Vad är detta för "finnar"?

GardenAngel

Trådstartare
Upptäckte idag att Alice har fått några finnliknande så bölder på sidan av munnen. Dom känns som finnar. Lite upphöjda, ganska fasta men vätska inte eller så. Hittat tre större och två små. Två stora och se små syns på bilden, den tredje stora är lite högre upp mot mungipan. Syns lite rosa där hon har en vit fläck.

9CDF6B2A-0396-4616-AFC4-C6A5450D70F6_zpsblbfs7ux.jpg

Kan det vara någon slags hårsäcksinflammation? Sitter ju morrhår där. Försvinner det inta av sig själv/ni inte kan sätta fingret på vad det är/det blir fler "finnar" så kommer jag såklart kontakta vet. (Men försöker lära mig att inte vara en sån hönsmamma)

Hur gammal är hon? Kan vara vårtor de får när de är äldre.
Kan ju vara hårsäckar också, eller talg. Har du kollat om hon har på fler ställen på kroppen?

@purity_666 Hon är knappt 2,5.. Jag googlade lite snabbt (ska man aldrig göra!) och oroar mig nu för demodex. :nailbiting: Ska kolla igenom henne ordentligt nu men svårt att se i all päls..

Kollade igenom henne nu och det enda jag hittade var att hon har en böld i gommen?! Vet dock inte om hon haft den innan. Vad kan nu det vara?! :nailbiting:

Troligtvis kommer plitorna att försvinna av sig själv igen. Om inte, så kan det tänkas att hon behöver antibiotika. Demodex brukar inte se ut så.

Böld i gommen? Sitter den precis bakom framtänderna i överkäken så brukar det sitta en upphöjning där.

Min hund har lokal demodex (nej, jag är ingen veterinär) men jag skulle inte tro att det är det.
I mina ögon ser det ut som någon form utav svamp.

Min ena har haft sådär + att en av dom där "finnarna" blev stor som en ärta, vet inte vad det var men det försvann av sig självt. Skulle gissa att hon hade kliat sig på hakan så det blivit irriterat vilken i sin tur lett till att det blivit inflammation i nån hårsäck.

Upptäckte idag att Alice har fått några finnliknande så bölder på sidan av munnen. Dom känns som finnar. Lite upphöjda, ganska fasta men vätska inte eller så. Hittat tre större och två små. Två stora och se små syns på bilden, den tredje stora är lite högre upp mot mungipan. Syns lite rosa där hon har en vit fläck.

9CDF6B2A-0396-4616-AFC4-C6A5450D70F6_zpsblbfs7ux.jpg

Kan det vara någon slags hårsäcksinflammation? Sitter ju morrhår där. Försvinner det inta av sig själv/ni inte kan sätta fingret på vad det är/det blir fler "finnar" så kommer jag såklart kontakta vet. (Men försöker lära mig att inte vara en sån hönsmamma)

Är matskålen gjord av plast?

@Blueberry skålen är i keramik. Vattenskålen också.
Men jag bytte färskfoder på henne för några veckor sen.. Kanske kan vara det? Från VOM till Priima NK. Har för mig att Priiima är lite fetare men annars i princip likvärdigt.

@Blueberry Tror inte hon är allergisk då innehållet är detsamma. Ska prova att byta tillbaka till VOM och se om det blir skillnad. Kan kanske vara den ökade fetthalten :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 659
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 922
Senast: linnsan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 860
Senast: Lycan
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 953
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar