ok, har jag ätit och de är goda. Men finns varken i "sju sorters kakor" eller i Jan Hedhs praktverk 277 sorters kakor ( i a f inte med det namnet).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ok, har jag ätit och de är goda. Men finns varken i "sju sorters kakor" eller i Jan Hedhs praktverk 277 sorters kakor ( i a f inte med det namnet).
Som Silviakaka?ok, har jag ätit och de är goda. Men finns varken i "sju sorters kakor" eller i Jan Hedhs praktverk 277 sorters kakor ( i a f inte med det namnet).
nopeSom Silviakaka?
Frågan är hur vanligt det har varit att göra dem själv hemma? I min värld är det ett typiskt konditoribakverk, just för att de är lite mer avancerade.Ja mazariner har ju gjort en resa från att vara ganska avancerade bakverk som gjordes hemma till att vara lättköpta färdigbakverk Bra mazariner är gott, torra mazariner är tråkigt! Och det är absolut svenskt fikabröd i mina ögon.
På gårdarna runtom när jag vat liten var de inte helt ovanliga i hembakad version. Men idag är det definitivt ett köpebakverkFrågan är hur vanligt det har varit att göra dem själv hemma? I min värld är det ett typiskt konditoribakverk, just för att de är lite mer avancerade.
De flesta hushåll som hade lite tjänstefolk kunde nog göra det i eget kök. Typ allt det som är konditoribakverk idag är väl högreståndskafferep från början (om det inte är importerat senare)Frågan är hur vanligt det har varit att göra dem själv hemma? I min värld är det ett typiskt konditoribakverk, just för att de är lite mer avancerade.
Frågan är hur vanligt det har varit att göra dem själv hemma? I min värld är det ett typiskt konditoribakverk, just för att de är lite mer avancerade.
Under stora delar av 1900-talet inhandlade de som hade råd och möjlighet (dvs bodde i stad/större samhälle) både kaffebröd och desserter (t ex glass) på konditori. Min pappa är uppväxt med hembiträde, men har aldrig hört att de bakade. Högreståndskafferep hade köpebröd från stadens fina konditori. Men självklart tillverkades det säkert fina bakverk i köken på större gårdar där man hade råd (och plats) med flera anställda (kanske framförallt på landsbygden där det fanns stora kök och var långt till ett konditori). Men annars är det väl först i slutet på 1900-talet som hembakt blev "finare" än köpebröd (dvs när det blev en bedrift att baka och hemmafruarna blev färre).De flesta hushåll som hade lite tjänstefolk kunde nog göra det i eget kök. Typ allt det som är konditoribakverk idag är väl högreståndskafferep från början (om det inte är importerat senare)
Medan lite mer standard bulle/kaka var fika hos bredare lager. Och smörgåstårta (dvs. både ost och kött på rågbrödet) var födelsedagslyx i arbetarlängorna.
Fast bullarna tar tid för att jäsa och då kan man göra annat under tiden. Att skålla och mala mandel och sedan göra mandelmassan behöver man själv lägga tid på hela tiden.De är egentligen inte avancerade, det tar bata tid. Men inga krångliga moment eller något som kräver några särskilda skills alls
Baka goda bullar tar dock lika lång tid.
Fast bullarna tar tid för att jäsa och då kan man göra annat under tiden. Att skålla och mala mandel och sedan göra mandelmassan behöver man själv lägga tid på hela tiden.
Förr var ju mandel dessutom fruktansvärt dyrt. (Även hasselnötter var dyrt. Min mamma har berättat om hur min mormor noga räknade nötterna som hon lade åt sidan för att dekorera nötkakorna med. Fanns inte en chans att sno till sig en).
Fast då är det ju Catalaner och inte mazariner längre.Blir fortfarande mycket godare än att köpa färdiga mazariner. Vi brukar göra med blåbär och koka egen kompott, helt amazing
Småkakor av alla de sorter och även mjuka kakor bakades i mängder av mamma, mormor och farmor. Farfar och farmor hade kondis tills farfar blev dammallergiker och sadlade om till bergsprängare.
Min lilla granntant berättade att kafferep var blodigt allvar när hon flyttade till byn, alla sorter räknades när det bjöds på fika, gick inte att ha färre än sju sorter när de andra fruarna kom på besök.
Fast då är det ju Catalaner och inte mazariner längre.
Nä, alla recept jag läst är precis som mazariner men med tillägget av sylt.Nja, de är ju med hallonsylt och görs ofta på smördeg
Dessa görs precis som traditionella mazariner fast med blåbärskompott, i get fusk med sylt.
Heter blåbärsmazariner i receptet, mycket godare än vanliga katalaner.
Nä, alla recept jag läst är precis som mazariner men med tillägget av sylt.