vad är för gammalt för att ta valp på?

J

juliaandersson

Hej!
Jag har en Golden Retriver som är frisk och kry som en nötkärna jättebra höfter och pigg som en valp. Hon är 6 och ½ år, är hon för gammal för att ta valpar på? jag vill inte riskera att förlora henne förtidigt.. tacksam för många svar!:bow:

Sv: vad är för gammalt för att ta valp på?

Vad jag hört så är rekommendationen att ta en första kull på en tik vid Senast 5 års ålder.

Råd fråga en veterinär :idea:

Igår var jag och kollade påå 2 veckors gammla gråhundsvalpar... så söta :love:
Mamma till dessa valpar tror jag är 7-8år, ganska gammal är hon iaf. Och detta var hennes förta valpkull och alllt hade gått bra. Ägarna till tiken bor nära veterinär och det var det som gjorde att de bestämmde sig för att ta valpar på henne, ägarna har haft flera valpkullar tidigare så de visste vad som skulle göras ifall någonting skulle gå snett.

Vad rekommenderar rasklubben?

Hej!
Jag har en Golden Retriver som är frisk och kry som en nötkärna jättebra höfter och pigg som en valp. Hon är 6 och ½ år, är hon för gammal för att ta valpar på? jag vill inte riskera att förlora henne förtidigt.. tacksam för många svar!:bow:

Personligen skulle jag inte ta en förstakull på en såpass gammal tik. Hade hon haft valpar tidigare hade det varit en annan femma.

Har mamman fyllt 7 år innan parning och detta är hennes första kull kan valparna inte registreras i SKK.

Personligen skulle jag inte ta en förstakull på en såpass gammal tik. Hade hon haft valpar tidigare hade det varit en annan femma.

En följdfråga. Om tiken haft en kull valpar tidigare, finns någon övre rekommenderad maxålder på henne då för en ev. kull nr#2?

Vad jag hört så är rekommendationen att ta en första kull på en tik vid Senast 5 års ålder.

Det var den rekommendation jag fick (och följde) när jag skulle ta valpar på min tik. Vi gjorde ett försök när hon var fyra, men det tog sig inte. Ägaren till hanhunden ville dock att vi skulle göra ett försök till vid löpet efter, men då sa jag nej eftersom hon skulle ha fyllt fem vid den tidpunkten.

Inte enligt SKK iallafall. Det är om rasklubbarna har egna bestämmelser. SKK säger dock att man alltid ska låta veterinärundersöka sin tik före parning om hunden är över sju år. Undantaget om tiken inte haft någon kull tidigare, då ska inte parning ske överhuvudtaget.

Det måste ju vara otroligt stor skillnad på olika raser vad som är rimlig gräns för parning. En GD eller en IV börjar ju bli gammal när den är över sju och där tror jag att det vore direkt olämpligt att para en så pass gammal tik. För långlivade raser som de små vinthundarna, terriers osv. och som bara har levt halva sitt liv vid sju års ålder kan man tycka att chanserna för att hunden ska orka med valpning är avsevärt bättre.

Observera att jag spekulerar kring detta utan att veta om livmoder mm åldras lika fort på långlivade och kortlivade hundar.

En följdfråga. Om tiken haft en kull valpar tidigare, finns någon övre rekommenderad maxålder på henne då för en ev. kull nr#2?

Efter 7 år måste du ha veterinärintyg innan parning. Jag tycker att man ska vara restriktiv med att para en hund efter 7 års ålder, men klarar hon besiktningen med bravur så kan det väl vara OK.

Min ledstjärna är dock att det finns ingen hund som är så bra att den måste gå i avel. Har man inte fått fingrarna ur innan risken för tiken börjar öka markant, så då tycker jag att man kan låta bli i fortsättningen också. Tycker man att den hund man har är bra kan man köpa en ny hund från samma uppfödare som har samma linjer. Det är ett klart bättre sätt att få en liknande hund, än att riskera hälsan på sin bästa vän.

Jag är inte intresserad av att avla på min hund, men jag fick henne av uppfödaren med villkoret att hon har rätt till en kull till på henne. Dock ej tidbegränsat.
Därav frågan.

Och tack för svaret. :)

Jag är inte intresserad av att avla på min hund, men jag fick henne av uppfödaren med villkoret att hon har rätt till en kull till på henne. Dock ej tidbegränsat.
Därav frågan.

Och tack för svaret. :)

Aha, men då har du en automatisk tidsbegränsning, nämligen 5 år. Det är den ålder som alla fodervärdsavtal på tik går ut vid, och har du fått hunden med kvarstående rätt för uppfödaren att ta en kull är det att jämställa med fodervärd. Uppfödaren kan inte kringgå reglerna genom att ge bort en hund äldre än 5 år.

Men hunden är skriven på mig. Alltså inget fodervärdsavtal. Hon är köpt, dock för summa "0kr" och med en egenhändigt ditkluddad notering om rätt till en kull valpar, på ett SKK-köpeavtal.

Ändå innan femårs ålder som gäller?

Tiken är 2,5år och jag har haft henne sedan juli.

Japp det är fortfarande 5 år som gäller om uppfödaren ska gå efter SKK.

Jag har ju ett sådant kontrakt skriver för Zaga, hurvida det har någon laglig kraft om det skulle vara så det vet jag faktiskt inte.

Vet inte heller om det går att driva igenom för uppfödaren iom att ju äger hunden och därför bestämmer. Känner dock inte för att tjafsa om det heller eftersom jag ju faktiskt skrivit på avtalet. Dock slipper jag väl helst. Och nu vet jag ju att det ska vara inom de närmaste två åren så då känns det ju lite lättare.
Men uppfödaren håller på att trappa ner så frågan är om det ens blir aktuellt.

Jo jag har också för avsikt att fullfölja uppgörelsen, annars hade jag inte skrivit på..

:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Annique
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 009
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 262
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka