Vad är det som går sönder hela tiden (morr!)??

bettysmatte

Trådstartare
Nu är kranen (sitter ute på husgrunden) till vattenslangen trasig - igen :mad:! Under 5-6 år har den gått sönder inte mindre än 3 gånger. Senast den var trasig var för nästan exakt ett år sedan. Den lagades, och sedan gick det nog max en månad tills det blev riktigt kallt och det höll ju i sig i flera månader, dvs kranen användes inte. Jag tror att den kanske använts 7 månader sedan den byttes.

Det som händer är att det börjar med att vattentrycket är dåligt. Om man då "viker" slangen, så att det byggs upp ett tryck, så hör man snart ett "pop" och vattnet kommer i normal takt. Det problemet började igen redan i somras, dvs när den lagade kranen bara använts i ett fåtal månader sammanlagt. Detta kan man stå ut med, även om det inte är optimalt.

Det riktiga problemet började för någon vecka sedan när vi helt plötsligt inte kunde vrida på kranen. Den blir helt stenhårt låst. Men vi fick den till att fungera igen efter någon dag. Och nu idag så fastnade den i "på-läge" och går inte att stänga av. Alltså fick vi stänga av vattnet till hela huset, för annars står ju den kranen och forsar ut vatten... Precis samma sak som hände för ett år sedan när vi fick ta ut rörmokaren. Ska det vara så "klent":crazy:? Ska man behöva betala 700 kr/år för att ta ut rörmokaren pga detta felet? Känns som om sådana här saker ska hålla LITE längre... Någon här som vet vad felet kan vara?
 
Sv: Vad är det som går sönder hela tiden (morr!)??

Men... Sitter kranen ute?
Då har den väl helt enkelt frusit?
Inte så konstigt den här tiden på året;)

* Jenny *
 
Sv: Vad är det som går sönder hela tiden (morr!)??

Men... Sitter kranen ute?
Då har den väl helt enkelt frusit?
Inte så konstigt den här tiden på året;)

* Jenny *

Frusit? Det är plusgrader här, och har inte varit annat på flera veckor... Vi använder absolut inte kranen när det är minusgrader, så därför är det ännu märkligare att den går sönder hela tiden, tycker jag :mad:!
 
Sv: Vad är det som går sönder hela tiden (morr!)??

Frusit? Det är plusgrader här, och har inte varit annat på flera veckor... Vi använder absolut inte kranen när det är minusgrader, så därför är det ännu märkligare att den går sönder hela tiden, tycker jag :mad:!

Ja då har den nog inte frusit, jag bor i norr, och här är kranar på utsidan big no no:o
Men den kan mycket väl frysa även om den inte används då det är minusgrader.
Hoppas någon annan har bättre tips!

* Jenny *
 
Sv: Vad är det som går sönder hela tiden (morr!)??

Men om vattnet är på fram till kranen fryser ju det vatten som ligger kvar.
 
Sv: Vad är det som går sönder hela tiden (morr!)??

Ja då har den nog inte frusit, jag bor i norr, och här är kranar på utsidan big no no:o

Är det? O_o Jag är från norr och vi hade då kran utomhus men den användes ju inte vintertid förstås. Aldrig lagt märke till att folk inte hade kran utomhus där uppe. :cautious:
 
Sv: Vad är det som går sönder hela tiden (morr!)??

Har en utekran med samma problem, det är som att spärren i kleggar fast och behöver ordentligt tryck för att lossna. Händer oftast sommartid... Jag har trott att det berodde på mitt rostiga vatten (blir järnavlagringar) men det kanske är nått fuffens med modellen? (FM mattsson, självtömmande som ska klara vinterbruk också)
 
Sv: Vad är det som går sönder hela tiden (morr!)??

Fast problemet började ju i somras, när det verkligen inte var minusgrader?

Mig veterligen finns det inget sätt att stänga av vattnet till kranen på. Sist, dvs förra hösten, när vattnet helt plötsligt inte gick att stänga av (så som nu) hade rörmokaren ingen lösning på det i alla fall. Så lösningen är, när kranen går sönder, att stänga av vattnet till hela huset. Väldigt opraktiskt. Så jag vet inte hur i så fall skulle kunna förhindra att vattnet ut till kranen fryser, OM det nu är det som är problemet?
 
Sv: Vad är det som går sönder hela tiden (morr!)??

Har en utekran med samma problem, det är som att spärren i kleggar fast och behöver ordentligt tryck för att lossna. Händer oftast sommartid... Jag har trott att det berodde på mitt rostiga vatten (blir järnavlagringar) men det kanske är nått fuffens med modellen? (FM mattsson, självtömmande som ska klara vinterbruk också)

Jag misstänker att vi har samma sort... TROR att det här är en FM Mattsson också med någon sorts "frostskydd", eller vad det heter.
 
Sv: Vad är det som går sönder hela tiden (morr!)??

Ring Ostnors (Mora Armatur och FM Mattsson) kundsupport, de brukar vara jättebra att prata med. :)
 
Sv: Vad är det som går sönder hela tiden (morr!)??

Ta ut rörmokaren och be om en separat avstängning på utkastaren. Nr 1, viktigt. Och reklamera sittande armatur när han är där (så ta den ni hade ute sist). Behåll den gamla om ni monterar en ny, ring tillverkaren och förklara problemet. Ev får ni skicka upp den gamla.
 
Sv: Vad är det som går sönder hela tiden (morr!)??

Om det är en riktig väggutkastare sitter ventilpaketet på insidan väggen.
Det går att lossa med en stor skruvmejsel i ändan på ventilpaketet.
Förmodligen är det käglan som fastnar.
Lossa och ta ut den och gör rent.
 
Sv: Vad är det som går sönder hela tiden (morr!)??

Jag har en likadan och exakt samma sak har hänt med den. Det är den kranen jag har för att få vatten till hästarna. :(
 
Sv: Vad är det som går sönder hela tiden (morr!)??

Jag har en likadan och exakt samma sak har hänt med den. Det är den kranen jag har för att få vatten till hästarna. :(

Samma här. Jättetrist att behöva släpa vatten från källaren i stället. Och ännu tristare att behöva stänga av ALLT vattnet till huset och inte kunna använda diskmaskin, tvättmaskin, etc. Nyss tog jag en supersnabb dusch medan maken fyllde spannar ute för glatta livet. Och så stängde vi av vattnet igen... Ska ringa rörmokaren om en liten stund och hoppas för guds skull att de har vägarna förbi här redan idag. Problemet tar inte lång stund att fixa, men trots det kostade det 700 kr förra hösten. Vill inte betala det igen:mad:!
 
Sv: Vad är det som går sönder hela tiden (morr!)??

Lär er hur ni ska avhjälpa felet själva?

Googla - det brukar finnas bra instruktioner för hur man gör.
 
Sv: Vad är det som går sönder hela tiden (morr!)??

Lär er hur ni ska avhjälpa felet själva?

Googla - det brukar finnas bra instruktioner för hur man gör.

Tja, varje gång (dvs 2 ggr förut) har rörmokaren (samma, och också samma som en gång installerade kranen) fått komma ut och byta ut någon del som var trasig. Ringde dem i morse och de skulle komma ut idag. Jag brukar prova att fixa en hel på egen hand, men vatten och el är jag inte så glad för att hålla på med.
 
Sv: Vad är det som går sönder hela tiden (morr!)??

Är det? O_o Jag är från norr och vi hade då kran utomhus men den användes ju inte vintertid förstås. Aldrig lagt märke till att folk inte hade kran utomhus där uppe. :cautious:
Var ungefär min reaktion. Nu kommer jag visserligen från södra delarna av Norrland men vi har två kranar utomhus, aldrig varit några problem mig veterligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 935
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 969
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 370
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
82 391
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp