hur en kvinna ska vara utan köra på ändå. Eller typ dom som slogs för kvinnlig rösträtt, det är "girlpower" för mig även om jag inte brukar använda det uttrycket.

Inte för att det är fel att klä sig i rosa, klänningar och högklackat, men det är väl inte precis vid dom tillfällen (när jag gör precis det som förväntas av mig som kvinna) som jag spontant känner för att utbrista "yääyy!! giiirlpoower!!" :D

Efter en del funderingar så har jag kommit fram till att dom kanske tänker något i stil med att dom är stolta över att vara kvinnor och därför när dom är extra kvinnliga/gör extra kvinnliga saker så känner dom girlpower?
Problemet jag har med det är väl bara att det befäster vad som anses kvinnligt osv. Jag brukar känna mig lika mycket som kvinna oavsett vad jag har på mig?

Ja som ni ser har jag hunnit fundera en del över det här, någon som vill hjälpa mig fundera klart? :D

Jag är känd som hardcore feminist i min bekantskapskrets (och lite utanför den), men jag har väldigt ofta klänning, högklackat, ganska urringat och rosa är min favoritfärg. Ja, jag har långa, målade naglar, är sminkad och har diverse smycken också. Till det yttre framstår jag knappast som någon som bryter normer, men så finns det andra uttryck också: vad jag säger, vad jag gör, hur jag lever bara för att ta några exempel.

Men skall vi diskutera kläder och normbrott så är en stil som min för många ganska mycket mot normen hur feminister "ska" se ut. Just detta tycker jag är väldigt underhållande. Det är förvånande hur provocerande färgen rosa kan vara! Det gör att jag finner extra stort nöje i att använda den (sedan råkar rosa vara en av de färger som klär mig bäst). På något sätt tycker jag ändå att man berör något viktigt, för feminism går i min värld ut på att man skall bemötas som den man är och inte som den ser ut att vara.

Just uttrycket girlpower är för mig också väldigt associerat med Spice Girls. Jag är nog lite för gammal för att känna med det.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Jag tror att du är ett rimligt svar på spåren. Det är ett kul uttryck som man inte vidare funderat över innebörden av.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Jag tycker att ni resonerar lite "tokigt" faktiskt. Som att girl power skulle vara någonting fjantigt och påhittat.

Jag citerar:
In 2001, the Oxford English Dictionary added the term "girl power", defining this phrase as:

Power exercised by girls; spec. a self-reliant attitude among girls and young women, manifested in ambition, assertiveness, and individualism. Although also used more widely (esp. as a slogan), the term has been particularly and repeatedly associated with popular music; most notably in the early 1990s with the briefly prominent ‘riot girl’ movement in the United States (cf. RIOT GIRL n.); then, in the late 1990s, with the British all-female group The Spice Girls.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Jag uttryckte mig otydligt. Jag menade "kul uttryck" - med citationstecken. Dvs att man använder det utan att reflektera över dess egentliga betydelse som du så riktigt återger.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Har tjejbekanta som när dom lägger upp bilder på exempelvis instagram där dom har något rosa klädesplagg på sig, har köpt något rosa eller liknande ofta taggar bilderna med #girlpower.
Det är nog i stort sett motsatsen till hur jag tolkar girlpower.

Nu till min fundering ;) Jag ser inte riktigt vad som är girlpower i dom här sammanhangen. Spontant när jag funderar på vad girlpower är så handlar det väl mer om att gå emot normen eller vägra vika sig för samhället bild av hur en kvinna ska vara utan köra på ändå. Eller typ dom som slogs för kvinnlig rösträtt, det är "girlpower" för mig även om jag inte brukar använda det uttrycket.
Jag håller med dig där. Girlpower = när man byggt ett staket, vaxat bilen, fixat stoppet i avloppet, lastat ett ton hö själv, skruvat trallen till uteplatsen och liknande. (för mig)
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Bara en tanke...

varfor ar det girlpower att kunna bygga och grejja med saker?


Helt arligt, det franasta -imo- i girlpower vag jag sett var en tjejkompis till mig... vi snackar hogklackat, urringat och kortkort, vars avgas system pa bilen krabbade varvid hon helt sonika kravlar under bilen i full stass och lagar det dar och da.

Hon sag ut Precis som hon kande for, dag till dag, gjorde vad hon ville och vad hon behovde. Individualism.

Girlpower for -mig- ar att vara den man ar, kla sig som man kanner att man vill dag till dag och helt enkelt hantera saker och ting som den manniska man ar....

inte att pa nagot vanset kora en "hohoho jag kan minsann gora grabbiga saker hohoho"...


Jag kan, sort of, se hur en knallrosa klanning, hogklackat och tillsnofsat kan vara girlpower. For buret pa ratt satt kan det vara ett utmarkt fuck you till ett fack man blivit placerad i.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Hon sag ut Precis som hon kande for, dag till dag, gjorde vad hon ville och vad hon behovde. Individualism.

Girlpower for -mig- ar att vara den man ar, kla sig som man kanner att man vill dag till dag och helt enkelt hantera saker och ting som den manniska man ar....

Jag håller med dig.
Jag ser inte girlpower eller något relaterat begrepp som kopplat till utseende eller huruvida man är händig eller inte. (Med det sagt var det första jag tänkte på när jag såg tråden "Spice Girls" eftersom jag är 24 och växte upp med dem, men...)
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

lol ja, jag ar 28 och relaterade det lange med dom ocksa... sen blev jag gammal och gaggig *host*

..jag kan snickra, medicinera djur, lagga forband, rida, trana hund, osv osv osv helt oberoende pa om jag rakar ha shorty shorts och rosa naglar eller ej... jag ar den jag ar, gor det jag gor, och Varfor i hela friden skulle jag kla mig efter nagon form av feministisk Eller for den delen mediablasted norm? o0 det andrar inte vem jag ar som person, och det ar ju dar i girlpower och feminism ligger.. for mig da. Sen lagger val folk sina egna varderingar i det, men det ar ratt tradigt att gang pa gang lasa att girlpower ar att vara Maskulin och "grabbig".. det stor mig. Det blir ju en norm pa sitt satt ocksa... *ryser*
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Girl power handlar väl om individualism till stor grad. Att bara för att man är tjej så ska man inte gjutas in i någon form, utan man får vara precis som man är och vill vara.

Det är ju det som är det fina med feminismen. Det är att alla tjejer inte är likadana, utan vi ska inte dömas pga vi har en fitta utan för allting annat vi är.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

..precis... sa vad ar da problemet med att vissa tjejer kanner sig powerfull i en rosa klanning? (tanker pa TS forsta inlagg da..) ..det ar liksom det jag inte fattar. Eller.. det ar inte lika fel att andra kvinnor har asikter om hur kvinnor klar sig?
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Jag förstår det inte heller. Jag förstår inte varför jag som kvinna är mer värd för att jag gör manliga saker?? Då har ju feminismen verkligen misslyckats ifall ju mer man en kvinna är ju bättre är hon. Det är ju knappast det som är girl power.

Ju mer kvinna man är och ju självständigare och ju mer man står på egna ben är mer ett uttryck för girl power. Att man är den man vill vara istället för att stöpa sig i en form som kvinnor antas ha.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

För mig är girl power något jag inte nödvändigtvis vill accossieras med. För mig har det innebärden att kvinnor inte kan grilla kotlett, bygga hus eller fälla träd, förutom när de ropar "girl power!" och de plötsligt blir något slags undantag från hur kvinnor normalt är. Istället för något som främjar och uppmuntrar könsnormsöverskridande handlingar ser jag istället ordet som något som bekräftar att sådana handlingar är undantag, och att vi så snart vi slutat ropa "girl power" går tillbaka till att virka och måla naglarna.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

jag funderar sadar... att det ar helt plotsligt mer okey att kvinnor anser att kvinnor ska vara pa ett visst satt vs man... hade en man skrivit och gnolat om hur en kvinna klatt sig hade ju ratt manga feminister varit flyihelsickeforbannade.. men ar det en kvinna sa hoppar dom nastan med pa taget... "Argh rattar in sig i konsnormen - fram med verktygsbaltet!!"...

Vaga Bara Rosa.. tuff nuff to wear pink.. man sticker ut, syns i mangden. En stark rosa ar en jakligt harlig farg som verkligen -syns-... och sticker duktigt i ogonen pa manga lager... i'm all for it.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 601
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
5 957
Senast: Sol
·
Tjatter Ingen jätteseriös tråd och jag hoppas att jag inte förolämpar någon om jag uttrycker mig "fel". Det här är lite funderingar jag får när...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 885
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 031
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp