Det handlar inte om att förminska eller vifta bort svårigheterna eller som följd av det, lägga mindre resurser på att göra samhället tillgängligt.Man väljer ju hur man tolkar saker.
Jag för min del blir sjukt ledsen när man förminskar problemet med att leva som funktionshindrad.
Jag läser ingenstans att @Inte_Ung förminskar någons människovärde och fattar inte hur någon annan kan få det till det heller.
Jag har som sagt själv en nedsättning. Jag har klarat mig bra men kan fortfarande bli ledsen i perioder. Jag har önskat att jag inte haft min nedsättning. Jag har jobbat med människor med många olika nedsättningar. Alla med anständiga liv. Men jag har träffat på de som haft det väldigt tufft på olika sätt, jag har träffat barn som önskat att de har kunnat springa som andra barn osv osv.
Ingenstans betyder det att vi/ de är mindre värda men hur folk upprörs av att @Inte_Ung säger att alla vill väl föda friska barn förstår jag inte.
Det handlar om att inte se på en annan människas liv och kalla det för "olyckliga omständigheter som man får göra det bästa av". Eller säga att så synd att dina föräldrar fick ett måndagsexemplar, det var varken det de önskade sig eller det samhället hade beställt.