Vad är en follikel?

Sv: Vad är en follikel?

det kan vara:
*hårsäck (follikel)

*En follikel är ett hålrum i äggstocken där äggcellen kan mogna. Efter varje menstruation mognar ett flertal follikler.

*follikel, liten säck t.ex. hårsäck i epidermis,från vilket håret växer upp; jfr folliculus.
;) ;)

på häst så menar man väl vanligtvis "äggblåsa" (har jag för mig att det heter på "svenska") mao, förklaring nr 2 i blissare's inlägg.

Tack båda två!

Min häst har folliklar i slemhinnorna i näsan. Det såg ut som små röda hallonformade grejor, men det var så svårt att se i endoskopet. Veterinären försökte förklara, men jag fattade inte riktigt...

fast om det sitter i näsan på hästen så tror jag att jag drar tillbax min förklaring och sparar den tills du sett en folikel på ultraljud vid brunstkontroll... ;)

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
313
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 835
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 454
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar