Vad är detta ?

Sv: Vad är detta ?

Det använder man på hästar som står och skrapar i transporten eller lastbilen - inget för djurvänner :(

Används för att hästen ska stå still/ inte gå iväg. Hatat av många, andra tycker de är bra. Tror de är förbjudna här men osäker.

Prova att söka på Hobbles här, fanns en tråd om dem för inte länge sen.

Sådana där hade de på hästar som skulle gå och beta men inte skulle få ta sig för långt. Vet inte om de används idag.

Jag vet om en häst som hade sådana där på bakbenen i boxen (den hade ordentliga benpaddar och lindor också) för att den stod och sparkade i väggarna så den skadade sig själv. Det hjälpte. Men det här var på 80-talet.

Det använder man på hästar som står och skrapar i transporten eller lastbilen - inget för djurvänner :(

Aldrig hört talas om det användningsområdet. :confused:

Däremot används de ju vanligen för att hindra hästen från att gå iväg i situationer då staket saknas. Dock inte i Sverige nuförtiden...

Var och vandrade i fjällen förra sommaren (runt Sylarna) och då mötte vi ett gäng som var ute på en veckas tur på islandshäst.
När de stannade och åt, sadlade de av hästarna satte på sådana runt deras framben och släppde de sedan lösa så att de fick beta.

Dessa hästar var nog mycket vana att ha dessa runt benen för de kunde till och med galoppera med dem på.
Detta var på norskasidan så där måste det ju vara tillåtet i alla fall.

Ser inte så kul ut tycker jag.....

Själv ser jag inge problem med dom. Däremot så ska hästen utbildas att ha dem på sig av någon som vet hur man ska gå tillväga. Att bara sätta på dem är inte så klokt. Många ser det som djurplågeri att binda benenen på (hobbla) hästar. Då är det lika illa att binda huvudet på dem.

Själv ser jag inge problem med dom. Däremot så ska hästen utbildas att ha dem på sig av någon som vet hur man ska gå tillväga. Att bara sätta på dem är inte så klokt.

Exakt! Är hästen van vid att ha dem på tror inte jag att de gör så stor skada.

Jag skulle dock inte experimentera med dem på egen hand, det har jag inte kunskap till.

Ja vad ska man säga om detta? Kanska att man aldrig slutar förvånas över vad vi människor kan hitta på för sjuka grejer. En häst som inte står still, lyfter på benen o.s.v och som blir fastspänd på detta sätt kommer med all säkerhet att skada sig illa!! bryta benen mm!! Vilken skräckupplevelse för en rädd häst att bli fastspänd på detta. Sätt hur kan ngn bara komma på en sådan urkorkad ide?:confused:

KL

Är det inte nått sånt där som gör i "Mannen som kunde tala med hästar"-filmen? typ binder fast ena benet...

Ja vad ska man säga om detta? Kanska att man aldrig slutar förvånas över vad vi människor kan hitta på för sjuka grejer. En häst som inte står still, lyfter på benen o.s.v och som blir fastspänd på detta sätt kommer med all säkerhet att skada sig illa!! bryta benen mm!! Vilken skräckupplevelse för en rädd häst att bli fastspänd på detta. Sätt hur kan ngn bara komma på en sådan urkorkad ide?:confused:

Tänk så här i stället om en häst klarar att hobblas då kan det rädda hästens liv den dagen den fastnar i staket eller dyligt. Sedan vill jag återgå till när vi binder hästarnas huvuden det finns många hästar som grips av panik då är det djurplågeri det med eller vad är skilnaden

KL

Är det inte nått sånt där som gör i "Mannen som kunde tala med hästar"-filmen? typ binder fast ena benet...

Nomad folk i alla kulturer använder sig av det. När det inte finns möjlighet att binda hästen eller ha hagar Då hobblar man ledarhästarna så att flocken stannar kvar

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 441
Senast: Zetly
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
22 23 24
Svar
475
· Visningar
14 727
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka