Vad är det som gäller - lös hund?

mian

Trådstartare
Vad är det för lagar och regler som gäller när man har hunden lös på sin egen gård och mark?
Vi har en egen gård där det finns en grusväg som går upp till skogen, att tillägga är att det är en privat väg och vår. Många personer gillar att gå denna grusväg över vår gård och upp i skogen. Nu är det så att vi ha hund och den brukar för det mest vara lös på gården. Eftersom hunden vaktar så skäller han på folk som kommer och går förbi, men han skulle aldrig göra något annat han älskar människor.

För ett tag sen var det en familj som kom upp till oss och ställde frågan om hur det är med allemansrätten och om just vår väg. De har hund de också och de vill inte gå över vår gård när vi har hunden lös. Hur är det med detta egentligen? Som vi svarade dem är de välkomna att gå på vägen och i skogen enl. allemansrätten, de får dem gärna göra. Men att vägen är privat och ingen allmän väg.

Man måste väl få ha sin hund lös på sin egen gård och mark, eller?:confused:
Vill bara veta om det skulle komma upp någon mer gång.

Sv: Vad är det som gäller - lös hund?

Vägen går under allemansrätten även om det är privat väg, man har rätt att passera genom hagar, privat mark osv för att ta sig till ett område där allemansrätten gäller. Om de inte vill ha med hunden eftersom er är lös är ju dock upp till dem, själva hunden är ju inget som allemansrätten innefattar även om man givetvis får ha hunden med ute i naturen. Vill de ha med hunden ut i skogen får de nog helt enkelt ta en annan väg om man ska dra det hårt. Kanske kan ni samordna er så att de kan passa på att gå ut med hunden i skogen när ni inte är hemma och hunden är inne? Om man vill vara extra hjälpsam och grann-vänlig :p

Vad gäller att ha hunden lös är det nog detta i Lagen om tillsyn över hundar och katter man främst har att rätta sig efter: (den första paragrafen är ju den som populärt brukar kallas "koppeltvång")

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.

Sen finns det olika bestämmelser i olika kommuner också, kolla upp med länsstyrelsen i ditt län eller med de som har hand om natur- &djur-frågor i kommunen om det finns särskilda regler. Det brukar dock handla om koppeltvång (i ordets rätta bemärkelse) på torg, inom centralort osv.

Jag bor ungefär som du och har också hundarna lösa på gårdsplanen. Vi har folk som promenerar förbi flera gånger i veckan under sommarmånaderna och ibland har de hund med sig.

Senast ändrad:

Jag tänker att som sagt, allemansrätten ju ger en rätt att gå där om man inte stör. Om det istället var en hage med säg kossor med kalvar, då kan de ju (antagligen) inte gå där med sin hund heller, då det finns risk att korna skulle anfalla.

Jag förstår deras tanke, men skulle inte tro att allemansrätten omfattar att man ostörd ska kunna ha med hunden överallt.

Vad är det för lagar och regler som gäller när man har hunden lös på sin egen gård och mark?
Vi har en egen gård där det finns en grusväg som går upp till skogen, att tillägga är att det är en privat väg och vår. Många personer gillar att gå denna grusväg över vår gård och upp i skogen. Nu är det så att vi ha hund och den brukar för det mest vara lös på gården. Eftersom hunden vaktar så skäller han på folk som kommer och går förbi, men han skulle aldrig göra något annat han älskar människor.

Du är ju rätt otydlig i vad du skriver. Med gård måsten man ändå tolka hus o tomt, alltså inte privat väl eller mark omkring.

Du får alltså ha din hund lös på tomten under förutsättning att han står där o skäller och inte ger sig av från den till de som nyttjar allemansrätten, hunden får alltså inte springa iväg på den privata vägen. Att ha gård o egen mark innebär inte att hunden själv o fritt kan gå utanför tomten.
Om det är så att vägen går igenom tomten fast den är privat så gäller ändå allemansrätten om det är en genomfartsväg till andra fastigheter och det är ni som ska hålla koll på er hund så den inte går fram, skäller/ser hotfull ut/vaktar , såklart ska de som går igenom ha koll på sin men här uppfattade jag som det är er som är lös och kan uppfattas som hotfull?

Senast ändrad:

Är det en privat väg där TS fastighet är den fastighet som finns blir det antagligen skillanad vad gäller allemansrätten.

Glöm inte jaktlagen, hunden skall vara så som om den vore kopplad under barnkammartiden i naturen o i övrigt aldrig speciellt långt från sin förare, i pricip betyder det, som jag tolkar det, att hundar ej skall vara ute själva utan tillsyn om tomten inte är inhägnad.
På övrig mark, oavsett om den är egen eller andras har hunden inget att göra utan att föraren är med.

Kanske var lite otydlig, men ska försöka förtydliga lite.
Vi bor på en gård vilket innebär hus – tomt – ladugård - mycket mark och skog.
Vägen är vår privata väg som går igenom våra ägor upp till vår skog, den leder inte till några andra hus eller så. Folk är välkomna att gå på vägen och nyttja allemansrätten om de vill.
Vår hund lämnar inte tomten, utan den håller sig runt oss. Den är inte lös utan tillsyn, men ibland missar man att någon kommer och går på vägen. Kan ju inte hålla 100% koll när man är ute på gården och jobbar. Kommer det någon okänd in på gården så är de väl klart att han vaktar, vilken hund skulle inte göra det?!
Det är inte så att hunden får springa vind för våg och absolut inte springa i skogen och jaga!

har oxå en privat väg som går genom vår gård, endast 5 meter från närmsta hus.
allemansrätten gäller inte om du stör och du ska hålla dig en bit från andras hus.
skäller hunden och du ser dem från köksfönstret tycker jag de bör ta en annan väg!
vet inte varför skogsägare ska betala en massa pengar för att andra folk ska kunna plocka svamp eller bär m.m.
är det grannar eller folk du känner är det ju en helt annan sak.
okända människor bör ju undvika att ränna överallt och hänvisa till allemansrätten! den inefattar även att visa hänsyn!!:devil:

vet inte varför skogsägare ska betala en massa pengar för att andra folk ska kunna plocka svamp eller bär m.m.

:confused:

Allemansrätten ingår i priset sas, det som verkligen trissar upp priser på skog oftast är inte skogen i sig utan jakten.

har oxå en privat väg som går genom vår gård, endast 5 meter från närmsta hus.
allemansrätten gäller inte om du stör och du ska hålla dig en bit från andras hus.

Det beror på hur vägen är utformad- allemansrätten gäller ex om den privata vägen fortsätter till andra fastigheter(jo, vägen kan vara privat ändå).

Detta är visserligen inte svar på vad som gäller för lös hund, men allemansrätten begränsas av hemfridszonen, tomtmark och planteringar. Leder vägen fram till er tomt och därefter fortsätter vidare genom er gård till skogen så har folk inte rätt att passera. Det är ungefär som om man skulle tro att man har rätt att gå över sådd åker bara för att det finns en väg bortom den som omfattas av allemansrätten.

Leder vägen fram till er tomt och därefter fortsätter vidare genom er gård till skogen
Japp ungefär så är det. Vägen startar vid allmänväg där vår mark börjar går upp till gårdplanen och fortsätter över vår mark upp till vår skog. Den leder inte till någon annas ägor. Finns inga servitut eller liknande.

Men väl uppe i skogen så möts granngårdens väg med våran så det är en perfekt runda att promenera med mera.
Så jag förstår att folk gärna vill gå denna runda och det tänker jag inte hindra. Men vill inte heller att de ska klaga på att vi har våran hund lös på vår gård. Går de över vår mark så finns de risk att de möts av vår hund, som då gärna skäller och säger till att det kommer någon.:grin:

Ville mest bara kolla så jag tänker rätt, att man får ha hunden lös på sin gård. Och som jag nämnt innan så håller den sig kring oss och den springer/smiter inte iväg på egna uppdrag utanför tomten.

Priset på skog styrs av virkesförråd och ålder. Jakten är mer ett plus och höjer inte ordinära fastigheter. Allemansrätten kräver även att man visar hänsyn! Allt är inte rättigheter..
:confused:

Allemansrätten ingår i priset sas, det som verkligen trissar upp priser på skog oftast är inte skogen i sig utan jakten.

Priset på skog styrs av virkesförråd och ålder. Jakten är mer ett plus och höjer inte ordinära fastigheter. Allemansrätten kräver även att man visar hänsyn! Allt är inte rättigheter..

Om det är bra jaktmarker kan det höja priset på en skogsfastighet (utan hus) på 30 ha ex med långt över miljonen, tom 2 som här för skogsfastighet i princip utan skog. (alltså avverkat, lite nyplanterat, mkt impediment)

En granne på landet som har drygt 100 ha helt sammanhängande superrikviltmark och där finns inget avverkningsbart förutom ved de närmaste 60 åren har blivit bjuden 8 miljoner och då är husen ruckel. Intresserade rika danskar som enabart kommer upp för jakten.

Utöver det säljs iaf här skog till rena penningplacerare som faktiskt skiter i både virkesföråd o ålder men betalar väldigt bra.

????
Vad har detta med om man får ha hunden lös på si egen gård att göra?

Lite ur kurs från ämnet.;)

Glöm inte jaktlagen, hunden skall vara så som om den vore kopplad under barnkammartiden i naturen o i övrigt aldrig speciellt långt från sin förare, i pricip betyder det, som jag tolkar det, att hundar ej skall vara ute själva utan tillsyn om tomten inte är inhägnad.
På övrig mark, oavsett om den är egen eller andras har hunden inget att göra utan att föraren är med.

Tack,jag hittade inte det stycket i jaktlagen längre så jag trodde att det var flyttat till Lagen om tillsyn av hundar och katter:

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Detta är visserligen inte svar på vad som gäller för lös hund, men allemansrätten begränsas av hemfridszonen, tomtmark och planteringar. Leder vägen fram till er tomt och därefter fortsätter vidare genom er gård till skogen så har folk inte rätt att passera. Det är ungefär som om man skulle tro att man har rätt att gå över sådd åker bara för att det finns en väg bortom den som omfattas av allemansrätten.

Lånar tråden lite, hoppas det är ok TS?

Jag har nämligen funderat på precis detta i sommar. Jag är uppvuxen på en gård med tre hus + lagård, alla ägs och bebos av släkten. Precis rätt genom gården går en (privat) väg, den ligger således på vår mark och går förbi nära boningshusen (bl.a. ca 10m utanför mammas köksfönster). Vägen leder ner till en strand som ligger på våran mark och som mest nyttjas av släkten, men även till en grind in till ett naturreservat - det är dock inte "huvudingången" till reservatet men precis som i TS fall så blir det en bra runda om man går in ena vägen och ut den andra. Sommartid så går det alltså en hel del folk genom vår gård och en del klagar när vi har hundarna lösa ute. I övrigt är det ju inga större problem med att folk går på vägen, de allra flesta är ju trevliga. Dock är min kusin (som har småbarn) inte helt förtjust i att det går folk med hundar och hästar precis över gårdsplan, och särskilt inte när folk kör in med bil vilket händer ibland :cool: Och jag skulle tycka det var skönt att kunna ha hundarna lösa "ostört" :angel:

Frågan är om vi, teoretiskt sett, skulle kunna neka folk till att nyttja vår väg? Skulle det vara ok att hägna in hela gården och på så vis blockera vägen?

Det optimala måste väl vara att hängna in och sen göra grindar eller liknande där vägen går. Tror att allemansrätten gör att folk får passera om det nu är en "riktig" väg/stig som är utmärkt på karta osv.

Då kan du ju ha hundarna lösa utan att någon kan klaga och ändå hindrar du inte dom som vill passera (gör det bara lite besvärligare för dom ;))

Vi har en granne längre bort som har gjort ungefär så men har sina får går där.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 036
Senast: MML
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 529
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 387
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka