Vad är det?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nixa 324
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 828
N

nixa 324

Vet inte vilken av alla trådar jag ska haka på, så jag startar en ny.
Hittade ett torkat sår på insidan av ena bakbenet och ett på utsidan. Tryckte lite men han reagerade inte. Så jag har ridit med det i två dagar. Tyckte att han var lite "lat", men tänkte att han kanske behövde mer energigiva. Idag hittade jag två sticksår på rumpan. Började då leta efter fler konstigheter och upptäckte fem små knölar under magen, och ett sår på ena frambenet, ett på andra och ett på halsen/bogen. Tog ut pållen och han är JÄTTEHALT.
Han är gallig och varm på ena bak, i höjd med knät. har nu Sveriges sämsta samvete. Men vad kan detta vara? Tänkte på ringorm, men kan de bli halta av det? Några förslag? Snälla?

Sv: Vad är det?

Kan det vara proteinutslag? Ser det ut som runda avskavda små sår med ett hål i mitten?
Eller kanske regnskållor(?) Vad finns det mer? Läste något om sågspånsallergi....
Men inget av detta har väl med hältan att göra? Om han inte har fått en inflammation pga det?
Jag kan dra av små hårpenslar.....
Ingen som vet?

Senast ändrad av en moderator:

Kan det vara proteinutslag? Ser det ut som runda avskavda små sår med ett hål i mitten?
Eller kanske regnskållor(?) Vad finns det mer? Läste något om sågspånsallergi....
Men inget av detta har väl med hältan att göra? Om han inte har fått en inflammation pga det?
Jag kan dra av små hårpenslar.....
Ingen som vet?

Jag tror att min häst ofta har de utslag som kallas för proteinutslag. Men de ser inte ut som det som din häst har. De är mer som bulor och blir inte skrovliga på ngt sätt. Jag har också lärt mig att det inte är överkänslighet mot proteiner utan mot ngt annat.
Regnskållor har jag aldrig sett men det verkar stämma mer med tanke på vad jag läst om dem.

inte ringorm iallfall dt blir dem inte halta av.

Pratade med vet idag. Är troligtvis en infektion av ngt slag.

Liknande trådar

Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Jag har läst allt jag kunnat hitta om s.k. skimmelknölar men det mesta jag läser handlar om den godartade varianten. En knöl stor som en...
Svar
12
· Visningar
6 372
Senast: Kaffekakan
·
Hästvård I väntan på Vet. som kommer nästa vecka tänkte jag dela med mig av mina funderingar och se om någon varit med om något liknande. Min...
Svar
0
· Visningar
848
Senast: hep
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 423
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka