Vad är det som är FEL ??!?!

F

fethajja

har köpt en häst tidigare i veckan ner ifrån södra sverige. Har köpt häst av mannen tidigare & han sa att hästen var i bra skick!

"Bosse" har haft lite problem i karllederna så vi har fått strikta order att tvätta, decinfisera & smörja iomed att han har varit lite halv-halt. När vi kom till stallet imorse (efter en liiiiiten sovmorgon) så är hästen JÄTTE HALT, nu snackar vi det värsta jag någonsin varit med om. Han gick på tån (v.bak) och tog inget som helst stöd av benet. Så vi tog in honom och spolade med varmvatten & asolsprit, sedan tvättade vi med tvål och vatten, sedan mer vatten & asolsprit. slutligen lade vi på alcohol-gel. Så satt vi på EQUI-LOTION. Fann att han hade stora "bölder" i karlleden bak & ballarna var aldeles variga, alltså vad ska man göra? Började idag att ge gäst i betforen. Funderar på att ringa vet. och be dem komma och titta om det inte blir bättre. Ska åka till stallet ikväll och tvätta/smörja mer.

Vad ska jag göra ?! Någon med samma problem som kan hjälpa?

Sv: Vad är det som är FEL ??!?!

Jag skulle ha ringt vet. nu, speciellt om han är så halt! Har tyvärr (eller tack och lov kanske) aldrig varit med om något liknande så jag har inga andra tips till dej.

Ring vet! Man kan aldrig ringa ett samtal för mycket om det är till vet... Bara ett för lite...

bort med all betfor och allt spannmål, spannmål (i synnerhet korn) gör hästar extra hudkänsliga, många som haft muggproblem har fått bättre bukt med det när de slutat ge betfor, de4t finns inget vetenskaplig forskning bakom sambandet mellan betfor och migg men som sagt, många uppfattar att det blir bättre utan betfor..

och veterinärvård? ABSOLUT!

behöver du mer energi i fodret så ge halm eller olja, mer protein, ge lusern..

Skall åka till stallet senare ikväll. Får se hur det ser ut då. Blir nog förmodligen att ringa vet. Läste lite på agria.se om mugg. Kan det vara fallet?

jag känner mig väldigt förvirrad om vad som händer, detta har alltså hänt under en natt.

bort med all betfor och allt spannmål, spannmål (i synnerhet korn) gör hästar extra hudkänsliga, många som haft muggproblem har fått bättre bukt med det när de slutat ge betfor, de4t finns inget vetenskaplig forskning bakom sambandet mellan betfor och migg men som sagt, många uppfattar att det blir bättre utan betfor..

och veterinärvård? ABSOLUT!

behöver du mer energi i fodret så ge halm eller olja, mer protein, ge lusern..

Hästen äter inget annat foder än just betfor i nuläget, endast för att jag inte vill ge honom kraftfoder. I betforn har han Matolja, jäst, järn, ADE-Vitamin & salt. betforen var mer en nödlösning för att få i honom alltihopa.

(En parantes: Har aldrig hört att betfor skulle ha del i att en häst får mugg!? :crazy:)

Min undran är vad du har för strö i boxen?
Det finns en hel del hästar som är mycket känsliga för spån! Och....om så är fallet att den står på spån och dessutom har mugg el. dylikt, så gör det ju inte saken bättre!
Bara en fundering..........

Senast ändrad:

Hovböld låter det ju som, när hästen går på tå brukar det ofta handla om just hovböld.

Om det nu är mugg, så måste hästen vara super känslig om den ska bli så halt av det..

Snarare hovböld då.. Då kan dom ju bli tok halta över en natt!

Men om du köpte hästen nyss, hade du inte en vet som kollade på den innan du tog hem den då?

Jag skulle inte tveka att ringa och rådfråga veterinär omgående.

Jag har en häst med problemmage - och när magen krånglar ur får denne sår i karlederna, men några bölder och hälta har jag aldrig upplevt pga detta.

inne i stallet har vi spån, men vi har ute hästarna dygnet runt, förutom när dom är in på kvällen och äter, tycker det skulle vara konstigt om han skulle bli så dålig utav att stå inne i ca 30 minuter.

Hoppas verkligen du ringt veterinären vid det här laget, att hästen inte kan stödja benet är akut.

Om det nu är mugg, så måste hästen vara super känslig om den ska bli så halt av det..

Snarare hovböld då.. Då kan dom ju bli tok halta över en natt!

Men om du köpte hästen nyss, hade du inte en vet som kollade på den innan du tog hem den då?

han har en hel del sår runt bakbenen, nu snackar vi ett 10-tal! därför jag trodde att det var mugg, vet dock fortfarande inte vad det är för något.

Om det hade varit en hovböld, hade inte hovis märkt det då?

ang. vet-besiktning; Tyvär är det inte lika noga med sådant inom trav som det är inom ridning. plus att hästen är köpt av en man vi känner väl.

hörde dock en kvinna sa till mig att jag borde ta dit vet. och om de hittade något allvarligt skulle jag få tillbaka pengar (av ägarna) iomed att hästen kostade 50 000:- och hade "dolda fel". stämmer detta?

han stödjer benet men vill inte "stå" på det.

*kl*

pratade med en vän tidigare idag som sa att han kanske fått en smäll av någon hagkompis på en muskel, kan tydligen orsaka samma "symptom".. bortsett från alla sår & bölder.

hur upptäcker jag en hovböld?
ingen av mina hästar har haft det tidigare.

Symtom är ofta att de går och stödjer då enbart på tån, vill ej sätta ner hoven, Veterinär eller hovis kan undersöka med visitertång och se om det finns problem, jag har varit med om hästar som fått påkänningar av sin hovböld mitt i ett steg och gått omkull pga av det. Yttre hovväggen bli varm där bölden sitter om den är aktiv, det kan också vara så att den ännu inte mognat och därför kan värmeökning utebli.

Har sett hästar med karledsinflammation som knappt kunnat gå. Det kan mycket väl vara enbart det som gör honom så halt. Prata med Vet, kanske du behöver nån form av antibiotika el streptocillinsalva för att få bukt med det

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 345
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 786
Senast: Kookaburra
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 220
Senast: Roadster
·
Hästvård En av mina hästar fick julveckan ett sår på utsidan av kotan ena fram. Han var i boxen då det skedde, då han vid intag från hagen var...
Svar
2
· Visningar
859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka