Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

milly

Trådstartare
Min medishäst blir totaltokig när man tar in henne i stallet - de senaste veckorna har det vart så. Både när hon ska in på kvällen och när man bara ska ta in henne på dagen o pyssla med henne, det går inte att spänna fast henne i stallgången för hon bara ska snurra runt och verkar totalirriterad över nåt mellan bakbenen/under magen. :confused: Även om hon får hö att äta (som normalt skulle lugna henne)!
Hon sparkar sig och biter sig MYCKET ilsket mot magen och blir irriterad när man tar henne på svansen. (dock tyckte hon det var lite skönt när jag pröva att klia henne på svansroten)

När hon är ute i hagen verkar hon inte bry sig däremot, då går hon bara o betar som om inget har hänt. Och hon verkar inte klia sig heller, det brukar ju synas om de gått o kliat t ex svansen eller nån annan del.
Men hon tycker att det är jättegott att bli kliad i ljumskarna och på spenarna (heter det så?).

Har hon fått nån fixa idé? Tics elelr nåt?? :crazy: Skämt åsido det där sista...


Kolik tror jag iaf INTE på.
(har stor erfarenhet av kolik med min egna häst) Varför skulle hon få kolikanfall helt plötsligt bara för att hon kommer in i stallet liksom? För i övrigt finns inga som helst tecken på kolik (eller nåt annat heller för den delen).
Nej det verkar helt klart som att hon är dunderirriterad av nåt som sticks eller kliar eller dylikt. Men vadå?? Som INTE hon bryr sig om ute? Brukar ju vara tvärtom annars... om det t ex är knott eller nåt annat kryp som stör dom så brukar de ju lugna sig när de kommer in.

Vad skulle ni göra? Låta en veterinär undersöka henne? Det skulle nog jag göra om det inte verkar ge sig men ägaren till hästen tar inte ut veterinär så lätt...

Inte för att det spelar så stor roll vad det är för häst men det är iaf en nordsvensk korsning på 15år.
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Det kan vara fotskabb. Det gör att hästar börjar stampa och sparka upp med bakbenen, ibland frambenen och piskar med svansen i slutet av sommaren. Dock är symptomen lite diffusa. Det smittar inte människor och dör själv av minusgrader. Man kan behandla 2 ggr med frontline 1 veckas mellanrum på hela benen och svansroten och manen. och schamponerade med lusschampoo för hund. Man kan också klippa bort hovskägget, men det måste man inte.

Ännu effektivare är switch, men då kan man inte rida om man inte är noga med att undvika sadelläget.
Det är alltså inte den typen av skabb som tex rävar får utan påverkar inte hästarna något särskilt utom att de bli väldigt irriterade av kliande och kittlande ben.

Om den fokuserar mest på magen kan det ju vara något helt annat också.
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Minusgraderna dödar alltså bara om inte hovskägg och kroppsvärme räcker för att hålla temperaturen över nollstrecket, dvs kort hovskägg som är tunnt. För att inte få tillbaka det direkt ska man tvätta alla borstar och benskydd med tex utspädd jodopax samt tvätta ur boxen. Alternativt kan man sätta in allt i frysen, men det blir ju kanske knepigt.
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Det kan vara fotskabb. Det gör att hästar börjar stampa och sparka upp med bakbenen, ibland frambenen och piskar med svansen i slutet av sommaren. Dock är symptomen lite diffusa. Det smittar inte människor och dör själv av minusgrader. Man kan behandla 2 ggr med frontline 1 veckas mellanrum på hela benen och svansroten och manen. och schamponerade med lusschampoo för hund. Man kan också klippa bort hovskägget, men det måste man inte.

Ännu effektivare är switch, men då kan man inte rida om man inte är noga med att undvika sadelläget.
Det är alltså inte den typen av skabb som tex rävar får utan påverkar inte hästarna något särskilt utom att de bli väldigt irriterade av kliande och kittlande ben.

Om den fokuserar mest på magen kan det ju vara något helt annat också.

Svårt att säga om hon fokuserar på magen eller om hon försöker nå till bakbenen. Jag tycker det låter som troligt iaf detta med fotskabb! Det är ju vanligt just hos den här typen av häst med kraftigt hovskägg. Och hon stampar ju ilsket med bakbenen både högt och lågt.
Det ska jag kolla upp noggrannare nästa gång jag åker dit... kolla om det kan vara på bakbenen. Brukar det SYNAS nånting?

TACK så mycket för tipset! :bow:Hade jag inte en tanke på... min egna nordis hade aldrig proplem med det.

Jag undrar bara varför hon blir sån bara inne i stallet... :confused:
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Ännu effektivare är switch, men då kan man inte rida om man inte är noga med att undvika sadelläget.

Förresten detta med Switch - behöver man bara behandla dom EN gång med det då? Och då ta det på bakbenen (eller alla benen?) också och inte bara som man brukar?
Inga problem med ridning för hon rids inte längre. (är kroniskt halt av hovbroskförbening)

Var köper man annars det där andra? Frontline? Vilket är billigast?
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Kolla om hästen inte har en massa "älglus" på sig...det irriterar och kan få vilken stabil häst som helst att bli "tokig"...dom bits rätt ordentligt...Så här års finns dom i fuktiga slytäta områden, gillar inte öppna marker. Tycker dock att hästen borde vara irriterad även i hagen dock...
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Om det har varit länge kan man se att hästen kan ha lite skrubbad /tappar päls, .lite irrterat osv. Men det måste inte synas något alls.

Fotskabb får de genom att någon häst råkar få med sig det till hagen eller stallet som smittar vidare, så vilken häst som helst kan få det men det är mycket ovanligare på hästar utan hovskägg.

Att hon blir irriterad i stallet kan ju ha att göra med att hon vet att hon måste stå stilla i gången och har inget annat att tänka på än hur jobbigt det är när det kliar så förbaskat. Det kan ju beror på något annat, men det låter ganska troligt att det kan vara så.

Du måste nog beställa frontline på apoteket om du ska använda det. Det är eg till för hund och det går nog åt 2-3 sprayflaskor. Om det är mycket hovskägg får du kanske offra hovskägget, men det växer ut igen. Det kostar några hundra, så det kan ju vara värt att klippa bort det mesta så slipper du köpa så mycket. Hela benen måste dränkas in, använd skyddshandskar och gnugga i överallt i karleder och upp över knäna. Spraya lite i svansroten och under manen också, och låt inte hästen röra benen förrän det torkat in, så det kan vara en idé att gå på promenad eller så. det ska inte sköljas ur. Shampoot ska du använda på hela hästen, räcker nog med en flaska. Använd det först så får sprayen sitta kvar och ska inte sköljas ur.

Tar du en sträng switch behövs nog inte schampoo, men läs instruktioner noga! Anävnd inte under sadeln.

Det kan vara en idé att ringa vetrinär och säga vad du misstänker så berättar de hur du ska göra. Det skiljer lite åt vad vetrinärerna tycker/tror så det är inte alls säkert att denna håller med om hur jag skulle göra /har gjort(funkade bra).
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Switch brukar finnas i ridsportbutiker, men bara under sommaren. Tror de har det på apoteket? Det står instruktioner på paketet, man drar en sträng längs hela hästens översida. Läs och gör som det står i så fall. det verkar liksom på hela kroppen och ska vad jag vet inte användas på själva benen. Det är väldigt starkt så man ska vara försiktiga med såna produkter tycker jag.
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

älglusen är liten ,platt och bun och försvinner in i pälsen väldigt fort. Svårt att hitta dom i pälsen och dom irriterar hästarna någor fruktansvärt. skulle nog tippa på något sådant.:crazy:
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Switch brukar finnas i ridsportbutiker, men bara under sommaren. Tror de har det på apoteket? Det står instruktioner på paketet, man drar en sträng längs hela hästens översida. Läs och gör som det står i så fall. det verkar liksom på hela kroppen och ska vad jag vet inte användas på själva benen. Det är väldigt starkt så man ska vara försiktiga med såna produkter tycker jag.

Jag har använt Switch förut så jag vet hur man brukar göra. :)Undrade mest om jag i detta fall skulle ta det på benen också.

Har läst runt lite om fotskabb och behandling och en del verkar mena att det enda som hjälper är Sebacil som är receptbelagd. Det verkar inte vara dyrare heller, 380kr skrev någon och Frontline blir väl iaf minst lika dyrt och likaså kanske Switch? Man måste ju iaf köpa en helt ny flaska även om man kanske inte använder allt...
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Om det är mycket hovskägg får du kanske offra hovskägget, men det växer ut igen.

Inga problem att klippa bort rubbet! ;) Varken för mig elelr ägaren, det har vi gjort förut då hon haft rasp.
Ingen betydelse hur hon ser ut, hon går hemma på gården o trallar i hagen bara. :D
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Okej ja det skulle det också kunna vara. Det borde ju lusschampot också lösa i så fall.

Nej...möjligen att Skillingarydssalvan får älglusen att bli lite avskräckt men än så länge finns inget som hjälper...En vedervärdig insekt...vedervärdig:mad:
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

ja det blir nog ungefär samma pris. Vi fick dock inte Sebacil utskrivet när vår vet var ute. Vi hade bara misstankar, och ett prov är tydligen väligt ofta missvisande. Det kommer ofta tillbaka negativt för fotskabb trots att det visar sig att hästen har det.

Vi körde frontline och luschampoo på ponnyn nu och hon har iaf inte visat några symptom efter det. Jag tror att det handlar om att få medlet i varje skrymsle och vrå, då dör de nog garanterat. Det var ungefär 1½ vecka sedan andra behandlingen.
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Fy fasen. Men är det en parasit som lever kvar på hästen eller är det som fästingar eller flugor som stör hästen tillfälligt utan att bygga kolonier liksom? Låter jäkligt äckligt iaf.
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

ja det blir nog ungefär samma pris. Vi fick dock inte Sebacil utskrivet när vår vet var ute. Vi hade bara misstankar, och ett prov är tydligen väligt ofta missvisande. Det kommer ofta tillbaka negativt för fotskabb trots att det visar sig att hästen har det.

Vi körde frontline och luschampoo på ponnyn nu och hon har iaf inte visat några symptom efter det. Jag tror att det handlar om att få medlet i varje skrymsle och vrå, då dör de nog garanterat. Det var ungefär 1½ vecka sedan andra behandlingen.

Okej. Vi kanske kan pröva Frontline och lusschampoo då, först o främst, och skulle det vara envist så får ägaren ringa veterinären och fråga om ev. annat som t ex Sebacil.

Men behandlar man alltså flera ggr med Frontline +lusschampoo? Hur många? Med hur långt mellanrum?

Och måste man verkligen sanera hela stallet och ALLA hästarna?? *shit* Ägaren kommer bli tokig... även om hon bara har två andra hästar själv (shettisar) men det är ju hennes STALL som måste saneras i så fall.
Kan man inte pröva om det räcker med bara denna hästs box? Och hennes alla prylar?
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Frågan är bara om det inte kan vara älgloppor/älglus. Eftersom det inte var bara benen som var irriterade utan även magen. Jag skulle nog trots allt ringa veterinären och fråga på telefon.

Frontline körde vi på hela benen och lät torka in, sedan igen efter 1 vecka. Andra gången badade vi med lusschampoo först, 2 intvålningar. Nästan torra ben innan appliceringen av frontline efter tvätten så inte allt rinner av. Det kostar ju en del så man vill ju veta hyffsat säkert vad det är inan man lägger ut pengarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
612
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp