Vad är det som är FEL ??!?!

Sv: Vad är det som är FEL ??!?!

Men istället för att gå och spekulera.
Ring vet och få denne att komma ut och kolla hästen så du får
ett ordentligt svar. :cool:

Håller med.

Klart man ringer veterinären BUMS om man har en blockhalt häst.

"Nån som ska kolla om han har mugg"... oh dear!

Ibland kan det ju vara dumt att smörja och tvätta med olika saker innan man vet vad det är! Så att en vet får titta på det innan man börjar behandla kan ju vara en tanke! Åtminstonde ringa och råd fråga:)

Knapplån.

Hallå, hur går det egentligen?
Har du haft ute en veterinär att kolla på karlederna?

Att man känner någon väl undantar en inte från sin undersökningsplikt. Jag skulle aldrig ha backat för en vetrinärundersökning när hästen komstar så mycket som 50.000 kr. En hovböld kan uppkomma närsomhelst, beror haltheten på mugg rä det knappast ett dolt fel. Ring ut vetrinär o.m.g.!

Hästen är inte allergisk mot preparatet du smorde med då?

Min tanke också - hade en häst med mugg som vi smorde in med en salva med antibiotika i. Salvan hjälpte inte utan huden blev tjockare och sämre. Nästa behandling var en sulfaspruta och då visade det sig att hon var allergisk och reagerade med chock!

TS- hur har det gått?

"Hästvård
(Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Tillkalla i första hand veterinär om din häst är dålig. Huvudmoderator: Boj)"

Något man bör tänka på, låter som att denna häst i första hand behöver veterinärvård, och det är otaliga i detta forum som har sagt åt ts att ringa veterinär, men efter vad jag har märkt har hon inte skrivit att hon ska göra det. Detta är inte menat som kritik, men om en häst är halt och har variga bölder i karlederna så är det första man bör göra att kontakta veterinär. Låt inte andra gissa vad det kan vara för fel på hästen, se till att den får vård.

//Ebba

innan vi började "smörja" så var han helt klar i benen.
väldigt lustigt.

när det gäller mugg, hur fort "bryter det ut" ?

Inte allt lustigt, snarare risk för att du fått en ganska olustig blistereffekt där. Har hästen småsprickor/sår och du torkar ut med flera gånger alkoholprodukter kan du dessutom få att det blir så torrt och spänt att hästen blir väldigt halt.

Svullnaden kan komma av blistereffekt.

Hursomhelst så är det en veterinär - pronto - som den hästen behöver och inget annat. Och om det är mugg - se till att det tas prov på den och det odlas och resistensbestäm och bespara hästen en prövoperiod med olika behandlingar.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 345
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 786
Senast: Kookaburra
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 220
Senast: Roadster
·
Hästvård En av mina hästar fick julveckan ett sår på utsidan av kotan ena fram. Han var i boxen då det skedde, då han vid intag från hagen var...
Svar
2
· Visningar
859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka