Vad är en hög aktiveringsnivå egentligen?

Sv: Vad är en hög aktiveringsnivå egentligen?

Fast det är ju som flera sagt i tråden, en hund vallar inte året runt, oftast under vår/höst (dags för bete/installning/inseminering osv). Man vallar heller inte nötboskap flera gånger om dagen (och om man gör det så stackars djur! Vilket stressmoment att bli vallade så ofta! Kan inte alls leda till bra produktion av t. ex. mjölk).
Så även om de arbetar mer än gärna så varvar de ned emellanåt när det inte är säsong för vallning. Då kanske man gör annat istället men jag känner mig ytterst tveksam till att alla gårdsägare har tid med att träna sina hundar 3 h varje dag om de har en hel gård med en besättning på 300 kor att sköta!

När jag hörde mig runt bland uppfödare så verkade inte kravet på vallning just vara nötboskap utan kunde mycket väl vara får (och verkar vara det ofta i sverige). Jag tror det är mera arbetet, tekniken och tankeverksamheten som gör hunden nöjd, inte storleken på djuret som ska vallas.

Vore väldigt intressant att veta vilka hundar du har träffat och hur många!?
För i mångt o mycket så anser inte jag att dina åsikter stämmer överens om hur rasen är som helhet! Och jag har ändå haft rasen sedan 1990! Avvikelser förekommer ju inom alla raser så även här!

En Acd har oftast en snabbare reaktionsförmåga än en kelpie, en acd måste klara sig undan sparkar ifrån korna och har därför en högt uppdriven reaktionsförmåga, den är otroligt lättlärd och funkar alldeles utmärkt som brukshund!

Jag skrev nog allt i farten. Blev lite kort och otydligt :o sorry!

Ja, jag har läst att dagens ACD är veka på grund av att man inte har med vallprov för ACDs i avel.
Därmed inte sagt om de är veka av sig men de är inte längre lika tuffa och de tuffa individer är inte lika många som förr i tiden, de t.ex inte vågar valla tuffa kossor/tjurar.

Det är färre tuffa individer som klarar av att jobba intensivt med tuffa nötkreatur på grund av att avelsmålet inte fortsatt i samma spår som det var i början och dagens ACD är så varierande på grund av att man inte haft tillräckligt tydliga mål för att bevara ACDs ursprungliga arbetsuppgift. Det är också så att det saknas vallprov som är utformat för ACDs, dvs vallprov med nötkreatur.

Det har helt enkelt blivit för stor variation på individerna och vem vet vart aveln är på väg? Vi kan nog jämföra lite här med schäfern men jag ger mig inte in i den diskussionen då jag inte är helt insatt i schäfern men det är så stor variation i rasen schäfer generellt sett, om du förstår hur jag menar? Man får ju leta och hitta rätt uppfödare som strävar efter de rätta sakerna som friska och sunda hundar som är lämpade till olika ändamål.
Vad händer om BC inte längre avlas för vallning, om man inte längre följer kravet om att föräldrarna ska ha gjort godkänt vallprov? Rasen blir ju ganska splittrad skulle jag tro.

Blev lite babbel men jag hoppas du förstod mina poäng?

KL
Svårigheten med ACD är att jag inte riktigt har grepp om var den rasen står egentligen. Det har varit så många olika erfarenheter från alla möjliga håll.

Den dagen jag ska skaffa mig en till hund ska jag titta på ACD igen eftersom jag verkligen är fäst vid rasen av någon anledning. Vet också att en bukare har en ACD men minns inte hennes nick. Acses kanske?

Jag anser att en arbetshund oavsett ras ska ha BRA av och på-knapp och kunna vara ledig en eller två dagar, kanske i värsta fall en hel vecka på grund av t.ex sjukdom och nöja sig med enklare övningar hemma och kortare promenader. Dessa bör då fungera i en vanlig vardag förutsatt att den blir stimulerad på rätt sätt, tillräckligt mycket mentalt och fysiskt.
Jag är övertygad om att en ACD kan vara utan ilskna tjurar att konfrontera med så länge den får rätt stimulans från andra håll.
Jag är dock rädd för att skaffa mig en valp som är extrem åt det ena eller andra hållet som Swat träffat på.

Jag kommer under tiden följa rasens utveckling och därmed hoppas jag på att chanserna för att hitta en bra valp ökar eftersom mina kunskaper om hundar och allt som hör till expanderat så jag lärt mig tillräckligt mycket för att kunna välja någorlunda bra valp när det är dags. Sen är det ju upp till mig som valpägare att göra den till det jag vill den ska bli. Idag inser jag att jag har för lite kunskaper och är glad att jag sitter med en bra valp att börja med. :D

Men om det blir en ACD då eller inte, det återstår att se, det beror ju också på hur mycket jag kan erbjuda en hund. Men det är en intressant ras tycker jag och vill verkligen träffa dem någon gång och det ska jag också göra.

Man vallar heller inte nötboskap flera gånger om dagen (och om man gör det så stackars djur! Vilket stressmoment att bli vallade så ofta! Kan inte alls leda till bra produktion av t. ex. mjölk).

Sen måste jag kommentera här, jag vet flera bönder som har BCs till sina kor och de är till mycket hjälp för att hämta in korna till mjölkgropen för att få korna mjölkade, dessa jobbar ju hela dagarna med att hämta in korna till mjölkgropen och de som ska ut blir utvallade (korna delas upp i olika sektioner i ladugården, de som inte är mjölkade går på den ena änden och de som blivit mjölkade går på den andra änden)
Korna har inte sett stressade ut någonstans utan går dit hunden ber den gå.

Så det behöver inte alltid vara stressigt för djuren att bli vallade om de är vana vid att bli vallade.

Vallning går ju ändå ut på drivning och det ger ju en viss stress! Hundarna har dessutom ett visst driv och snabba reaktioner i sig som kan öka stressfaktorn (all stress är heller inte synligt utan kortisol halterna kan gå i taket på ett djur som inte uppvisar något beteende utåt som skulle indikera på stress)

Kor som hanteras rätt tycker om att bli mjölkade och kommer frivilligt fram till mjölkapparterna, vallning är totalt onödigt.

Nu var det där väldigt OT men som sagt så behöver nog inte en ACD arbeta 24/7 för att inte bli knäpp. Känner att flertalet människor som jag pratat med och är insatta i rasen har bekräftat det.
Med det sagt så kommer jag fortsätta fundera lite på vilken typ av hund passar mig, ACD'n kommer vara en av raserna men jag dras lite åt olika håll för tillfället.

deeratjur.jpg

Snjos Blue Deera vallar 2 tons tjur, hon använder både hasbitning, nosbitning och eye beroende på vad som behövs!
Det finns åtskilliga Acd som idag fungerar alldels utmärkt för vallning av nötboskap, min första Acd tik var väldigt vek överlag, men stenhård då vi testade vallning på nötboskap. Där tog hon fram vad hon behövde.

Den vekhet som pratas om hänger oftast inte ihop med vallningen, en Acd är många gånger förarvek på ett bra sätt, utan att den är "klen" och inte vågar ta intitiativ. Vi ska vara glad att de har en viss förarvekhet och är dresserbar!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har haft border collie som favoritras i 2 år nu. Har en schäfer för tillfället som haft problem som sprungit efter bilar, hoppat på... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 951
Senast: vallhund
·
L
Hundavel & Ras Hejhej, tänkte be er kloka bukefalister om lite kloka råd. Jag har sedan länge vart förälskad i rasen Australian Shepherd, och nu har... 2
Svar
24
· Visningar
3 948
Senast: Jenka
·
H
Övr. Hund Jag funderar lite på aktiviteter för mig och Mira, kanske mest letar efter lite inspiration till olika grenar. När jag skaffade henne...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden