Vad är det som växer i min trädgård?

vilse

Trådstartare
Tidigt i våras flyttade jag till mitt första egna hus, och till det hörde en väldigt potentiell trädgård till :D
Problemet är bara att jag inte vet namnet på hälften av växterna där.
Kan ni hjälpa? Tror de flesta är ganska vanliga... :)

Märker att bilderna är ganska mörka på denna datorn - vilket de inte var hemma... Hoppas ni ser i varje fall :)

1. Klängväxt med gulvita blommor.
DSC_1950.jpg

2. Buske - tror jag? Har även sett i vissa trädgårdar att man låter dem växa upp som träd?
DSC_1975.jpg

3. Buske - vad jag minns så har den inte blommat i år? (ev tidigt i våras så att jag inte minns det). Är ca 50 cm hög nu - men har förr mig där satt en lapp där det stod att den kunde bli upp till 1.5 meter (dock var lappen i så dåligt skick så jag kunde inte tyda namnet)
DSC_1986.jpg

Närbild:
DSC_1987.jpg

4. En jäkligt fräck klätterväxt - har inte blommat vad jag minns.
DSC_1980.jpg

5. Några träd.
DSC_1990.jpg

Närbild:
DSC_1993.jpg

Sv: Vad är det som växer i min trädgård?

6. En ros som jag trodde var heldöd i våras, men den var envis och slog nya rotskott :D
DSC_1969.jpg

7. Buskros/klätterros - jag vet inte riktigt. Den ska klippas ner rejält i varje fall och sen få växa upp med lite stöd.
DSC_1996.jpg

Dålig närbild:
DSC_2001.jpg

8. En vit blomma :cool: Prästkrage?
DSC_2008.jpg

9. Massa rosa blommor
DSC_2010.jpg

Närbild:
DSC_2012.jpg

1. Kaprifol. Den doftar väl?

2. Tror jag är Fjärilsblomster eller Buddleja som den egentligen heter.

9. Flox.

De andra kan jag inte hjälpa dig med.

1. Kaprifol. Den doftar väl?

2. Tror jag är Fjärilsblomster eller Buddleja som den egentligen heter.

9. Flox.

De andra kan jag inte hjälpa dig med.

Jag fyller på med:

3. Kan det vara en järnek?

7. The Fairy (?) Lättskötta, växer som de hamnar (marktäckande, klättrar, vilket som).

Svarar på mobilen så kanske får fel nummer...

Iaf
1. Kaprifol, kan kolla sort vid datorn sen
2. Hortensia, antagligen uppstammad syrenhortensia
3. Lagerhägg
4. Vildvin, den femfingrade varianten
5. Uppstammad ärtbuske ( karagan)
6. Rosor är inte min grej, men kolla i rostråden!
7. The Fairy
8. Kan mycket väl vara prästkrage, eller en annan chrysanthemum
9. Flox

Senast ändrad:

Oh, tack så jättemycket alla!

Har snart ett par rosor till som blommar för andra gången, ska slänga in dem i rosträden istället :)

2. är säkert syrenhortensia. Var rädd om den på vintern så du inte tror att den är vissen bara för att den är torr och spröd. Ska vara så, min är ett helt träd nästan- Utmärkta blommor att torka.

Bild 2 är en Syrenhortensia. Underbara när dom blommar. Kan växa sig större. Min syrenhortensia är inte uppstammad. Ser vissen ut på våren men kommer sig fint om man låter den vara.
Fina växter i din trädårgd:)

Mvh
Pudlan

Bild 2 är en Syrenhortensia. Underbara när dom blommar. Kan växa sig större. Min syrenhortensia är inte uppstammad. Ser vissen ut på våren men kommer sig fint om man låter den vara.
Fina växter i din trädårgd:)

Mvh
Pudlan

Min är inte heller uppstammad får sprida sig och är som en kaskad av vitt nu i augustikvällarna. Den växer vid en damm och speglar sig där. På vintern har jag julbelysning i den. Min absoluta favorit, älskar den.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
477
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 777
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 082
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka