Vad är detta?

F

Fladde

Första ordet jag undrar om är profylax det står únder rubriken Diagnos på min hästs journal

Sen undrar jag också vad Butomidor är för nått?

Tackar på fö´rhand
:bow:

Sv: Vad är detta?

Profylax ungefär lika med förebyggande. Alltså har någon behandling gjorts för att förebygga något.

Antar att det är vargtandsborttagningen som är uppsatt som profylax. Tandkoll, vaccination etc räknas som profylax, dvs förebyggande (oavsett om det är behandling/undersökning). Ersätts inte av försäkringsbolagen.

Butomidor är (lokal)bedövningen.

Nja det var nog "fys" behandling som räknades som Profylax

Fladde skrev:
Nja det var nog "fys" behandling som räknades som Profylax

Då borde det stått profylax på tidigare fyrbehandlingar.

Hur som så tandkoll/tandåtgärder som inte gäller inflammationer/bölder (abcesser) eller frakturer betalar inte f-bolaget, oavsett vad som står (och alltså oavsett om hästen har problem av sin vargtand) för det anses som förbyggande/borde ha gjorts förebyggande.

Försäkringsbolaget täckte inget utav det vi gjorde igår på kliniken.
Men där det står om "fys" behandligen står det Profylax.
Tandkollen fick vi på ett eget papper..

Fladde skrev:
Försäkringsbolaget täckte inget utav det vi gjorde igår på kliniken.
Men där det står om "fys" behandligen står det Profylax.
Tandkollen fick vi på ett eget papper..

Okej, då blev det begripligare. Då menar de alltså att hon fått fysbehandling, förebyggande. (och inte för att rätta till ett problem)

Se det som ett friskhetstecken =)

Alexandra_W skrev:
Okej, då blev det begripligare. Då menar de alltså att hon fått fysbehandling, förebyggande. (och inte för att rätta till ett problem)

Se det som ett friskhetstecken =)

Prcis och även rönken, ultraljud och böjprov var i förebygande syfte..

Butomidor är samma som Turbugesic ett smärtstillande preparat som ofta används som komplettering till Domitor.
PL

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 155
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar