Vad är detta för en pryl???

bettysmatte

Trådstartare
Hittad på loppis igår för 10 kr. Gjutjärn och ca 14x9x1 cm. Vad kan det/den ha använts till? Kanske askfat/visitkortsfat? Eller?
20190331_181357.webp

Smörform (att tillverka fina smörbitar i)? Precis som för tvål så kan man ju göra själva biten högre än kanterna eftersom det ändå är en halvfast massa. Att det är rosetter på ytterkanterna (ser det ut som i a f) kan dock tyda på att det är meningen att den ska användas som den är, dvs inte endast som gjutform.
Är du säker på vad som är upp och ner? Skulle det kunna vara ett lock eller en skoning till något?

Smörform (att tillverka fina smörbitar i)? Precis som för tvål så kan man ju göra själva biten högre än kanterna eftersom det ändå är en halvfast massa. Att det är rosetter på ytterkanterna (ser det ut som i a f) kan dock tyda på att det är meningen att den ska användas som den är, dvs inte endast som gjutform.
Är du säker på vad som är upp och ner? Skulle det kunna vara ett lock eller en skoning till något?
Tror inte att det är ett lock för den är lite "skålad" åt det håll den ligger nu. Undertill är den grov och "ful", med tre piggar/knoppar som kanske är fötter?
20190331_172506.webp

Ja, den har lite grann som rosetter (handtag?) på kanterna.

Är det inte bara ett fruktfat då? Eller något liknade för att förvara/placera/servera spelmarker? eller godisbitar? eller *fantasin är oändlig* ...

Är det inte bara ett fruktfat då? Eller något liknade för att förvara/placera/servera spelmarker? eller godisbitar? eller *fantasin är oändlig* ...
Vet inte. I en antik-grupp på fb tror man att det är "skräp", dvs något gjort på skoj eller på prov. Men jag har så svårt för att tror det - den är ju FIN :) ! Plus att den (vad-det-nu-är) har överlevt och inte bara kastats.....

Men jag tror att jag ska skaffa lite tvålmassa och försöka mig på att gjuta tvål i den. Jag antar att man kan göra det i gjutjärn????

Vet inte. I en antik-grupp på fb tror man att det är "skräp", dvs något gjort på skoj eller på prov. Men jag har så svårt för att tror det - den är ju FIN :) ! Plus att den (vad-det-nu-är) har överlevt och inte bara kastats.....

Men jag tror att jag ska skaffa lite tvålmassa och försöka mig på att gjuta tvål i den. Jag antar att man kan göra det i gjutjärn????
Sekunda möjligen om man inte putsat rent och snyggat till efter gjutningen (kanske bara jag som missuppfattar bilden att den är "grov i kanterna") men knappast "i onödan", då hade man smält om den för att återbruka materialet.

Funderar om materialvalet ska ses som ett tecken på att den ska vara slagtålig och robust, eller att den ska tåla värme? Eller att det var "mode" då? Känner att jag inte vågar gissa något om ålder heller.

Sekunda möjligen om man inte putsat rent och snyggat till efter gjutningen (kanske bara jag som missuppfattar bilden att den är "grov i kanterna") men knappast "i onödan", då hade man smält om den för att återbruka materialet.

Funderar om materialvalet ska ses som ett tecken på att den ska vara slagtålig och robust, eller att den ska tåla värme? Eller att det var "mode" då? Känner att jag inte vågar gissa något om ålder heller.
Jag får lite jugend-vibbar angående mönstret, men det kan vara HELT åt skogen.... ;)

• Gilla
Reactions: via
Har beställt tvålmassa, lila tvålfärg, samt vaniljdoft nu innan jag ångrade mig - ska försöka mig på att gjuta tvål i den :nailbiting::D !!
Fundera på hur man får ut tvålen från en helt stel form innan du börjar. Fettar in? (fast du kanske redan vet, jag har ingen aning)

Edit: så du hade en ny tråd om det :D

Fundera på hur man får ut tvålen från en helt stel form innan du börjar. Fettar in? (fast du kanske redan vet, jag har ingen aning)

Edit: så du hade en ny tråd om det :D
Jag HOPPAS att det funkar!! Jag ser att man kan köpa både silikon- och plastformar till tvåltillverkning, och jag tänker att plastformarna kanske också är rätt stela?

Liknande trådar

Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Hemmet Vår lilla stuga har hemsnickrad köksinredning av - mestadels - furu. Köksluckorna är s.k. spegelluckor, där själva spegeln är plywood. I...
Svar
7
· Visningar
325
Senast: Krålus
·
Hemmet Vilka är era bästa knep för att lösa proppar i bad och kök? Jag har problem med mitt badrum, badkar i lägenhet, där jag inte lyckats...
Svar
15
· Visningar
527
Senast: Keb71
·
Hemmet Hej! Vi har köpt hus och kommer att låna 1 445 000 kr av banken. Just nu så har vi kollat med Nordea, handelsbanken och SBAB. Första...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 423
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon