Vad är det som är FEL ??!?!

Sv: Vad är det som är FEL ??!?!

Jag ska ringa hovis och be honom komma ikväll.

Bad en vän komma och slå till en sko på honom igår & sätta om en del sömmar. Kan en felsatt sömm vara orsaken?

Låter som samma symptom en av hästarna i stallet jag jobbar i hade. Han hade sår i karlederna som tvättades och smördes in och helt plötsligt så var han halt (läs riktigt halt) efter några samtal med vet så kom det fram att han hade mugg som spridit sig invärtes och in i själva benet.

På honom hade vi stallbandage typ 20 timmar om dygnet med en animalintex och hibitanesalva på allt för att inget skit skulle komma in i muggen. Nu är han helt frisk men det tog nog upp mot en månad iaf innan han blev helt bra.

Även om det låter ruksigt likt det som vår häst fick så tycker jag du ska ringa vet.

Om det sprider sig "in i" benet, svullnar det upp ?

Skulle komma en och kolla om det var mugg ikväll !

ang. vet-besiktning; Tyvär är det inte lika noga med sådant inom trav som det är inom ridning. plus att hästen är köpt av en man vi känner väl.

hörde dock en kvinna sa till mig att jag borde ta dit vet. och om de hittade något allvarligt skulle jag få tillbaka pengar (av ägarna) iomed att hästen kostade 50 000:- och hade "dolda fel". stämmer detta?

Förstår jag dig rätt att hästen kostade 50000 kr och ändå inte vet. besiktigades? Du kan säkerligen inte åberopa "dolda fel" om du inte ens lät hästen genomgå en simpel vet.besiktning.

Han var svullen i benet igår kväll då vi var och tog in dom i stallet och så, sedan har vi tvättat och smörjt, lyckligtvis hade svullnaden gått ner idag, men då var han ännu mer halt istället.

dock så blev det mycket bättre i benet efter att vi gtt lite med honom på vägen och kollat litegrann.

har just ingen erfarenhet av mugg/hovböld eller dylikt.
Men när hovis var och skodde honom sa han att han var ömm i hovranden och att vi skulle smörja karllederna.

innan vi började "smörja" så var han helt klar i benen.
väldigt lustigt.

när det gäller mugg, hur fort "bryter det ut" ?

Men om hästen är full med sår o bölder i karlederna så är det bara till o ringa veterinär o ta bakterieprov så du får in rätt behandling

ang. vet-besiktning; Tyvär är det inte lika noga med sådant inom trav som det är inom ridning. plus att hästen är köpt av en man vi känner väl.

hörde dock en kvinna sa till mig att jag borde ta dit vet. och om de hittade något allvarligt skulle jag få tillbaka pengar (av ägarna) iomed att hästen kostade 50 000:- och hade "dolda fel". stämmer detta?

Hur i hela friden törs man köpa en häst för 50 000:- utan vetbesiktning??? :eek::eek::eek: Att man känner säljare är ingen garanti för att hästen är frisk såvida inte vederbörande har röntgensyn....och mej veterligen är det få som har det:confused:

ja det kan man fråga sig själv.
vill man ha en häst så vill man ; )

Du kan knappast åperopa dolt fel om hästen hade synligt fula ben vid inköpet. Det hade du märkt om du såg den.

jag bad om hjälp, inga påhopp eller kritisering.

ursäkta mig!

Du undrade ju om detta stämde, och det är väl det som vi har svarat på?

Okej, vet inte om det kan vara någon koppling med att han var öm i hovranden så det kan jag inte svara på.

Jag minns att vår häst var som värst när han stått i boxen länge. Vi brukade låta honom gå på walkern ett tag varje eftermiddag och sedan sätta honom på det vibrerande golvet för att få igång blodcirkulationen. Efter det satte vi på bandaget som jag beskrev i ett tidigare inlägg. Då brukade han vara rätt "okej", han haltade fortfarande men inte alls lika mycket som när man tog ut honom.

Mugg börjar som små sår i karleden och ser man inte upp så kan de får allvarliga konsekvenser som i mitt fall. Då de små såren är väldigt envisa och trots att vi tvättar rent det varje dag så känns det som inget händer. För oss tog det i princip bara över en natt från att gå från små sår till riktig hälta så uppenbarligen så bryter det ut väldigt snabbt.

Men om hästen inte vill stödja på benet så har jag svårt att tro att det enbart hänger på att hästen har sår i karleden... Hälta uppkommer oftast inte av detta.

RING VETERINÄREN så att hästen får rätt behandling och rätt salvor som hjälper. Förstår inte varför du väntar...

Jag tycker det låter som något så enkelt som mugg som har blivit lymfangit. De svullnar upp mycket i benen och kan bli riktigt halta men det brukar gå över lite om de rör på sig.
Veterinären brukar ge antibiotika och så får man vara noga med att tvätta ett par gånger om dagen och hålla det torrt. Kan vara bra att ha en linda på benet i hagen, det hjälper svullnaden att gå ner samt skyddar såren så det inte kommer in smuts.

Även mugg som inte har gett lymfangit kan bli som sprickor i huden som går upp när hästen rör sig och då gör det såklart ont också.

Skulle det vara en hovböld så får hovslagaren skära bort den

Båda brukar bli bättre efter några dagar och är inget att hetsa upp sig för och absolut ingen anledning till att lämna tillbaka hästen ;)

(En parantes: Har aldrig hört att betfor skulle ha del i att en häst får mugg!? :crazy:)

Min undran är vad du har för strö i boxen?
Det finns en hel del hästar som är mycket känsliga för spån! Och....om så är fallet att den står på spån och dessutom har mugg el. dylikt, så gör det ju inte saken bättre!
Bara en fundering..........
jag har heller aldrig hört om en häst som FÅR mugg pga betfor, dock har jag hört om många många hästar som haft mugg som blivit bättre när man tagit bort betforn.. det är inte alls samma påstående..

Hur långt efteråt efter att *din vän* skott upptäckte du att han var så här ? Kan din vän sko ? Har du tagit visitertång och klämt i sulan och över varje söm ? Tycker det låter som nåt vajjsing i och med din vän var dit och fixade...

Jag tycker inte du ska hålla på och tvätta området för mycket, bakterier/svampen trivs bättre när det blir fuktigt. Torka ut det så länge och smörj med mjukgörande. Lymfangit bör behandlas av veterinär.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 345
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 786
Senast: Kookaburra
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 220
Senast: Roadster
·
Hästvård En av mina hästar fick julveckan ett sår på utsidan av kotan ena fram. Han var i boxen då det skedde, då han vid intag från hagen var...
Svar
2
· Visningar
859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka