Vad ÄR fång egentligen?

F

FTW

Hur uppkommer fång och hur kan man undvika att en fånghäst får nya anfall?

Man har ju hört att det kommer när man släpper ut en häst på fett, nytt bete efter att ha gått i en lerig vinterhage, men om vinterhagen inte är lerig utan har gräs - blir det lika farligt då?

Har det med protein att göra och om man gett ponnyn rätt mycket protein hela vintern, klarar den då inte gräset också?

Snälla - utred eller ge mig bra länkar
:bow:

Du kan gå in och läsa på SLUs sidor.
Hästar får inte fång av proteiner utan av kolhydrater.

Fång kan bero på foder vid snabba växlingar till NSC (oligosackarider och stärkelse) rik gräs eller annat grovfoder.
Jag är mer för tron att det är en kombination av faktorer än enbart ett (foder). Oavsett hur kedjereaktionen startar så leder den till en inflammation av lamellranden som i sin tur kommer att leda till en smärtsam separation av hovväggen och P3 (hovbenet).
Tyvärr så är den inledande fasen oftast svår att upptäcka och efter ca 72timmar är skadorna (kronisk tillstånd) ett faktum, det är då hästen kommer att visa de klassiska symptom som sågbockställningen och ovilja att röra sig.

Ett sätt att undvika återfall under betesäsongen är att bekanta sig med växternas fysiologin och endast tillåta fritt bete under den tiden av dygnet som oligosackariderna är som lägst (natt och tidiga morgon). Att hålla hästen igång kan också hjälpa till och man får lite mer koll på den allmänna tillståndet än att den bara går och skräpar på gärden. Jag använder mig av kombinationen av munkorg och remsbetning (utökar hagarna i remsor). Vi putsar beten regelbundet och tillåter återväxten innan hästarna får tillgång till det igen.
Som du ser är det mycket jobb och en del pusslandet för att få det att gå ihop.
Det största aja baja är att tillåta betning på fruset/kall gräs. Gränsen för mig går vid 8 grader, när tempen sjunker under det är det enbart hö som gäller.

Det finns även vissa som anser att denhär separationen av hovbenet och hovväggen (som ovanstående pratar om) börjar långt tidigare än det som vi brukar kalla fång inträffar (det handlar om år alltså). Då menar man att separationen, eller hovbensrotationen, kommer sig av en onaturlig hovform, som leder till överansträngd lamellrand, som är extra känslig för inflammation (som nämns i inlägget ovan) och man kommer in i den akuta fasen av fång.

Alltså kan man dra vissa paralleller mellan hovform och bör därför vara noga med hur man sköter fötterna på en "fånghäst". Givetvis är dethär bara en av många faktorer som spelar in...

Det är riktigt, vill du läsa mera om detta finns det en utmärkt site här:
Tom Ryan
Det är bl a det jag syftar på när jag skriver "fler faktorer" :p...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 511
Senast: MayGrace
·
Anläggning Hej! Jag har kommit på att jag vill förstora den sk vinterhagen och tänkte ta ca 500 kvm från en angränsande hage som jag använt som...
Svar
2
· Visningar
631
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka