Vad är en bra och en mindre bra hemsida?

Fanzia

Trådstartare
Jag sitter här och funderar på vad man anser är en bra sida och en dålig sida. Själv är jag lite allergisk mot exempelvis musik som automatiskt startar på hemsidor, men det finns ju självklart massa mer.

Jag håller nämligen på och läser en webbdesignkurs och då får man ju konfronteras på ett helt annat sätt med att göra sidor än när man själv knåpar ihop en sida som man gillar. Nu är det någon som säger hur jag MÅSTE få det att se ut. :)

Skulle vara intressant att höra hur ni tänker om hemsidor (ni gör alltså ingen läxa åt mig utan jag bara känner det är intressant att höra fler åsikter).

Hur tycker ni att menyer ska vara upplagda? Vilka färger är bra eller inte bra? Finns det något ni stör er på? Andra saker som är bra/mindre bra?

Och mer konkret om vi säger ni är inne på exempelvis er bostadsrättsförenings/hyresrättsförenings/annan förenings sida vad vill ni finna för information?

Om ni inte orkar förklara med text får ni gärna länka till sidor som är bra (eller inte alls bra) :rofl:

Sv: Vad är en bra och en mindre bra hemsida?

Hej!

Sidor där man pratat med en användbarhetsperson = bra.
Sidor som tar hänsyn till syn och "hör"-fel = bra- men det brukar de göra om ovanstående är inblandad.
Sidor där man inte använder Dark Patterns är bra- även om dom är sjukt kul att läsa om.. vad folk hittar på för att lura andra:-).
Sidor som tydligt visar vad de är avsedda för, och för vem är bra.
Sidor som är gjorda enligt vettig standard, med bra semantik och trevlig sök = bra.

Jag kan hålla på hur länge som helst:-)

/Lavinia, snart "klar" webutvecklare

Åh vilka bra svar. Du får gärna skriva massa mer. :D alltid lär jag mig något. :)

Vad är en användbarhetsperson? Vad är dark pattern?

Vad är enligt dig en "vettig standard"?

Jag är som dig när jag klickar in på en hemsida. Det får helst inte finnas någon musik. Om jag nu inte själv har möjlighet att stänga av den, vilket dock är ovanligt på hemsidor.
Finns det musik så är det oftast en rejäl volym på den och jag roas inte av att nästan skrämmas halvt från vettet när jag knappar mig in på en sida.

En hemsida ska vara lättmanövrerad. Inte en massa 'knappar' kors och tvärs så man får leta runt innan man hittar dit man ska. Menyn ska ligga samlad med, om så behövs, undersidor men då ligger ju också de i menyraden.

Jag får spelet om det är för starka färger på en hemsida. Det blir för jobbigt för ögonen om det är skrikiga färger.
Svart bakgrund med 'färgglad' text är också jobbigt att titta på.

En massa blinkande grejer är ganska störande också.

När jag gjorde vår klubbs hemsida så hade jag hela tiden i bakhuvudet att den ska kunna manövreras av alla. Oavsett ålder och datavana. Vi har många i klubben som är, nästintill, dataanalfabeter men de klarar hemsidan utan problem.

Får erkänna att på min egen hemsida har jag faktiskt klämt in några länkar på andra ställen än i menyn.:angel:

Såå... En bra hemsida i mitt tycke är ljusa färger med svart text. Samlad Meny, TYST;), tydliga menyval som talar om vart man hamnar (medlemssida, klubbaktiviteter etc.)
Om menyraden är till höger, vänster eller liggen på en radda längst upp på sidan spelar ingen roll, bara den är samlad.

Hoppas att detta var till nån hjälp.;)

Tack för svaret katie. Du tänker ungefär som mig. Inte flera olika menyer utan en rak och enkel och i så fall med underrubriker.

Är det mer saker man ska tänka på som gör det lättmanövrerat? Ska exempelvis alla sidor se likadana ut (dvs att alla har samma meny på samma ställe) eller ska man bara ha en "tillbaka"knapp?

Är det mer saker man ska tänka på som gör det lättmanövrerat? Ska exempelvis alla sidor se likadana ut (dvs att alla har samma meny på samma ställe) eller ska man bara ha en "tillbaka"knapp?

Alla ska ha samma meny. Tillbakaknappar är väldigt amatörmässigt och jobbigt att klicka tillbaka hela tiden.

Ja jag håller ju med själv, men det är intressant att höra vad andra säger. :)

Jag öppnar exempelvis länkar som leder till helt andra sidor i nytt fönster just för att risken finns att man "tappar" besökaren annars. Samtidigt så stör sig en del på att det då inte går att "backa" från den sidan.

Normalt är jag inte för dödsstraff.

Men det finns ett fall där jag tycker att det vore högst relevant - och det är för de som gjort sajter där man INTE kommer tillbaka till Google utan måste göra en ny sökning. Döda!

rent generellt så tycker jag man skall hålla sig borta från insticksprogram såsom flash, det är trögt och det ställer till det om man vill nå alla. använd html-standarderna och nyttja gärna html5 för video och annat kul. javascript är klart trevligare än flash för att göra 'avancerade' menyer. hovermenyer tycker jag inte om och det ställer till det, speciellt för mobilsurfare, även om jag kan tycka att vissa sajter är lite svårträffade även med mus.

vad det gäller färger så ska de passa ihop och ge god läsbarhet och vara skönt för ögonen, dvs blått och rött går INTE ihop.

Normalt är jag inte för dödsstraff.

Men det finns ett fall där jag tycker att det vore högst relevant - och det är för de som gjort sajter där man INTE kommer tillbaka till Google utan måste göra en ny sökning. Döda!

Du menar sånna där när man klickar back så tuggar det och man kommer ändå till samma sida?

rent generellt så tycker jag man skall hålla sig borta från insticksprogram såsom flash, det är trögt och det ställer till det om man vill nå alla. använd html-standarderna och nyttja gärna html5 för video och annat kul. javascript är klart trevligare än flash för att göra 'avancerade' menyer. hovermenyer tycker jag inte om och det ställer till det, speciellt för mobilsurfare, även om jag kan tycka att vissa sajter är lite svårträffade även med mus.

vad det gäller färger så ska de passa ihop och ge god läsbarhet och vara skönt för ögonen, dvs blått och rött går INTE ihop.

Jag kör XHTML istället men ja jag håller med. Alla ska kunna se det man tänkt visa.

Jag fnissade en del när jag läste ditt inlägg för jag håller med om precis allting, men har just idag byggt en sajt som använder sig av färgerna blått och rött. ;)
redblue.png

Fast brödtexten är förstås och som synes i alla fall inte röd. Kanske är mer orange än rött, också.

TS, det viktigaste har nog redan kommit upp, men om du vill ha litteraturtips så är "Don't Make Me Think" av Steve Krug en klassiker när det kommer till användarvänlighet. En annan bra grej att ha i bakhuvudet är KISS - Keep It Simple, Stupid. ;) På det kommer man långt.

Förutom det som redan radats upp gillar jag när hemsidor har en datummärkning i botten, en rad som talar om när just den här sidan skrevs och när den senast uppdaterades. Oftast är 10 år gamla sidor inte lika intressanta som de som uppdaterades i förra månaden (beroende på innehåll förstås)

Tydliga teckensnitt, möjlighet att öka textstorlek utan att sidan faller samman, alt-texter på bilder, och luftigt skriven text är annat som gör att jag uppskattar en sida.

Det märks när skaparen tänkt på vad en besökare kan vilja läsa om ang företaget/aktiviteten/personen, snarare än vad man själv vill få fram. Vilka är de vanligaste sökningarna som gör att man hamnar på just den här hemsidan? Det ska finnas lättillgängligt! Naturligtvis ska man inte undvika det man själv tycker är viktigt, men underskatta inte statistiken

I övrigt, tydlig titelmärkning på varje sida så man ser vart man är och gärna en brödsmule-länk. (bread crumbs) Det är alltså en sån länkkedja som finns här på bukes under orden Kontrollpanel och Medlemslista för oss som är inloggde.

Att hitta det man söker enkelt är väl en nog så bra sida. Sen ska man även tänka på att länka ihop alla sidor på sajten så att sökmotorerna kan följa länkarna, annars hittas sidorna inte när man gör en sökning i Google. Det gör de kanske iallafall inte men det finns ganska många dåliga sätt att designa för att stänga ute sökmotorerna. Ren HTML och enkel design röstar jag på.... tycker värdet ligger i innehållet enbart.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 476
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 481
Senast: Niyama
·
Fälttävlan Detta är ingen annons, så namnge inga tränare eller liknande i tråden är ni snälla! Jag har "ganska nyligen" flyttat till en ny ort...
Svar
19
· Visningar
2 179
Senast: grey
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 507
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar