Vad är gallor?

E

Ewe89

Jämt och ständigt hör man hur folk pratar om gallor på hästens ben. Jag tror jag har förstått att det är några slags knölar... men varför får hästen dessa, vad är det för något, hur hittar man dem, och vad kan man göra åt en häst med gallor? kan det vara farligt?
berätta allt...

Sv: Vad är gallor?

En galla är en inflamation i en senskida eller i en led.Det överprouceras ledvätska.

Om en häst får en galla så kan det vara att den sätts i arbete för fort. el dålig hovvård..el inälsparasiter. el lösa benbitar.el.. foderomställning..el kraftigt bete.

Om hästen får hälta sammband med gallor så kontaktar man vet. omg.

Gallor
Gallor är svullander som kan uppkomma på hästens ben. Svullanden är en ökning av ledvätskebildning i en led eller senskida. Ofta sitter gallorna i hästens kotleder och kallas då för kotledsgallor.
Orsaken till att hästen får gallor kan vara att man har ändrat i dess foderstat, att hästen har överansträngt sig eller på parasitangrepp.
Den vanligaste orsaken är dock att problemet kommer från hästen mage, det vill säga det foder hästen äter. Om gallorna uppkommer när man bytt foder beror gallorna med säkerhet på det. Om gallorna beror på parasitangrepp ska hästen avmaskas. Har hästen fått gallor för att den har överansträngt sig kan man lindra med liniment och bandagering. Ofta minskar gallorna när hästen varit ute och rört på sig.
Hästen har oftast gallor likadant på båda benen, det vill säga båda fram eller båda bak. Det kallas då för dubbelsidig.

(från aftonbladet sport)

vrickningar ger också ofta upphov till gallor. Blir som små knölar ofta i kotled och senskida. Är de hårda bor man vara extra obervant. Vissa hästar har kroniska gallor utan att vara halta och då klassas det som skönhetsfel ofta.
som sagt uppkommer hälta i samband med gallor är det veterinär som gäller.
Vig gallor kan man behandla med kylande medel eller liniment. Bäst är dock Back-on-track fast det är dyyyyrt... =/

Det är VANLIGT.
Ofta får de det när de går ut på bete.. pga mkt proteiner.. de brukar gå ner när man rider.. och det är ingen fara så länge den har de tex på båda bakbenen.. men om det bara är på ena så är det ofta något fel.

visst är det skumt, men bara för att jag tog upp det har hästen nu fått gallor, och jag kan försäkra att hon intge haft det förut. innan ridning känns det på alla fyra, mest bak, efter ridning är samtliga reducerade, mest har hon på höger bak, och jag har märkt att hon gungar lite snett med vä bak när hon går.
vad är bästa kuren? hagvila? rida på som vanligt? rida lugnt?

kan nämna att det antingen är p.g.a foderbytet då jag ändrade foderstaterna för några dar sen, men det är möjligt att det kan bero på en överansträngning, då jag hoppade 87 cm (personligt rekord) igår...

nån som vet...?

En galla är en svullnad i hästens ben och kan bero på en massa saker, allt ifrån dålig
cirkulation (svullna ben kan ju vi människor också få om vi sitter eller står mycket och det är varmt) till att det finns en inflammation eller annan skada. Vilka gallor som är värda att ta på allvar beror helt på var de sitter och hur man kan resonera sig fram till en orsak.

Om hästen har en ganska liksidig galla i kotsenskidan (t ex båda bak) och den går ned efter arbete och har uppkommit i samband med ett foderbyte, betessläpp eller liknande så skulle inte jag oroa mig alls utan köra på helt som vanligt. Om gallan sitter på ett ben och om gallan blir värre efter ansträngning så är det däremot ett varningstecken och då bör du fundera, ta det lugnt några dagar, gärna kyla efter arbete om det finns värme i området och kolla upp om det inte är bättre på ett par dagar. Om det finns en rörelsestörning eller hälta så rid inte hästen, kolla upp skadan med vet och följ rekommendationerna.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 077
Senast: Piaff
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka