emma-vsm
Trådstartare
Ja precis, det är just förmånen att ha ett antal dagar ledigt med lön vid särskilda händelser. Det är absolut ingen självklarhet men jag tror att många ändå har den förmånen? Även om det ser olika ut med antal dagar och vilka situationer som omfattas, och såklart vilka närstående det gäller som var början på den här reflektionen från mig.Om jag förstått det rätt från tråden så handlar det alltså om att ha betald ledighet vid t ex begravning av någon närstående? Jag har tagit ut en halv sådan dag men visste faktiskt inte att jag fick betalt.
Jag inser att jag verkar vara betydligt mer ogin än de flesta här med att ge ut betalda lediga dagarJag ser gärna en flexibilitet gällande rätten att få ta ledigt även pga nära vänners bortgång eller behov av att ordna med begravning t ex. Men betald ledighet förväntar jag mig typ aldrig...varför ska jag få lön om jag inte jobbar?
Jag tänker att de flesta arbetsgivare värnar om sina anställda och att det är en trygghet som anställd att veta att man har rätt till några dagar vid krissituationer och inte behöver överväga om man har råd att ta ledigt om någon ligger för döden.