Vad ar ett typiskt Svenskt "Fika"?

"Fika på stan" innehåller för mig andra bakverk än kafferep; wienerbröd, bakelser (t ex napoleon), mazariner, biskvier (eller sarah bernard:d) mm. Oftast med det gemensamma att de är ganska jobbiga/knepiga att få till bra hemma.

Ja mazariner har ju gjort en resa från att vara ganska avancerade bakverk som gjordes hemma till att vara lättköpta färdigbakverk :D Bra mazariner är gott, torra mazariner är tråkigt! Och det är absolut svenskt fikabröd i mina ögon.
Frågan är hur vanligt det har varit att göra dem själv hemma? I min värld är det ett typiskt konditoribakverk, just för att de är lite mer avancerade.

För mig kan fika också innebära matbullar och bröd, med skagenröra, gravad lax med gravlaxsås, rostbiff med remouladsås och rostad lök.

Annars säger jag också en jordgubbstårta och chokladbollar, och något mördegskex till?

Frågan är hur vanligt det har varit att göra dem själv hemma? I min värld är det ett typiskt konditoribakverk, just för att de är lite mer avancerade.
De flesta hushåll som hade lite tjänstefolk kunde nog göra det i eget kök. Typ allt det som är konditoribakverk idag är väl högreståndskafferep från början (om det inte är importerat senare)
Medan lite mer standard bulle/kaka var fika hos bredare lager. Och smörgåstårta (dvs. både ost och kött på rågbrödet) var födelsedagslyx i arbetarlängorna.

Traditionellt när jag växte upp var kanelbulle, en mjuk kaka och en hård kaka.
Samtliga var små jämfört med dagens bakverk.
Tårta fick man bara vid speciella tillfällen som födelsedagar eller skolavslutning.
Smörgås existerade inte som godkänt fikabröd.

Om jag går tillbaka till barndommen så var ju "klassiskt fika" när man var bortbjuden mm
Saft / Kaffe, Kanelbullar, Sockerkaka, mariekex, rån, nån hård kaka tex de som är 2färgade i rutor (kan inte namn på kakor ;) ) Inte nödvändigtvis alla saker på en gång men ish...

Idag inte så mkt annorlunda mer än att man kanske inte har så mkt olika saker för nuförtiden är det ju mest "köpebröd" och definitivt inte lika mkt hembakat som de va på den tiden...

De flesta hushåll som hade lite tjänstefolk kunde nog göra det i eget kök. Typ allt det som är konditoribakverk idag är väl högreståndskafferep från början (om det inte är importerat senare)
Medan lite mer standard bulle/kaka var fika hos bredare lager. Och smörgåstårta (dvs. både ost och kött på rågbrödet) var födelsedagslyx i arbetarlängorna.
Under stora delar av 1900-talet inhandlade de som hade råd och möjlighet (dvs bodde i stad/större samhälle) både kaffebröd och desserter (t ex glass) på konditori. Min pappa är uppväxt med hembiträde, men har aldrig hört att de bakade. Högreståndskafferep hade köpebröd från stadens fina konditori. Men självklart tillverkades det säkert fina bakverk i köken på större gårdar där man hade råd (och plats) med flera anställda (kanske framförallt på landsbygden där det fanns stora kök och var långt till ett konditori). Men annars är det väl först i slutet på 1900-talet som hembakt blev "finare" än köpebröd (dvs när det blev en bedrift att baka och hemmafruarna blev färre).

Senast ändrad:
De är egentligen inte avancerade, det tar bata tid. Men inga krångliga moment eller något som kräver några särskilda skills alls 😁
Baka goda bullar tar dock lika lång tid.
Fast bullarna tar tid för att jäsa och då kan man göra annat under tiden. Att skålla och mala mandel och sedan göra mandelmassan behöver man själv lägga tid på hela tiden.

Förr var ju mandel dessutom fruktansvärt dyrt. (Även hasselnötter var dyrt. Min mamma har berättat om hur min mormor noga räknade nötterna som hon lade åt sidan för att dekorera nötkakorna med. Fanns inte en chans att sno till sig en).

Fast bullarna tar tid för att jäsa och då kan man göra annat under tiden. Att skålla och mala mandel och sedan göra mandelmassan behöver man själv lägga tid på hela tiden.

Förr var ju mandel dessutom fruktansvärt dyrt. (Även hasselnötter var dyrt. Min mamma har berättat om hur min mormor noga räknade nötterna som hon lade åt sidan för att dekorera nötkakorna med. Fanns inte en chans att sno till sig en).

Mandelmassa kan man ju dock köpa 😁
Blir fortfarande mycket godare än att köpa färdiga mazariner. Vi brukar göra med blåbär och koka egen kompott, helt amazing 😍

Småkakor av alla de sorter och även mjuka kakor bakades i mängder av mamma, mormor och farmor. Farfar och farmor hade kondis tills farfar blev dammallergiker och sadlade om till bergsprängare. 😁

Min lilla granntant berättade att kafferep var blodigt allvar när hon flyttade till byn, alla sorter räknades när det bjöds på fika, gick inte att ha färre än sju sorter när de andra fruarna kom på besök. :cautious:

Blir fortfarande mycket godare än att köpa färdiga mazariner. Vi brukar göra med blåbär och koka egen kompott, helt amazing 😍
Fast då är det ju Catalaner och inte mazariner längre. :d

Småkakor av alla de sorter och även mjuka kakor bakades i mängder av mamma, mormor och farmor. Farfar och farmor hade kondis tills farfar blev dammallergiker och sadlade om till bergsprängare. 😁

Min lilla granntant berättade att kafferep var blodigt allvar när hon flyttade till byn, alla sorter räknades när det bjöds på fika, gick inte att ha färre än sju sorter när de andra fruarna kom på besök. :cautious:

Fast då är det ju Catalaner och inte mazariner längre. :d

Nja, de är ju med hallonsylt och görs ofta på smördeg 😁
Dessa görs precis som traditionella mazariner fast med blåbärskompott, i get fusk med sylt.
Heter blåbärsmazariner i receptet, mycket godare än vanliga katalaner.

Nja, de är ju med hallonsylt och görs ofta på smördeg 😁
Dessa görs precis som traditionella mazariner fast med blåbärskompott, i get fusk med sylt.
Heter blåbärsmazariner i receptet, mycket godare än vanliga katalaner.
Nä, alla recept jag läst är precis som mazariner men med tillägget av sylt. :d

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 022
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Disen
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 382
Senast: Inglorion
·
Hundhälsa Nagra av er har kanske minns oss - jag och min laskiga rottweilervalp :P Tack vare alla goda rad pa buke sa blev det tilltankta...
Svar
19
· Visningar
2 659
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka