Vad är detta för märken?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har fått några äldre schabrak, av märken jag aldrig någonsin hört talas om.

Dessa är:
- Good Luck Ranch (dessa är paddade i manken)
- Horse Saver
- Mark Todd

Misstänker att dessa har minst 2-3 år på nacken, kanske till och mer än det. Trots det, och att de verkar ha varit använda, är de i väldigt fint skick och verkar vara i väldigt fin kvalité (alla är bomullsschabrak). Det konstiga är att jag aldrig hört talas om dessa märken, och jag har ändå hållit på med hästar i..öh..8-9 år typ? :confused:
Någon som vet om dessa märken ens finns kvar?

Mark Todd är ett välkänt märke, främst pga att märket är lanserat av en OS-ryttare (Mark Todd). Det är ett bra märke, de har bland annat super kvalité på sina täcken. Det är fortfarande ett känt märke idag.
Horse Saver är ett billighetsmärke som är lanserat av Jacson. Inte den bästa kvalitén, men väldigt prisvärt. Även det märket finns än idag på de vanligaste hästbutikerna.

Horse saver är ett lite billigare märke som finns både här och där.

Mark Todd är inte superstort i Sverige men täckena är populära. Jag har ett träns från Mark Todd som är det finaste lädret jag har, det följde med hästen och är både gammalt och misskött men underbart mjukt.

Det tredje har jag aldrig hört talas om.

Horse saver fanns innan Jacson köpte det med. Då var det bra, fantastiska täcken. Var inte lika billigt då heller men inte direkt dyrt.
Jacson of Scandinavia AB finns inte mer, utan blev uppköpt av Dogman AB 2011 (om jag inte minns fel). Jacson hade sina egna varumärken såsom Jacson, Roping, Knights, Caliber, Horseman's Choice och Horse Saver. Dessutom representerade Jacson varumärken som Pessoa, Anky, Carr & Day & Martin, RaceSAfe, Icesaddles och Pharmaka.

Så det var inte Jacson som köpte upp Horse Saver, utan det var Dogman som köpte upp Jacson inkl deras egna varumärken.

Jacson of Scandinavia AB finns inte mer, utan blev uppköpt av Dogman AB 2011 (om jag inte minns fel). Jacson hade sina egna varumärken såsom Jacson, Roping, Knights, Caliber, Horseman's Choice och Horse Saver. Dessutom representerade Jacson varumärken som Pessoa, Anky, Carr & Day & Martin, RaceSAfe, Icesaddles och Pharmaka.

Så det var inte Jacson som köpte upp Horse Saver, utan det var Dogman som köpte upp Jacson inkl deras egna varumärken.

Ännu tidigare. Horse Saver var funnits sen tidigt 90-tal iaf. Gjorde då ffa täcken. Bra täcken. Fram till ungefär 2006. Sen försvann de. Kom tillbaka med annan logga och under Jacsons flagg, hette typ HorseSaver by Jacson (minns inte men för att visa hur jag menar att namnet ändrades och kopplades till Jacson). Med en mycket sämre kvalitet och passform.
Innan de började säljas med ny logga och så var det kvalitetstäcken i hög denier, smarta funktioner, teflonbehandlade osv. Kostade en del med den tidens mått mätt. Ungefär som Rhino. Sen när de kom igen var de billiga - och material osv sämre.

Den övergången jag menade. Möjligt de låg under Jacson redan innan, det som sas var dock att Jacson köpt upp dem då. Men de kanske bara flyttade tillverkningen. Synd var det iaf.

Ännu tidigare. Horse Saver var funnits sen tidigt 90-tal iaf. Gjorde då ffa täcken. Bra täcken. Fram till ungefär 2006. Sen försvann de. Kom tillbaka med annan logga och under Jacsons flagg, hette typ HorseSaver by Jacson (minns inte men för att visa hur jag menar att namnet ändrades och kopplades till Jacson). Med en mycket sämre kvalitet och passform.
Innan de började säljas med ny logga och så var det kvalitetstäcken i hög denier, smarta funktioner, teflonbehandlade osv. Kostade en del med den tidens mått mätt. Ungefär som Rhino. Sen när de kom igen var de billiga - och material osv sämre.

Den övergången jag menade. Möjligt de låg under Jacson redan innan, det som sas var dock att Jacson köpt upp dem då. Men de kanske bara flyttade tillverkningen. Synd var det iaf.

Kom på att jag fotade Horse Saver loggan. Schabraket är som synes väldigt ljust blått, och quiltat i "våg-mönster". Går det att "datera" på något sätt? :)

14462803_957836691006330_4041380886808712109_n.jpg

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 797
Senast: Anonymisten
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka