Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
jag vet iaf hur dom gör när dom tar skrapprov på skabb.
dom skrapar tills dom kommit in till benet på hästen med en "kniv" för att kunna få reda på om det är det. för att skabben sätter sig under huden och är svår att fastställa
Jag har gjort ett skrapprov för ev. eksem en gång, det var min veterinär som gjorde det med ett rakblad och samlade upp i en liten plastpåse som skickades på analys. Svaret var negativt och det är väl vad man kan få veta med hjälp av en sådan analys, om de har eksem eller ej.
In till benet? LÅter inte som nått man vill göra så här i sommartid då. Funderar nämligen lite på att göra detta för att kolla upp en efterhängsen mugg. Har ju läst om att det kan vara fotskabb eller nåt sånt.
Ett halvblod så kanske inte så troligt. Men även om det inte är skabb så borde ju svampinfektion oxå kunna konstateras. Han har haft detta sen jag köpte honom som 3-åring, är 8 nu. Så egentligen hár jag gett upp. Konventionella metoder har alla gått bet. Har satsar på att hålla det så lindrigt som möjligt senaste åren.
Mina tankar går nu mot att behandla med Antifunghi och någon utrensande homeopatisk/ört behhandling.
Jag har aldrig hört talas om att man tar skrapprov genom att skrapa in till benet. Man kan dock ta skrapprov på benet men di skrapar dom inte ända in utan gör ett litet snitt först eller sticker in en nål och skrapar lite. Annars brukar man bara skrapa av lite av det som ska undersökas eller skära av en liten bit hud som man skickar in på analys sen.
Trädgård & Växter Nivån är konstant, oavsett väder. Ligger under marknivå. Hur grundvattnet står vet jag inte.
Det finns ingen dokumenterat bebyggelse...
Trädgård & Växter Om jag ska ta frö från färska tomater, är det bara att skiva upp dom och lägga på tork och sen pilla ut fröna eller?? @Nixehen hur gör...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.