Vad är det som skiljer på däckeln?

Io

Trådstartare
Jag ska snart börja med att köra in min ponny och vill så klart ha en bra sele redan från början.

Jag har hittat en tärnsjösele på annons som jag har spanat på länge.
Har förstått att däckeln skiljer sig beroende på om man kör maratonvang eller rockard, beroende på att trycket är olika stort med de olika vagnarna.
Men hur ser jag vilken vagn som selen är lämplig till?

Sv: Vad är det som skiljer på däckeln?

hej, ska försöka svara :)

En giggdäckel eller silettdäckel som den oxå kallas, passar de vagnar som har två hjul ex giggar eller rockard. Giggdäckeln är rörlig i skakelhållaren, som ligger som en vågskål genom däckeln, så när du kör i diket med det ena hjulet och den skakeln blir lägre än den andra, då glider skakelhållaren med, så att inget onödigt snett tryck uppstår på däckeln.

På en maratonvagn är skaklarna rörliga och sitter fast på vagnen oberoende av den andra skakeln, så då rör sig skakeln om halva vagnen skulle köra i diket, därför behöver inte däckeln vara rörig heller.

Kolla på driveout.se sidan där skriver de alltid vilka som är gicggdäcklar eller inte, på vagnsdäcklarna sitter oftast tömringen fast i självla läderremmen som håller skakeln, på giggdäckeln sitter tömringen bakom eller framför denna rem så att den kan löpa genom däckeln.

ett tips är att köpa idealselen, den kan du ha till alla sorters vagnar.

/jenny

Tack för utförligt svar :)

Jag har kollat på den selen men har ev en tärnsjösele som skulle kunna passa och den har silettdäckel. Och eftersom det kommer att bli en rockard till att börja med så kommer den alltså att fungera utmärkt om jag förstår det rätt?

Kan man köra maratonvagn i en silettdäckel men inte tvåhjulig i en fast däckel?
Eller är det lika illa att använda den andra vagnstypen till den andra däckeln?

Snurriga frågor, hoppas du fattar :)

det är mycket bättre att köra med silettdäckeln till en fyrhjulsvagn, än med en vagnsdäckel till en rockard.
Silettdäckeln kan man oftast justera så den fungerar till alla typer.

Tänk att du förstod min snurriga förklaring! Tärnsjöselar är alltid prisvärda och helt underbara i lädret, har du någon bild?

Den ligger ute på annons så har ingen bild på datorn själv.

Jag har alltid gillat tärnsjös grejer pga kvaliteten, har även kollat en del på idealselen (selar.se) eftersom jag gillar utseendet på den selen. Har dock ingen aning om hur lädret är i den.

Tärnsjö är i en klass för sig själv och lädret är kanonbra. Vi har 3 ideal selar och lädret i dem är inget vidare. Den ena har spruckit i lädret och en sele som vi har använt mer är helt tunsliten och måste renoveras om man ska våga lita på den. Vi har nog använt den kanske i 2 år.

Hade inte satsat på en ideal iallafall om du ska köra lite mer och har en lite större och starkare häst som är beroende av en hållbar sele.

Hm, kunde nästan tänka mig det.
Hon är tänkt som körponny (welsh cob) från början och målet är väl mest att träna och kanske tävla lite smått i framtiden. Men mest bara för mig själv. Dock så vill jag ju ändå ha ordentlig utrustning som ska tåla att användas i alla väder. Har för mig att jag har läst i tidigare trådar om idealselen och att den slits väldigt.
Gillar dock utseendet och vill helst ha en brun sele till henne och tärnsjöselen jag har hittat är svart och väldigt basic utan finesser.

ok...då har ni hittat måndagsexemplar. Min idealsele har hållt i över fem år nu med mycket användning. har dragit väldigt tungt med den (gräsklipparen och remmalagsvagn tex, samt tävlat maraton och nordsvensk med den. Den har fungerat som inkörningssele och passar russ till ardenner.

Jag kanske är partisk, men jag valde faktiskt den framför tärnsjöselen, då den inte var lika anpassningbar och inte fungerade till både vagn och gigg. Du ska inte vara rädd för idealen, får du ett dåligt exemplar så har du ju rätt att byta.

Ja då har vi fått 3! måndags exemplar och jag har också hört en hel del andra som har slitit ut sina ideal selar på kort tid. Men det är ju så klart så att priset har många gånger betydelse för kvalitén på selen. Idealen kostar väl ca 6000:- för en full storlek och motsvarande i kvalités läder från kända seltillverkare kostar det dubbla. Någon skillnad måste det vara.

Såg för ett tag sedan en splittans ny loksele från Tärnsjö och vilken känsla och alla beslag var rejäla och i rostfritt. Väl investerade pengar tror jag.

Vad jag vet så tillverkas idealselarna i indien av holländsk läder. Just att de görs i indien halverar priset, jämfört med en europatillverkad.

Jag har även haft en Imperial sele från sela.se och den var superfin nån tusenlapp till, men ack så fin! Rekommenderas. Det enda va att den var lite lång i bröstan till min klena travare.

Skriver under på att Idealen är en trevlig sele :) Min är i mycket gott skick, jag kör två hästar 3-4 dagar i veckan.

jag har en idealsele som används flitigt. Tycker att det är en helt okej sele för dom pengarna. Tyvärr har vår sele gett med sig i stoppnigen efter en tid. Bossorna är stoppade med foam/skum och antagligen ligger det ett lager med gele/silikon överst. Det har gett sig på ena sidan vilket gör bossorna olika höga.

det är mycket bättre att köra med silettdäckeln till en fyrhjulsvagn, än med en vagnsdäckel till en rockard.
Silettdäckeln kan man oftast justera så den fungerar till alla typer.

Jag har lärt mig tvärt om, en silettdäckel passar inte till fyrhjulsvagn då skaklarna kan hamna snett och inte "väga tillbaka" som dom gör med en tvåhjulig vagn.

Delvis *kl*

Kan väl kanske vara så att selen inte är tillverkad för att klara riktigt tuff körning och då slits ganska mycket? Jag menar att det är därför som vissa upplever att den håller jättebra med andra inte gör det.

Det lutar mot idealselen (eller liknande) just nu. Tanken är ju att hon ska köras in och de närmaste åren blir det ju ingen påfrestande körning för henne direkt. Sen vill jag sy upp en egen sele till henne om några år när hun vuxit till sig :)

det var ju det jag sa, men silettdäckeln kan man justera så att det fungerar med fyrhjul, men aldrig tvärtom.

idealen har redan en sån anordning som stoppar vågskålsfunktionen på däckeln. men har man ingen ideal kan man stoppa den själv genom att från maggjorden (nån ring eller dylikt) under skaklarna ta ett rep eller spännband och lägga ett varv runt skakeln och ner igen till maggjorden. då stoppar man skakeln från att använda silettfunktionen. Enkelt, men väldigt fult om man har så på tävling.

Skriver under på att Idealen är en trevlig sele :) Min är i mycket gott skick, jag kör två hästar 3-4 dagar i veckan.

Kan jag också skriva under på! Köpte min för tre år sedan och har kört en hel del med den, även riktigt tungt! Har kört gigg, släde (en tung jäkel!), dragit granar, harvat ridbanan och kört omkring på en lastpall och pulka med den :D Dessutom är jag tyvärr inte den flitigaste selputsaren i världen, så den selen har fått stå ut med mycket och ser ändå ny ut!

Jag har själv en silette däckel men den har en bukgjord som inte löper då saknar den ju silettfunktionen ,därför borde det gå att ha 2 bukgjordar en som löper o en fast ,det blir ju ett billigt sätt att ha både gigg o maraton sele. Jag kör i huvudsak giggar med lite fjägrande skaklar och bara på vägar och då behövs inte silettfunktionen enligt min mening.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
862
Senast: MML
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
6 060
Senast: Lynxsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar