Vad är er bild av hunddagis?

astrolindgren

Trådstartare
Efter att ha läst en diskussion om hunddagis vs hundrastare och efter att själv ha jobbat på hunddagis har jag märkt hur pass olika uppfattningar som finns. Det finns självklart olika typer av dagis, men den bilden de flesta verkar ha är att hundarna får härja fritt inomhus och leka lite som de vill, att gruppromenader är nästintill djurplågeri eftersom hundarna inte får stanna var de vill/alldeles för dålig motion och att det är absolut omöjligt att få en plats om hunden inte är liten och kastrerad. Folk verkar även tro att dagispersonal har superkrafter som kan få 5-8 hundar att bete sig fint samtidigt.

Ni som har hund på dagis, hur ser det ut där/hur tror ni det ser ut? Tar ert dagis emot stora/okasterade hundar? Ni som inte har det, vad är er uppfattning?

Efter att ha läst en diskussion om hunddagis vs hundrastare och efter att själv ha jobbat på hunddagis har jag märkt hur pass olika uppfattningar som finns. Det finns självklart olika typer av dagis, men den bilden de flesta verkar ha är att hundarna får härja fritt inomhus och leka lite som de vill, att gruppromenader är nästintill djurplågeri eftersom hundarna inte får stanna var de vill/alldeles för dålig motion och att det är absolut omöjligt att få en plats om hunden inte är liten och kastrerad. Folk verkar även tro att dagispersonal har superkrafter som kan få 5-8 hundar att bete sig fint samtidigt.

Ni som har hund på dagis, hur ser det ut där/hur tror ni det ser ut? Tar ert dagis emot stora/okasterade hundar? Ni som inte har det, vad är er uppfattning?
Jag har aldrig haft min hund på dagis, eller ens besökt ett dagis. När jag tänker hunddagis tänker jag några olik grupper inomhus, sammansatta efter hur väl hundarna fungerar tillsammans. Långpromenader med samma sammansättning, för att få det så lugnt som möjligt, jag bara förutsätter att hundarna får göra ifrån sig vid behov, men inte gå och lukta på varenda intressant punkt. Beroende på inriktning så tar väl dagis emot både stora och okastrerade hundar, men lär ju vara större valmöjlighet om du har en liten och kastrerad snäll hund.

Jag har besökt två olika dagis i trakten. Det enda känns väldigt seriöst och hunddagiset är i ett hus med olika rum, stora och fina. Välskött och rent. När jag var där på kurs var det tyst från huset, trots att det fanns sex hundar i huset.
På ett annat dagis fick jag en klump i magen. Det var trånga boxar i sådana där ”vagnar” som folk kan bo i när de jobbar borta. Helhetsintrycket var att stället var slarvigt skött då det var rörigt, smutsigt och inte renoverat överhuvudtaget.

Då hunddagis kan verkligen skilja sig åt.

Jag har besökt två olika dagis i trakten. Det enda känns väldigt seriöst och hunddagiset är i ett hus med olika rum, stora och fina. Välskött och rent. När jag var där på kurs var det tyst från huset, trots att det fanns sex hundar i huset.
På ett annat dagis fick jag en klump i magen. Det var trånga boxar i sådana där ”vagnar” som folk kan bo i när de jobbar borta. Helhetsintrycket var att stället var slarvigt skött då det var rörigt, smutsigt och inte renoverat överhuvudtaget.

Då hunddagis kan verkligen skilja sig åt.
Du menar att det typ var baracker? Det är nog inte ens lagligt, ganska höga krav på ljusinsläpp och ventilation/utrymme när det gäller hunddagis 😬

Du menar att det typ var baracker? Det är nog inte ens lagligt, ganska höga krav på ljusinsläpp och ventilation/utrymme när det gäller hunddagis 😬
Ja precis, googlade - manskapsbod på hjul var det. Vi var där på öppet hus och kommer inte lämna till det hunddagiset vid behov.

Har bra erfarenhet av hunddagis. Båda mina hundar går på dagis och trivs med det. Jag har inga stora förväntningar utan ser dagis som en plats där någon ser till att mina djur har det bra när jag arbetar. De får sällskap av andra hundar (flockdagis), rastning och promenader och blir omhändertagna på ett gott sätt. Jag förväntar mig inte att dagis ska aktivera eller uppfostra mina hundar. Det är mitt jobb som hundägare.

Mitt dagis tar emot alla hundar så väl kastrerade som intakta. Skulle aldrig välja ett dagis som krävde kastration.
För mig är det viktigaste att jag har förtroende för personalen, att dagiset ligger bra till/nära bra promenadområden samt erbjuder rimliga öppettider. Nuvarande hunddagis är dagis nr 2 för mina hundar. Jag har bara bra erfarenheter av hunddagis. Skulle inte klara min vardag utan det då jag arbetar långt från mitt hem

Jag har haft vänner och bekanta som drivit olika hunddagis. Och andra som varit dagmattar och kompisar som har hundar på hunddagis.

En kompis hunddagis har haft som tema att man är ute med hundarna större delen av dagarna. Det fanns möjlighet till träning av utbildad hundtränare. De hade kö till dagiset iom sitt koncept.

En annan hade ett dagis inne i Sthlm där man hade dem i grupper i rum, gick koppelpromenader etc.

En annan hade mindre dagis ute på landet. Där var hundarna i mindre rum i små grupper eller solo och i hundrastgård. De gick promenader i skogen och kunde tex bada vid rätt väder.

En släkting har hundarna på dagis under arbetstid. De är ett fåtal hundar som är med i familjehemmet och stallet och går i skogen lösa och kopplade.

Jag vet att det varit körigt med personalomsättning på vissa hunddagis i områddet pga dålig ledning, för lite pengar etc som lett till att man anställer billig men kanske inte lämplig personal. Det har ju så klart påverkan på hundarna.
Tex en kompis hade alltid kö på folk som ville jobba på dagiset medans jag vet att andra haft det körigare.

Det finns ju alla möjliga typer av dagis. Vissa kanon och andra katastrof.

Efter att ha jobbat och haft praktik på olika hunddagis så har jag blivit övertygad om att det ska mycket till innan mina hundar hamnar på något sådant. Jag fattar att det finns bra hunddagis, men det finns också många dåliga.

Det värsta var väl dagiset som utåt sett gav en bild av att vara väldigt måna om hundarna, att det skulle vara lugnt och avslappnat inne och allmänt fint hela tiden. Där satt personalen i soffan inomhus, sprutade vatten med vattenflaska på de hundar som började låta på något sätt och tittade inte ens på hundarna annat än när det var dags för promenader. Hade hundarna tur så upptäckte någon ändå om en vattenskål råkade bli tom. Blev en hund rädd för tex annan hund och reagerade på det, då kunde den räkna med att få en rejäl utskällning av människa också, eller sprut med vattenflaska. Att "skola in hund" innebar att hund sattes i rum med människa hyfsat nära som kunde spruta vatten på den så fort den blev orolig.

Just vattenflaska var "sååå snällt" för att det inte gjorde illa hunden (att vissa av hundarna blev skitskraja och inte vågade röra sig för att inte riskera att få vatten på sig gavs det ingen hänsyn till). Promenaderna var inte så jäkla kul de heller. Visst, de var sällan stökiga eller så, men ja, lite väl stora grupper med lite väl okunnig personal.

Nu är det flera år sen jag var där, men jag kollade något år senare och då verkade de finnas kvar med samma ägare iaf.

Jag har haft praktik på hunddagis och varit på studiebesök under gymnasiet, är inte imponerad av något ställe. Väldigt hög ljudnivå, framför allt där hundarna satt i boxar. Fruktansvärt stimmigt på de ställen där det var massa hundar tillsammans i större rum, såklart blev de väl mer liv när vi besökare kom, men ändå. Hundarna fick inte alls komma ut på de premisser som var lovat osv.

Nej fy, finns säkert bra dagis, men det skulle absolut vara sista valet om jag behövde passning till hundarna på dagarna...

Efter att ha jobbat och haft praktik på olika hunddagis så har jag blivit övertygad om att det ska mycket till innan mina hundar hamnar på något sådant. Jag fattar att det finns bra hunddagis, men det finns också många dåliga.

Det värsta var väl dagiset som utåt sett gav en bild av att vara väldigt måna om hundarna, att det skulle vara lugnt och avslappnat inne och allmänt fint hela tiden. Där satt personalen i soffan inomhus, sprutade vatten med vattenflaska på de hundar som började låta på något sätt och tittade inte ens på hundarna annat än när det var dags för promenader. Hade hundarna tur så upptäckte någon ändå om en vattenskål råkade bli tom. Blev en hund rädd för tex annan hund och reagerade på det, då kunde den räkna med att få en rejäl utskällning av människa också, eller sprut med vattenflaska. Att "skola in hund" innebar att hund sattes i rum med människa hyfsat nära som kunde spruta vatten på den så fort den blev orolig.

Just vattenflaska var "sååå snällt" för att det inte gjorde illa hunden (att vissa av hundarna blev skitskraja och inte vågade röra sig för att inte riskera att få vatten på sig gavs det ingen hänsyn till). Promenaderna var inte så jäkla kul de heller. Visst, de var sällan stökiga eller så, men ja, lite väl stora grupper med lite väl okunnig personal.

Nu är det flera år sen jag var där, men jag kollade något år senare och då verkade de finnas kvar med samma ägare iaf.
Men fy! Låter som ett sånt dagis som är lite för stort för sitt eget bästa?

Jag har bra erfarenhet, och har min hund på ett dagis där hon verkligen verkar trivas. Personalen känns vettig och engagerad, och de utbildas löpande av duktiga instruktörer. Tyvärr ska vi sluta där, och flytta till ett som ligger närmre. De har dock tillhört samma koncern tidigare, och jag är övertygad om att det kommer bli lika bra, eller bättre, på nya stället.

De flesta är skit av vad jag sett. Eller skit till mediokert.

Vet dock om ett jättefint ett, där hundarna delas in i smågrupper som funkar fint tillsammans. Så får de hänga tillsammans i rum i ett gammalt fint hus med personalen, istället för de här jäkla små båsen som finns överallt annars. Sen promeneras de i sina grupper, samt att personalen kör lite småträning och skojaktivering med dem. Det är verkligen superfint.

Vet ett annat som verkar ha ett rätt bra koncept också. De hämtar upp hundarna i större bilar med ett gäng burar, kör ut till skogen nånstans och hänger där mest hela dagen. Det verkar väldigt lyckat sålänge hundarna funkar tillsammans och trivs att hänga i bilburen mellan varven, förstås.

Vet dock om ett jättefint ett, där hundarna delas in i smågrupper som funkar fint tillsammans. Så får de hänga tillsammans i rum i ett gammalt fint hus med personalen, istället för de här jäkla små båsen som finns överallt annars. Sen promeneras de i sina grupper, samt att personalen kör lite småträning och skojaktivering med dem. Det är verkligen superfint.

Vet ett annat som verkar ha ett rätt bra koncept också. De hämtar upp hundarna i större bilar med ett gäng burar, kör ut till skogen nånstans och hänger där mest hela dagen. Det verkar väldigt lyckat sålänge hundarna funkar tillsammans och trivs att hänga i bilburen mellan varven, förstås.
Mina hundar går på ett sånt dagis, ett litet torp nära ett stort skogsområde. Det går ca 20 hundar på dagis och de går i grupper och sitter inte i box. Småaktivering ingår också, typ hundspel etc. Personalen är toppen. Mitt dagis ligger i Göteborg. Det kanske är det som du tänker på?

Dagiset vår hund är på ibland verkar jättefint!

Jag skriver verkar, för jag vet ju förstås inte vad som händer när jag inte är där, men utifrån vad jag sett, hur min hund reagerar, vad andra hundar och ägare tycker osv :)

Det är en stor lokal med jättestora boxar, med nätdörrar mot rummet. I varje box är en grupp sammansatt utifrån storlek och temperament, och varje box har mjuka möbler och leksaker.

Hundarna går promenader i anpassade grupper, eller rastas i rastgård.

Det är alltid rent och fint, och sällan något skällande. De har även samarbete med en gymnasielinje där eleverna ibland tränar hundarna eller gör pälsvård och liknande.

De har även en policy att hundar som inte beter sig bra eller verkar bli stressade av miljön får inte gå där, och det känns verkligen som en harmonisk miljö. Jag tror inte att de har en policy om kastrering, men löptikar får stanna hemma, och det finns färre platser för större hundar.

Min hund är galet glad varje gång vi ska lämna honom, och när jag ser andra lämna sina verkar de också vara det. :)

Jag har dock praktiserat på några ställen när jag gick naturbruk, och de var absolut inte trevliga. Små halvmörka boxar där hundarna stod och skällde hela dagarna, och personalen var i en annan byggnad. :(

Jag hade min på dagis under en period när han var unghund. Det var ett mindre, en gård som låg på landet. De som drev det bodde på gården och födde även upp bruksras.
Hundstallet för dagiset hade ca 20 platser. Ca 15 boxar med tillhörande utegård. Rent och fint. Fanns två stora rasthagar. Beroende på individer så vistades de ensamma eller i grupp. Min delade box med en annan liten filur och var med en liten flock småhundar i rastgården för lek osv. De gick två prommenader om dagen utöver vistelse i rastgård. Jag var jättenöjd med stället och hunden stortrivdes.

Undrar nästan om vi bor i närheten av varandra?

Vi var på besök på ett dagis förra hösten när det pratades löst om inskolning av vår hund, det enda dagiset vi över huvud taget kunde tänka oss var placerat i ett gammalt hus där hundarna umgicks i små grupper (1-4) grupper i varje rum, med "boxdörrar" för öppenhetens skull. Även där är tanken att hundarna ska hitta sina vänner som de umgås med och promeneras med under dagen. Fanns utemiljöer för sök och lek och så också. Plus att de var uttalat 100 % reko. Verkade jättetrevligt, men sen kom corona och vårt behov av dagis försvann.

I övrigt finns några klassiska dagiskoncept med småbås i krokarna också. Ser ibland några av grupperna vara ute och gå och där är det extremt mycket ryck i koppel och vrål så fort en hund larmar. Verkligen beklämmande att se.

När jag arbetade på arbetsförmedlingen var jag ute på ett antal hunddagis för att ge handledning till personal och praktikanter. De som praktiserade/arbetstränade hade ju ofta någon form av funktionsnedsättning eller historik av psykisk ohälsa om kunde ställa till det. Jag vet att jag vid några tillfällen funderade på hur man kunde tillåta sån ruljans på praktikanter och liknande med tanke på hur det måste påverka en del hundar, framför allt när det inte fungerar särskilt bra - men jag kan förstå att man är i behov av arbetskraft på ett dagis.

Hade min första hund på hunddagis i 4 månader när han var 7-11 månader. Tyckte det var ett bra hunddagis och hade kunnat lämna till ett sådant ställe igen. Olika stora boxar med genomtänka grupper. Vissa hundar fick en egen box om de trivdes bättre så. Engagerad personal som verkade gilla hundarna. Lugnt upplevde jag det som när jag var där på inskolning och hämtade och lämnade sen.

Tyvärr var vi tvungna att flytta från den staden pga. jobb och i den nya staden hade vi en enorm tur och hittade en pensionär som blev daghusse till vår hund. Självklart oerhört lyxigt för hundarna då de är de enda hundar han tar hand om, de går långa promenader och blir ompysslade så det räcker och blir över. De vaktar gärna hundarna över natten om vi reser bort osv. Snart har han varit daghusse till våra i olika konstellationer hundar i 8 år!

Mina hundar skulle stämma mig om jag satte dem på dagis 😂

Nej, jag har väldigt lågt förtroende för hunddagis överlag.

Men fy! Låter som ett sånt dagis som är lite för stort för sitt eget bästa?
Det var inget ovanligt stort dagis, det enda problemet där var väl dagisägaren + personalen... :meh: (Tanken var att jag skulle jobba där, stannade av förklarliga skäl inte länge, senare när jag googlade hittade jag flera som upplevt samma som mig där.)

När jag arbetade på arbetsförmedlingen var jag ute på ett antal hunddagis för att ge handledning till personal och praktikanter. De som praktiserade/arbetstränade hade ju ofta någon form av funktionsnedsättning eller historik av psykisk ohälsa om kunde ställa till det. Jag vet att jag vid några tillfällen funderade på hur man kunde tillåta sån ruljans på praktikanter och liknande med tanke på hur det måste påverka en del hundar, framför allt när det inte fungerar särskilt bra - men jag kan förstå att man är i behov av arbetskraft på ett dagis.
Problemet är ju att sådan arbetskraft är billig, och är hyran för lokalen dyr så måste det nästan till sådan arbetskraft för att få det att gå runt. Vissa av de som kommer till dagisen har ju ingen som helst hundvana heller.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 666
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar