vad är för gammalt ?

Sv: vad är för gammalt ?

Nej, men chansen att en häst som redan är 21 år drabbas av något och måste tas bort är ju betydligt större än att en 15-åring gör det. Jag tycker bara att det är dumt att utsätta sig känslomässtigt för det, speciellt om det är ett barn som är inblandat också.
Hur man än vrider och vänder på det är ju oddsen för en 21-åring sämre än för en yngre.

Men, jag tycker som sagt inte att åldern är något problem för vad du vill använda den till.

Fast en häst som är frisk och pigg vid 21 år är troligen fortfarande pigg och frisk ett par år senare. En yngre häst kan mycket väl visa sig vara mindre hållbar.

Min welshponny var fullt ridbar när han var 25 år gammal och ridbar i perioder fram till sin död vid 27 1/2 års ålder.

25 år gammal hade han mycket väl kunnat deltaga i hopptävlingar i lättare klasser med en liten ryttare.

/KT

/KT

Jag behöver en ponny så att jag och bonusdottern kan rida ut i skogen ihop.
Fick svar idag om en foderponny, en Connemaravallack på 21 år som är frisk och fräsch.
Vi skrittar bara långa skogspromenader ca 2-3 ggr i veckan ca 1½-2 timmar.
Nu till frågan: Är ponnyn för gammal eller e det en bra ålder med tanke på vad vi ska ha den till?
Har en New forest på 19 som är väldigt pigg och tycker att hennes ålder e en fördel då vi bara rider för att det e kul att komma ut i skogen.
Vad tycker ni?

Våran ponny är 27 och fortfarande en raket. Klart du ska köpa.

Nu har ägaren varit här och kikat. Hon var jättenöjd och tror att han kommer att trivas här.
Så det vi bestämt nu är att jag har honom på foder tills maj, då hon ej kommer att ha kvar nån stallplats, och vill jag då köpa honom så får jag honom billigt.
Tycker det låter helt ok.

Så om jag har tur så kommer han i veckan eller till helgen, då hennes kompis måste skaffa sällskap till sin först.

Nu kommer jag att ha 2 vallacker ihop, tror inte att min är så ranghög men vill ju undvika skador. Den nya ska oxå vara ranglåg.

Vad tror ni om att Låta den nya gå med ponnystot nån vecka och låta vallacken gå i hagen bredvid med shettisen och sen släppa ihop eller e det lika bra att låta dom ta fajten direkt?
Har alltid släppt ihop direkt men har bara haft ston utifrån hittills.

21 år är oftast ingen ålder på en connemara.

Såg att ni visst redan bestämt er. Grattis!

Så då kan jag alltså börja träna med min 17-åriga New Forest då? :p Han är frisk och pigg (än så länge iaf), och han har inte ens fått vita hår än :D Han verkar ju jätteung nu när jag läser om alla "gamlingar" :rofl:

Klart du kan! Jag har ett halvblodssto som först gick på ridskola från att hon var 6-8 år, sen köpte jag henne och hon tävlade hoppning tills att hon var 14 och skadade sig. Därefter blev det några års skogsridning till att hon vid 17½ års ålder gjorde debut på dressyrbanan.
Hon är nu 19 och väldigt fräsch och pigg/het, trots gråa hår :D

Nu har ägaren varit här och kikat. Hon var jättenöjd och tror att han kommer att trivas här.
Så det vi bestämt nu är att jag har honom på foder tills maj, då hon ej kommer att ha kvar nån stallplats, och vill jag då köpa honom så får jag honom billigt.
Tycker det låter helt ok.

Så om jag har tur så kommer han i veckan eller till helgen, då hennes kompis måste skaffa sällskap till sin först.

Nu kommer jag att ha 2 vallacker ihop, tror inte att min är så ranghög men vill ju undvika skador. Den nya ska oxå vara ranglåg.

Vad tror ni om att Låta den nya gå med ponnystot nån vecka och låta vallacken gå i hagen bredvid med shettisen och sen släppa ihop eller e det lika bra att låta dom ta fajten direkt?
Har alltid släppt ihop direkt men har bara haft ston utifrån hittills.

Jag brukar ta in alla i stallet och låta dem stå i några timmar, så den nya får ligga ner och gona in sig och lukta lite som sitt nya hem. Sedan släpper jag ihop alla. Om man låter den nya träffa först en, med en annan på andra sidan staket blir det bara utdraget. Den som inte får vara med blir stressad av att inte får vara med och säga sitt från början. Och är det ett sto som den nya valacken FÅR för sig själv så kan känslorna gå höga.

Hopsläpp brukar vara odramatiska och över på en tio minuter. Med lite lukta och springa. Har bara en gång varit med om att det var farligt, men det var en individ som var oerhört aggressiv.

Det enda jag skulle vilja säga om en äldre häst är ju att risken är ju större att få högre veträkningar. Men å andra sidan har jag en 8 åring med spatt, så man chansar alltid.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jo men det låter bra, att låta dom vara inne en stund allihop och sen släppa ut.
Jag har alltid släppt ut direkt efter en genomgång och lite hö inne, men har då bara haft en vallack och resten ston och det har aldrig varit minsta bråk.
Men det går säkert fint :laugh:

Om du menar att du vill se kort på honom, så vet jag inte hur det funkar här :confused:

Låter som en kanon ponny. Men tänk på att en äldre ponny kräver regelbunden motion för att inte "rosta ihop" ;)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama