Vad är fel?

L

linda75

Hej! Jag har en ardenner som jag kör med. När vi är ute och kör så drar han åt vänster så man måste hålla höger töm spänd hela tiden,och när han sen går rakt framåt så går han snett i skaklarna, han har bakdelen mycket närmare höger skakel.
varför gör han så ? kan han ha ont någonstans.

Sv: Vad är fel?

ja han kan mycket väl ha ont någonstans, ev baknän.. jag skulle kolla upp honom av vetrinär..
har han alltid sprungit så??

Han kan mycket väl ha ont. Men oxå vara stel.

Min förra körhäst va stel, och gick så som bu beskriver. Men när jag red igenom det så va han super fin att köra.
Men det är itne så lätt att rida igenom på en ardenner kanske?

Det låter som om hästen tar i olika på bakbenen, varför den gör så kan bero på olika saker. Antingen genom att den ena diagonalen helt enkelt är så mycket svagare än den andra, om det i sin tur beror på en fysisk blockering eller om den är helt naturlig är däremot svårare att svara på.

det kan inte vara vagnen/ selen som är sned?

bäckenet kan ha åkt snett... sne i manken... ont i höger fram... sitter fast i nacken?! jag skulle ta ut en massör som kan känna igenom hästen på djupet... veterinärer kollar ju mest kotor å ben å senor å sånt....
Min häst kändes fin åt bägge hållen när jag red... sen när jag tömkörde så drog hon oxå iväg åt höger... å hon sitter fast i nacke, manke... större muskel på ena frambenet... avlastat... så nu ere massera massera massera å inte rida som gäller... tömkörning rakt fram, inga bakar... semester för henne å inte för mig med andra ord ;)

Min häst kändes fin åt bägge hållen när jag red... sen när jag tömkörde så drog hon oxå iväg åt höger... å hon sitter fast i nacke, manke... större muskel på ena frambenet... avlastat...

Och en avlastning i frambenet är en ren sekundär skada, hela motorn sitter i baken varför man med stor sannolikhet kan finna orsaken i det området.

Boj skrev:
Och en avlastning i frambenet är en ren sekundär skada, hela motorn sitter i baken varför man med stor sannolikhet kan finna orsaken i det området.

precis... å hon har ju som sagt var i nacke, manke å sen pga det även i ryggen...
så ardennern som hon/han i början av tråden skrev om såom drar åt (vilket håll det nu va)... har ju säkert nått bak eller manke/nacke...
tror iaf mer på en som går igenom muskler å skelett än en veterinär som oftast koncentrerar sig på benen :)

Vi människor är ju oftast svagare i en sida, de flesta i vänster men det finns ju naturligtvis motsatsen också. Hästar är som vi människor, men då är det en diagonal vi pratar om. Oftast är det diagonalen vänster bak höger fram som är den knöliga.
Vänster bakben är svagt men höger framben är starkare vilket gör att hästen gärna tar tag i den bogen och vill också skjuta ut den sidan, detta är ofta en naturlig sak och har inget med fysiska blockeringar att göra. För att komma åt detta krävs stärkande i svagt bakben pararellt med rakriktad ridning eller tömkörning, mao kan trådskaparens problem helt enkelt vara en naturlig sak som bör tränas bort.

Vid fysiska blockeringar kan man märka en förkortning i bakbensteget, detta förutsätter att ryttaren rider liksidigt för annars kan även ryttaren själv frammana en ojämn gång i hästen vilket allmänt går under benämningen tygelhälta.

Första instans är alltså att kolla om hästen kan ridas eller köras rakt genom att vara mer energisk i den svagare sidan, den som hästen egentligen vill fuska bort. Trådskaparen problem var att hästen sökte sig mot vänster, detta kan förklaras med att hästen är betydligt starkare i sitt högra bakben och av den orsaken lägger mer styrka i trycket vid gång. Om det svagare bakbenet (vänster) inte används med samma tryck blir resultatet att hästen kommer att söka sig mot vänster, detta behöver alltså inte vara en fysisk blockering utan en vanlig naturlig orsak. Man kan då med rätt träning komma åt detta så att hästen blir mer liksidig.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: Redfox
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 677
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar