Vad är detta för färg?

_Eva_

Trådstartare
Hej,
Fick tidigt i morse ett litet stoföl. Undrar nu över vilken färg det är.
Dun eller bara brunt med fuskål? Hur vet jag?

Mamman är som synes brun och pappan är reggad som brun (ser brunsvart ut) och lämnar enligt uppgift ofta dun. Farfar är dun.
fol2.jpg
fol3.jpg

Hjälp, ni som kan!

mvh Eva *förstagångsfölägare och jättefärsk..*

Sv: Vad är detta för färg?

Vad är det för ras?
Dun är ju =black, och det är ett dominant anlag, så om ingen av föräldrarna är black så kan inte heller avkomman bli det.

En ål behöver inte betyda att hästen är black, det förekommer på många andra färger. Dock brukar den sällan vara lika skarp och tydlig som hos en black häst.
En black har ju även ljusare kroppsfärg än på huvud och ben. Inte lika tydligt som på en konstantskimmel tex, men en liten nyansskillnad brukar det vara. Kroppfärgen ser lite blekare ut.
Dessutom så är man och svans tvåfärgad hos en black häst (som hos en fjording).

Fölet ser ut som en vanlig brun.

Om hans pappa har lämnat blacka avkommor så måste det varit med blacka ston, om han inte själv är en felreggad black, men det låter inte som det om han ser ut som en brunsvart.

Hej igen,
Nu varit ute och knäppt nåra till kort...
fol4.jpg
fol8.jpg
fol7.jpg

mvh Eva

Senast ändrad:

Det är en vanlig brun, de föds så "blesiga" i färgen med ljusa ben (som sedan blir svarta) många bruna har fuskål den blir ju mkt framträdande när de är så ljusa i färgen men när de sedan mörknar så försvinner den nästan.

Hej,
Tack för ditt svar..

Rasen är Amerikansk Quarterhäst..

Pappan är väldigt mörk, alltså nästan svart... Och det är svårt eller nästintill omöjligt att se en ev ål.

Det är troligt att han är felreggad. Jag vet i alla fall att han lämnat flera blacka föl med mödrar som inte är blacka.

Du tippar alltstå på att min fölis blir brun med fuskål?

mvh Eva

Senast ändrad:

Men om hingsten nästan är svart så kan han ju inte vara black. En black med svart grundfärg blir ju musblack, dvs grå. Och en med brun grundfärg blir brun i en lite blekare nyans. Och manen är tvåfärgad.
Har du någon bild eller sett någon bild på dessa blacka avkommor?

Jag har nämligen sett åtskilliga bilder på s k "dun" hästar av amerikanska raser som varit helt vanliga bruna med ål.

Liknande trådar

Gravid - 1år Lagom melodramatisk titel, jag vet. Uppenbart är det här ett anonymt nick. Jag tror knappast att någon vet vem jag är, men om ni nu gör...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
17 694
G
Avel Hej Jag har en liten tjej, 7 år nu som gått som fölsto i 3 år (pga sin färg=ljus isabell). Det jag undrar över är hennes stam som...
Svar
11
· Visningar
2 409
Senast: GebaGirl
·
O
Avel hej nu kommer en sådan färg fråga igen. men jag har suttit här länge nu men kan inte komma fram till något bra, när jag såg dom först...
Svar
16
· Visningar
1 678
Senast: Thesen
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 706
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka