Vad är detta för nån liten typ?

F5HRGHU.jpg

FGCbJIv.jpg

zkR8SD1.jpg

Mamma hittade den i en påse med frysta räkor :love:
En liten simpa eller knotfisk, finns flera arter inom båda familjerna som det skulle kunna vara. Kanske finns det någon marinbiolog med inriktning mot bottenlevande fiskar här på forumet som vet mera exakt?

En snabb googling ger de här två troliga svaren: smalskäggsimpa (Leptoganus decagonus), eller en skäggsimpa (Agonus cataphractus).
Fast jag tror fortfarande att det är ett drakyngel! Förvara den ömt och nära värmeljus i vinter så kanske... kaaaanske! :love:

Jag tror inte det är nån fara, fisken är väl också kokt, och sedan fryst antar jag. Men personligen skulle jag inte vara så värst sugen på en räkmacka om det där djuret dök upp och tittade på mej.
Det är en helt vanlig bottenlevande fisk som inte är mer äcklig eller konstig än de lika bottenlevande räkorna. :) Kanske bara lite mer benig och broskig. Större delen av kroppen utgörs ju av deras breda huvud. ;)
Har tyvärr bara erfarenhet av sötvattenssimpor så kan inte uttala mig om art men skäggsimpa ligger nära till hands.

Liknande trådar

Kultur Mamma har bjudit med mig på en en weekendresa till Öland nästa helg :) . Vi ska bo på hotell, äta gott och vara med på aktiviteter på...
2
Svar
20
· Visningar
886
Kultur Jag efterlyser titeln på en bok som jag läste för kanske 10 år sen typ. Det är en svensk författare. Handlade om en tjej som bodde...
Svar
4
· Visningar
877
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
871
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
994
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve