Vad är detta för något?

earthborn

Trådstartare
Hejsan!
En häst hade dessa märkliga prickarna under hasen. Vad kan de tyda på?
En kunnig vän till mig sa att det kunde vara ett medel man använder inom traven för att få hästarna att springa fortare och dra benen djupare in under sig. Jag skulle gärna vilja veta vad det är för något? Vad det gör? och om det är något sådant trick är det då olagligt i Sverige och gör det ont på hästen?

Tack för hjälpen!

Sv: Vad är detta för något?

Tycker det ser ut som om den är bränd i haserna. Och det är inte till för att den ska springa fortare utan är till för att hästen ska bli bra i haserna (för den har troligen varit dålig och då har man testat att bränna när inte sprutor tagit)

Hästen är punktbränd i harhasområdet. Mest troligt har hästen haft harhaser som ställt till med problem för den. Bränning av harhaser är ett att de mest effektiva sätten att få hästen bra igen. Inte alla veterinärer som gör det idag dock.
Bränning görs med en lödkolvsliknande apparat och precis som namnet antyder så punktbränner man på huden. Givetvis bedövas hästen ordentligt. När såren läkt (tar ett par dagar) har hästen inget obehag.
JAg har aldrig sett någon häst visa smärta i samband med bräning, varken under tiden eller efter. I vissa fall kan en mindre svullnad uppstå tillfälligt medan det läker.

Senast ändrad:

kan bekräfta detta svaret.
har oxå sett det göras.

det är alltså en behandlingsmetod, inte prestationshöjande.

Okej, så kan det vara. Denna metoden som hon nämnde, oavsätt om det är så eller inte. Vet någon vad den heter. Den är tydligen väldigt ovanlig men får en liknande bieffekt. Och ska göra att hästen lyften på benen ordentligt och sträcker på dem mer när den travar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 493
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 072
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hård nacke