Vad är detta???

S

Smilla96

Min häst blir till och från lite förtjockad bakom ganaschen beroende på hur gräset växer. Detta har hon haft till och från så länge jag har ägt henne och inget som jag oroat mig för. Häromdagen märkte jag att hon även var förtjockad och lite hård vid mankammen ungefär mitt på halsen. Detta är inget som jag märkt av tidigare. Vad är nu detta? Jag blir lite rädd att det kan va fång men jag har inte märkt av några andra symptom som skulle peka på det. Nån som vet???

Sv: Vad är detta???

Svulland bakom ganashen brukar bero på att hästen ätit grus eller sand och om jag inte minns fel irriterar det slemhinnorna och det blir en svullnad.

Svullnad på halsen låter dock som fångtecken....

Svullnade bakom ganashen är troligtvis salivkörtlar. När det inte finns jättemycket gräs, utan hästen tuggar mycket/betar länge utan att egentligen få i sig så mycket, så sker en överproduktion av saliv. Inget farligt enligt veterinär vi frågade om det för ett par år sen. Vanligt innan betet kommit upp ordentligt eller håller på att ta slut.

En häst i mitt stall blir likadan, då det inte finns jättemycket att äta i hagarna.
Veterinären sa att det är för att han får i sig massa "skit" som han inte ska äta.
Har för mig att han bland annat pillade i sig massa konstiga rötter som inte var bra.

Han fick i alla fall gå i grushage halva dagen då det var som värst.

Min gamla häst blev lite likadan ibland, men inte så jättefarligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 115
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
747
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 896
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ FÖRSÄKRING- symptom innan försäkrad Hej! Jag har en liten fundering kring min försäkring. Jag fick nyligen diagnosen anorexia. Aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka