Vad Är Detta?!

Sv: Vad Är Detta?!

Till Gnist: Jag tror att det står att vet. satte diagnosen dermatit, (inget han sa till mig när jag frågade var det kunde vara utan skrev bara det på pappret) är dermatiten "akut inflammation i/underhuden? eller vad är egentligen dermatit?

Med dermatit menas inflammation i huden (dermis). Vid primär dermatit finns grundorsaken i huden. Vid sekundär dermatit finns en bakomliggande orsak, till exempel atopi, hypotyreos, annan hormonrubbning, bristande immunfunktion, pankreasinsufficiens eller någon annan sjukdom. Dermatit kan då vara ett av många delsymtom.

Dermatit kan vara av akut eller kronisk natur. Att en sjukdom betecknas som kronisk betyder inte att den är obotlig utan att den pågår i flera månader.

Dermatit kan orsakas av utvärtes parasiter såsom loppor, löss eller kvalster (vanligt). Infektion med bakterier och/eller svamp är vanliga följdsjukdomar vid dermatit oberoende av grundorsaken och oberoende av om förloppet är akut eller kroniskt.

Symtomen vid dermatit varierar. Vanliga symtom är klåda, hudrodnad, svullnad, värme och lokalt håravfall. Varblåsor, krustor och pigmentförändringar förekommer också, det senare särskilt om förloppet är långdraget. Vissa dermatiter har en typisk lokalisation och utbredning.

Jag vet faktiskt int eom det är var eller sårvätska som kommer från huden, det kan mycket väl vara sårvätska som ni säger, det är en vattningvätska som är gul, var brukar ju bli tjockt väl?

Till "super": om det är som du säger, en blister/brännskada, hur kan det komma sig att han bara fått det på ett ben och bara på utsidan? Han hade ju heltäckade benskydd du vet sådana som går nerom kotan och är ganska tjocka.. Men jag kan förstå din tanke och eftersom du haft en som haft det förut så är det ju mycket möjligt att du har rätt..! Jag tycker bara att det var konstigt att det bara kommit på ett ställe. Och attreaktionen inte ko förrens 2daga efter att han blev svullen? Jag tyckermigäven se en smal "rand" som går upp en bit uppmot knät då det är knottrig hud, som sårskorpor "under huden"... Kan blisterskadan vandra uppåt?

Det benskyddet satt kanske lite hårdare eller att det var fuktigare, det kan finnas många orsaker. Det är inte ovanligt om blisterskadan inte är så allvarlig att det tar några dagar innan man ser reaktionen, i början kan huden bara kännas lite hård och stel, men sedan kanske du förvärrade den genom att lägga ett våtvärmande omslag och därför så spred den sig och blev värre. För det ser verkligen ut precis som på Super i början innan huden började lossna :crazy:

Om man ska ha skydd på sommartid o under en längre tid- måste de kunna andas.
De vanligaste skydden har en insida av Neopren, som är tätt som gummi.

Hej alla! Jag lät en bekant tillmigtitta på Tottes ben idag, när vi stod och diskuterade kom vi fram till att det borde vara en reaktion på jodomslaget. Han kanske inte tål jodopax helt enkelt?!

Men sa inte du att du satte på jodomslaget pga att det vätskade sig? I så fall så hade han ju redan lite av det innan joden kom på..

ser ut som när min pålle reagerade mot blue lotion. Benet svällde och sen efter ett tag började pälsen ramla av och det blev massor av sår.
Men han var inte halt .. hmm. klurigt..

har du använt något sånt på benet?

Men sa inte du att du satte på jodomslaget pga att det vätskade sig? I så fall så hade han ju redan lite av det innan joden kom på..

Jo det började ju komma lite, lite var, frågan är om det var ett litet sticksår som jag missat iaf och sen har reaktionen blivit tusen gånger värre med jodopax...?

Min kuse är också väldigt känslig för benskydd, fick något skorpliknanden när hon var ca 5 år på benen(är 17 nu) fortfarande får jag tänka på att skydden måste vara torra när jag använder dom annars kommer det tillbaka meddetsamma. ett tips vid svullnader-använd alsolsprit (inte lösning,för klent)till omslag istället för jodopax, drar ut svullnader jättebra om inte bättre än jod. ingen fara för blisterskador heller. Lycka till

En reaktion efter liniment, blister eller för hårt lindat ben.

jag tycker det ser precis ut som det gjort på våran kuse hela sommaren, har behandlat med salvevasle elelr vad det nu heter, kan man köpa på apoteket o vet. rekomenderar det, men den använde vi i 2 månader utav större framgång, sen fick vi tipset "grankådesalva"
o allt var borta på en vecka, värt ett försök ;)

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 751
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 311
Senast: EmmaW
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 951
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Jag behöver få tips, råd, förslag vad sjutton det kan vara för fel på min fina underbara hund. Det är så att min hund har under...
Svar
8
· Visningar
1 979
Senast: kossankaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V