Vad är egentligen skillnaden?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Vad är egentligen den nivåmässiga skillnaden mellan LC och LB?

Jag har hört jätteolika om det där...
Vissa säger att skillnaden är såhääär stor, att det i LB blir jääättesvårt, att det är krav på en relativt "högställd" 100% stabil form, mycket framåtdriv, schwung i gångarterna och allmänt bara "perfekt utförande"
medan vissa säger att jomen visst, det är en skillnad; det är något högre krav på att formen ska vara stabil, lite mer att man ska visa på skillnader "inom gångarten" och att hästen inte får gå att tokslöa, men inte något jätteglapp mellan nivåerna.

Har själv försökt läsa och tolka dressyrprogrammen, och min tolkning stämmer mest in på det sistnämnda.

Men vad säger ni dressyrexperter? Hur ligger det egentligen till?

Sv: Vad är egentligen skillnaden?

Jag är ingen "dressyrexpert" men min erfarenhet säger att din förklaring nummer två stämmer.
Sedan blir ju kraven på hästen lite större i och med att volterna blir lite mindre i storlek, och i LB:2 kommer tiometersvolter i trav vilket ställer lite större krav på bakdelsstyrkan jämfört med femtonmetersvolter.

Kraven på precision i utförandet stiger ju också. Du ska göra en övergång (fattning eller annat) VID en viss bokstavsmarkering i stället för "någonstans mellan" två bokstavsmarkeringar.

Formen, om jag uppfattat saken korrekt, ska fortfarande vara en "remontform". Om du rider en "grand prix-form" i lätt klass, kommer du att få nedslag för det.

Hej!

Tänkte att jag kunde svara eftersom jag själv tävlar LC:2 & LB:1. Jag är kanske inte expert men vet kanske ändå lite ;)

Eftersom LC & LB bland annat också är klasser för unghästar. LC tycker jag personligen är lite klurigare och lite tightare än LB:1. LB:1 har du mer oc hbättre vägar att verkligen visa och utnyttja tiden. Så för mig är det ingen speciell skillnad på LC & LB. Men om man tävlar LB är kanske motståndet större då dessutom oftast tävlar LB tävlar LA ? :-) Sedan tillexempel LB:2 & LB:3 ( som jag har lärt från min tränare) Är för unghästar som har större steg och mer schwung i gångarterna. Så de kan uttnyttja det på en större bana. Sedan var itne unghästar t.ex 4 åringar tävla högre än lokal nivå vad jag vet om det inte är championatet eller FEI inledande för 4-äringar eller något liknande. Men visst kraven höjs ju lite mer i LB än i LC men det är mer sifforna efter bokstäverna som gör skillnaden :D Jag ska starta LA:1 nu och den enda skillanden det är från LB:1 är att det är förvänd galopp, ryggning och fattning från skritt :) Som sagt jag är ingen expert och kanske inte har helt rätt men det är min åsikt :D

Fråga gärna mer:D

:D Jag ska starta LA:1 nu och den enda skillanden det är från LB:1 är att det är förvänd galopp, ryggning och fattning från skritt :) Som sagt jag är ingen expert och kanske inte har helt rätt men det är min åsikt :D

Fråga gärna mer:D

Ja och det är ju en rätt stor skillnad. Fattning ur skritt kräver större styrka än ur trav - men ger ju också en bättre samling i galoppen. Tiometersvolt i galopp kräver mycket mer styrka än femtonmetersvolt.
Att hålla galoppen in på medellinjen, och hålla galoppen in mot fyrkanten och sedan hålla galoppen in i förvänd, kräver oerhört mycket mer styrka jämfört med LB:1 och LB:2 med femtonmetersvolter i galoppen.
Svårigheterna med de mindre volterna märks ju tydligast om man rider unghäst, eller om man rider någon typ som inte har medfött lätt för sig. Många hästar av halvblodstyp verkar kunna galoppera tiometersvolter i stort sett från det de föds medan den typ av häst som jag rider, behöver styrketränas för att över huvud taget hålla ihop sig i en tiometersvolt (fjordingar, kallblodstravare, frieser, basjkir, islandshästar).

Och så ingår det ju skänkelvikning i trav undan båda skänklar i LA:1 också, vilket förstås är lite svårare än att trava serpentiner och volter.

Visserligen lite off topic med tanke på att frågeställningen gällde skillnaden mellan LB och LC.

skillnaden i programmen står ju beskrivna utifrån de allmänna bedömningspunkterna i slutet av programmen. LB skiljer sig lite från LC tex i fråga om ökad bedömning på hästens framåtbjudning och energi, samt lösgjordhet. Så ett litet snäpp upp om man ska bedöma skillnader.

Precis som Mackan skriver är det ju inte bara rörelserna som skiljer de olika klasserna åt. Du ska upp ett snäpp i hela ridningen. Jag tycker mig även se skillnad i bedömningarna LB1 och LB2, i LB1 får jag helt klart bättre procent än i LB2, sist jag red programridning så sa domaren till mig att det ska upp ett snäpp även från LB1 till LB2.

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar