Vad är eran bästa/sämsta komentar från domaren?

Ämelie

Trådstartare
Är egentligen hoppryttare men tävlade dressyr på ponny för något år sedan...

Bästa
"mjuk ridet, bra sits med stilla hand"

sämsta
"dålig bjudning, måste få hästen framåt neråt, kanske ge hästen mer mat? bra vägar"
Kan tillägga att ponnyn var FET (efter bete) och tror inte det var mer mat han behövde snarare tvärt om!

så få höra era nu! :banana:

Sv: Vad är eran bästa/sämsta komentar från domaren?

Det bästa jag gillar att få se i protokollet är:

Mkt lösgjord häst med fina övergångar. :love:

Det sämsta:
Mkt fin häst men tyvärr spänd för dagen. :devil:
(då vet jag att jag ridit kass)

På C-ponnyn fick jag i princip alltid samma, Mkt trevligt ridet på lydig och välriden ponny, brister tyvärr i mellangångartarna... :smirk:
På D-ponnyn:
Bästa - Superfin ponny med otrolig gång. "det" finns.
Sämsta - Ponny spänner sig för dagen och arbetar inte genom ryggen, måste komma till eftergift.

En kompis till mig fick en gång kommentaren - Vet du hur många övergångar det är i ett program. Det stog inget mer :banana:

jag skulle vilja rida ett LC program för en domare snart så man får veta vad man bör träna på mest nu.. Tävlade bara när jag var 11-14 fick rätt vanliga+kassa omdömen..

Senast ändrad av en moderator:

På stora hästen har jag inte fått någon dålig kommentar...den bästa hittills var när vi tävlade ute första gången för 2 veckor sedan (vann LA:1 på 71%...):

"Härligt ekipage! Väl visad stadighet och rytm. God linje och energi. Lycka till!"

På ponnyn fick jag nästan alltid samma, precis som VulkanoRosa skrev, mjukt ridet på lydig ponny som brister i längningarna, typ. Men den bästa jag fått är nog:

"Mycket prydligt på lydig ponny i en bra och stadig form. Bra sits och fin inverkan av ryttaren. Lycka till!"

Den sämsta var av en välkänd domare här i Stockholm (EW) på DM:et 2004:

"Enkla byten?! Läs i TR om hur de ska utföras och träna sen. Hastiga ben och stram rygg"

Av de andra domarna fick jag positiva kommentarer och jag vet mycket väl hur man gör ett enkelt byte! ;) haha Men men...

Bästa:
Fin häst, god ridhästmodell, Bra schvung i steget
Sämsta:
Dålig bjudning...

På nya ponnyn,D ponny...

Bästa
Vacker ponny med potencial ( :D )
MKT FIN PONNY (med stora bokstäver :D)
Flott Ponny
Pampig Ponny med bra takt.

Sämsta
Ville inte idag (igen framåtbjudning)
Önskar mer bakbens ang.

Bäst på c-ponnyn: Härlig häst med en mycket utrycksfull trav, korrektavägar, och utmärkt sits..

Sämst på c-ponnyn: Fin ponny som spelade apa idag

Bäst på storhästen härlig häst med svungfulla gångarter ffa traven.

sämst på storhästen: går mot skänklen (bocka i galopp fattningarna..)

konstigaste (fick jag när jag red c-ponnyn en gång: Du har lite långa tyglar och du hänger i dem var ioförsig två år sedan men jag funderar fortfarande på hur det hänger ihop..

Bästa:
Du sitter prydligt och stadigt. (understruket på prydligt och stadigt :D)
Prydlig uppvisning på söt ponny med trevliga gångarter.
En jättefin ponny med utstrålning.

Får ganska ofta kommentaren "Fin ponny med trevliga grundgångarter" har haft turen att rida såna ponnyer ;) haha

Sämsta:
Slarva ej :angel:
...mjukt ridet, men kräv lite till.
Visa mer skillnader

Elin

Mitt bästa: det skulle väl vara "snygg ponny".....om mitt stora halvblod på 171. :p
Allvarligt, trevliga övergångar. Trevligt ekipage. Flott häst! :o :bow:

Mitt sämsta:Olydig häst :o . Hästen måste bjuda mer framåt, väl öppen i formen.
Min absoluta favortit är : "Lite spänd för dagen" Vad f-n vet dom om det??? :confused: Han kanske är lika sån alla dagar. :smirk:

Det där med "Spänd för dagen" hatar jag när de skriver! Som att man skulle bli ledsen om de skrev bara spänd...eller vaddå?

Sämsta;
pja du, jag tycker det var lite tvetydigt med bl.a.;
"Ponnyn går emot" när han reste sig i bakdelsvändningarna o bockade på 8metervolterna i galopp :smirk:
"Het och okontrollerad" var en annan höjdare på min ponny som inte tog ett steg mer än han behövde.

Bästa;
"Snygg, välriden och väldigt lydig ponny." (På prisutdelningen sa domaren att det enda som nånsin kan dra ner på oss var att ponnyns gångarter inte var så "piffiga" men det gjorde ju inget för han var kalasfin ändå)
"Snyggt, säkert och stabilt!"
"Söt ponny" + ett ditritat hjärta :p

En av de sämre fick jag idag... "Svårbedömd häst pga halsansättningen"
Kan tillägga att han hade 40 p på kvalitén 5 st 8:or...

Fast jag var placerad trots min stackars pålles halsansättning :confused:

Sämsta : "brysk ryttare" det var en gång då min annars du lugna ponny flippade ur och galoperade hela programmet. Totalt oridbar. Så en gång under programmet tog jag tag rejält i henne. Det tyckte inte dommaren om. :p

Bästa: "Charmig ponny med bra gång och utstrålning"
"Trevlig uppvisning av ett ekipage som uppenbarligen trivs bra ihop."

Sen har jag tusentalsgånger fått "effektiv ridning" och "Du sitter snyggt"

Hihi nu är inte jag någon tävlingsryttare utan har bara tävlat klubbtävlingar på ridskolehästar, men de kommentarerna brukar vara väldigt intressanta!
Det stod t ex "bra kämpat på seg häst" men har man inte misslyckats då om hästen ser seg ut?? Det VAR iofs en väldigt seg ponny och det kanske domaren visste sen innan (2 andra tjejer som red honom innan och de kunde knappt få trav i kusen).

Annars gillar jag kommentarer där det står att hästen måste komma mer mellan hand och skänkel, för det är bra att de även i lättare klasser uppmärksammar att hästen fuskar dvs. är lite "på tygeln" men inte i bra form och eftergiven vilket brukar märkas i övergångarna och galoppen där hästen har svårt att kröka på nacken om den inte är under sej bak.

Den sämsta kommentaren min förra häst fick var "hästen var inte redo för den här klassen" som en tröst till tjejen som red. Men i själva verket hade en rutinerad ryttare kunnat få mycket bra poäng för han var lite taskig mot sin ryttare och "låtsades" vara rädd och tog kontrollen. Så hon kunde knappt styra. Hade ryttaren ramat in ordentligt och ridit ihop hästen mer hade de kommit igenom galant med fina poäng (så även om jag inte klandrar ryttaren för hästens "bus" var fortfarande hästen redo).
Samma kommentar till en annan häst i samma klass, som jag tyckte VERKLIGEn var redo, men den hade man kunnat säga var spänd för dagen :crazy:

PathOfClovers skrev:
Det där med "Spänd för dagen" hatar jag när de skriver! Som att man skulle bli ledsen om de skrev bara spänd...eller vaddå?

spänd för dagen låter ju lite vitsigt ifall dom har sett ekipaget innan.

själv fick jag kommentaren mjuk i helgen.

först längst ner stod det mjuk.
under stod det spänd.

dubbelmoral?? :mad:

Hästen var spänd. Kan jag hålla med om och inte alls mjuk för dagen. men han gjorde allt han skulle på rätt plats men fick så extremt dåliga poäng.. men men..
får inte ge upp för det. Någon gång kanske jag får bättre än jag förtjänar. vad vet jag.. :smirk:

Dryygt :p det dumma är att man inte vill ta åt sej äran om man får placering men för att man fått "för mycket" poäng ;) så det känns ändå lika surt. Får hoppas att det går riktigt bra istället och att ni får de poäng ni förtjänar :D

Hästen kanske förresten såg mjuk och smidig ut, men blev ofta spänd? Liite skillnad är det :p

bästa: Alltid kul när man får bra på sitsen och lösgjordheten,de e de jag blir gladast för,annars e nog favorit komentaren: Flott upvisning på en ponny i utmärkt balans!

Den sämsta : backar i halten.
Ponnyn gick i själva verket FRAM ett steg :rofl:

Senast ändrad:

har inte tävlat med Johan så mycket men han fick på sin förrförra tävling:

"positiv häst som försöker" :p

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 040
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka