Förutom bullar (jag föredrar kardemumma eller ännu hellre rimbobullar eller andra kalljästa) och tårta så är det väl mycket småkakorna som är urtypen för ett svenskt kafferep/fika. Ett enkelt(?) sätt är att utgå från en sats mördeg. Smaksätt en del med kakao för "gafflade chokladbröd". Den andra delen kan t ex bli brysselkex, korintkakor eller syltkakor. Man kan också blanda choklad- och vaniljdegarna till marmorerade kakor, snurror eller schackrutor. Man kan forma den vita degen till finska pinnar men avstå från bittermandel om man inte tycker om det. Det är ju ingen som vet att det saknas ;-). Vips har du flera sorter ur bara en deg.
Muffins är snabbt och lätt att göra, men upplevs kanske inte så svenskt? (Min dotter gör supergods, lite sega muffins med rabarber). Skurna chokladkakor, drömmar och bondkakor är också gott om du vill baka mer.
Om det ska vara typiskt svenskt så tycker jag att det är viktigt att de olika kakorna/bullarna är av gammaldags svensk storlek = små och inte jättestoraamerikanska.
Olika versioner av "delicatoträsket" (dammsugare, mazariner etc) är väl i o f vad man ofta får när man fikar ute idag. Men det känns inte speciellt traditionellt.