Vad är detta?

Camilla_H

Trådstartare
En häst i stallet där min häst står hade konstiga symptom i går morse (hur det var i morse vet jag inte än):
- skakade i bakdelen
- hög puls (hur hög vet jag inte)
- lade sig ner

Efter bara en stund försvann symptomen helt och han kunde gå ut i hagen och på eftermiddagen reds han och var som vanligt. Förutsättningarna på den här hästen är följande:

- han har tidigare i höst haft långvarig, jobbig kolik dock aldrig med pulsförhöjning.
- han är nyligen helklippt och hade inte haft täcke på sig natten till igår då vi hittills haft ganska varmt i stallet på nätterna (+10 grader).

Jag har funderat hit och dit och är tveksam till kolik igen eftersom det enda symptom som stämmer med det är att han lade sig ner. Möjligen började han känna av kolik pga att han mådde dåligt i övrigt och därför lade sig ner som ett sekundärt symptom.

Funderade på korsförlamning också men förstår då att det är ovanligt att de lägger sig ner men om han då gjorde det pga kolikkänning så... :confused:

Varför jag gissar på korsförlamning är för att jag på något sätt tänkte att han legat ner på natten och då han har en hörnbox med två ytterväggar så kanske han blev kall under natten. Dessutom hade han vilat den dagen (hagvistelse dock) men gått hopptävling dagen innan med samma kraftfodermängd. Han får dock vanligen inte så mycket kraftfoder men det han får är betfor och det är ju stärkelse...

Men kan hästar ha en lättare korsförlamningskänning utan att det blir något mer? Stiger pulsen vid korsförlamning?

Kan han bara ha varit kall men varför höjdes då pulsen?

Sen igår har han nu stalltäcke inne så vi får se om det återkommer.

Det är inte roligt med diffusa symptom...:crazy:

/Camilla

Sv: Vad är detta?

Min häst hade ungefär samma symtom och det visade sig senare vara urinvägsinfektion. Det tog ngt dygn innan det blev uppenbart vad det var dock.

Hon fick svårt att kissa mm men innan det var det temp, kramper i bakkärran, hon lade sig ner och hade hög puls.

Är ju ovanligt på hästar men rel lätt att kolla/behandla (Baktierieodling och Hippotrimkur). Hoppas pållen kryar på sig!

En nyklippt helklippt häst SKALL ha täcke......annars är det bara att be om korsförlamning som ett brev på posten. Ligger du och sover ute vid 10 grader NAKEN ? Man kan inte först klippa av den all pälsen sedan tro att den kan hålla värmen själv.

gylle skrev:
Ligger du och sover ute vid 10 grader NAKEN ? .
ehm, ursäkta?!? :rofl: en klippt häst håller värmen ofantliga gånger mer än vad en naken människa gör!!!!! hur kan du ens komma på tanken att jämföra????
okunnigt!!!

/K.A

pulsen var på runt 70 eller strax däröver då jag tog den på han, å så slog hjärtat ojämt å konstigt.

Men ett par timmar senare så var allt normalt.

/suss - i samma stall å som kom då det värsta hade lagt sej, men han fortfarande visade symptom.

När en häst är nyklippt så återstår 0,5mm hår i vanligaste fall, alltså har hästen ingen som hellst päls att ta till för att värmereglera med (För det är med hjälp av pälsen hästen värmereglerar om du är så okunnig så att du inte visste det) En nyklippt häst innebär värmefärlust över hela kroppsytan vilket ingen häst som står innstängd i en box kan klara att reglera själv utan att få kraftiga muskelspänningar (använder muskelvibreringar för att försöka få upp värmen) och vad händer jo just precis vad som hände i detta fall kaos i systemet och en korsförlamning som resultat. En häst med päls och en människa går inte att jämföra - nej men en nyrakad häst får samma värmeförlust.
Är absolut hål i huvudet att ställa en nyklippt häst utan täcke dessutom poängterat i inlägget att den är helklippt. Man kan inte först klippa pälsen av hästen (pälsen som den just satt för att den för att klara sin värmereglering, hade den inte varit i behov av den så hade den inte satt den heller) och sedan inte ersätta det med något annat skydd.

en häst fungerar inte på samma sätt som en människa. Man kan INTE jämföra en klippt häst med en naken människa!!!!

Jag menar inte att man ska raka av hästen pälen och direkt släppa ut den utomhus i minus tio grader!
Men även en klippt häst kalrar att ute bara den har fri tillgång till mat. De får upp värmen genom kemiska reaktioner i magen när maten spjälkas.
en oklippt häst som får gå ute i en hage med lång mellanrum mellan måltiderna blir mer kall än en klippt häst som har fri tillgång. (generellt)

men nu var det inte fråga om det.. utan om en häst som står inne vid tio plusgrader.. och förmodligen fått mat

/K.A

Bewelinn skrev:
Min häst hade ungefär samma symtom och det visade sig senare vara urinvägsinfektion. Det tog ngt dygn innan det blev uppenbart vad det var dock.

Hon fick svårt att kissa mm men innan det var det temp, kramper i bakkärran, hon lade sig ner och hade hög puls.

Är ju ovanligt på hästar men rel lätt att kolla/behandla (Baktierieodling och Hippotrimkur). Hoppas pållen kryar på sig!

Det kan ju faktiskt vara en tanke! :idea:
jag har dessutom hört att det inte är så särskilt ovanligt på hästar.. de kan ha det utan att visa någon symptom.. Bra du kom med den åsikten, tänkte inte jag på!:bow:

/K.A

MEN SNÄLLLLLA! Sätt på hästen ett täcke, den blev nog kall om njurarna, därav symtomen urinvägsinfektion. Om man helklipper en häst så lägger man på täcke, om det är 10+ så behöver det inte vara så tjockt men den skall vara täckt!

MEN SNÄLLLLLLLLLLLLLAAAAA!!!! Vi har redan satt på honom ett täcke och normalt sett har alla våra klippta hästar täcke på natten, nu skedde det inte så från början med denna häst pga att det varit varmt i stallet så jag betackar mig alla vidare påhopp från vet-bästare som uttalar sig generellt och svart-vitt som värsta tonåringen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka