Vad är det som är fel??? (långt)

Shaggy

Trådstartare
Novan har sedan mars förra året haft problem med sin rygg/bakdel. Problemen uppstod när hon gjorde en rejärl vurpa i ridhuset. Hon kollades av veterinär dan efter vurpan och av et ca 1 månad senare. Vet hittade inget utom en sårskada på ett ben (som ju jag också sett ;)), et hittade något konstigt i ryggen som hon rättade till och efter det funkade hästen kanon. Symptomen som jag tog ut et för var att hästen inte ville höja sin rygg/ använda sina bakben ordentligt.
Under sommaren uppstod det problem igen. Den här gången så blev hon halt (bak) och fick vila ca en vecka då hon kändes fräsch igen. Precis efter detta åkte jag på ridläger med henne (tog det väldigt lugnt) hon kändes då helt okej och jobbade stundtals väldigt bra. Det kanske var dumt att åka men jag resonerade som så att jag hade koll på hästen från ryggen och ridläraren hade koll från marken så vi borde upptäcka direkt om något inte stod rätt till. När vi kom hem så blev hon ofräch igen. Den här gången tog hon olika långa steg med bakbenen men verkade inte ha ont. Hennes symptom var värst i nerförsbackar och efter dom :confused:. Hon fick givetvis vila och jag masserade länd och kors varannan dag. Hon fick inte stå helt utan jag tog ut henne på korta promenader nästan varje dag för att hålla hennes humör i schack (givetvis gick hon på bete också samtidigt).
Jag minns inte när jag satte igång henne men jag började försiktigt med skritturer på plan mark ca 1 km åt gången. Hamnade vi i en nerförsbacke så så fick jag sitta av och gå hem. Efter ett tag så kom vi igång ordentligt och hon verkade tycka att det var kul att jobba. Jag trodde att hon blev sådär ojämn för att jag kanske hade överansträngt henne så jag har efter detta tagit det väldigt lugnt och bara ridit krävande ca 20 min åt gången.
Nu på sistone så har jag märkt att hon inte bygger muskler i korset som hon ska. Hon har snarare tappat muskler sista veckorna (det beror inte på foderstaten). Igår så släppte jag henne i ridhuset för att löslongera (eller vad man ska kalla det). Vi började i vänster varv och det gick bra men så blev det dags att byta men hon vägrade att gå i höger varv. Tillslut så tvingade jag henne och såg först ingenting, förrens jag bad om galopp. Först syntes inget i galoppen heller men sedan så fastnade hennes vänstra bakben och hon liksom studsade över det :crazy:. (Det såg ut precis som när shettisen i stallet hakar patella men hon gör det ju i skritt.) Hon hoppade till några steg för att hålla sig på benen och stannade sedan. Jag drev på igen för att se om det upprepade sig (en gång är ingen gång) då blev hon förbannad och reste sig, hon har visat sådana tendenser tidigare men då har det varit mer att matte kom och lek med mig nu var det ren protest. Iallafall så fick jag igång galoppen igen och hon hakade på samma sätt en gång till och så stod hon lite på bakbenen igen.
Nu tänkte jag att jag måste känna på henne från ryggen. Inga protester mot att jag satt upp utan det var bara glada miner. Inga problem att flytta bakdelen (inga hakningar så det borde inte vara patella). Hon kändes helt ok i trav högervarv lägger sig på framdelen trav vänster varv (vilket hon gjort ett tag och jag har funderat på varför, har trott att det beror på att hon är svag i bakdelen). Helt ok i galopp i högervarv ända tills jag kortade upp henne då hon fastnade igen. Inga problem i galopp i vänster varv.
Den här typen av problem har faktiskt visat sig tidigare men då bara någon gång då och då och jag har trott att hon helt enkelt snubblet :o tyvärr vet jag inte om hon gör det annat än i galopp eftersom jag aldrig funderat på det tidigare men jag tror att det bara är galoppen som berörs så tydligt.
Hon har en förkärlek att inte spåra med bakbenen utan lägger dom en liten bit innanför frambenen vid ridning i trav men framförallt i galopp. Har försökt jobba lite med öppna för att "tvinga" henne att sätta in innerbak under sig. Det har inte varit jätte mycket övning utan jag har kanske krävt 7-10 någorlunda ok steg i högervarv och kanske 3-4 i vänster (obs! "någorlunda" det handlar alltså om att jag krävt att hon ska föra in innerbak under magen och inte slänga ut det snett ut från kroppen).
Jag håller på att bli tokig hon blir dålig i den där bakkärran titt som tätt men det är olika symptom varje gång. Borde kanske åka till klinik men är det lönt med något som är så extremt diffust :confused:.

Sv: Vad är det som är fel??? (långt)

Inte för att skrämmas och det behöver inte betyda ett enda dugg!

Men Vision VB (benet där hasledsdefekten sitter) 'hakar fast i upplyft läge' i galopp på böjt spår. Jag noterade det första ggn 2001 och sökte vet för det (han kunde inte HÅLLA galoppen på lina då heller) men fick en puckovet som viftade bort det. Jag ville ha bakbensrtg men vet tyckte det var onödigt. Några veckor senare (efter klinikbyte) behandlades han för erlichos. Så jag trodde det kom därifrån.

Sen dök det upp igen 2003, de där skumma hakningarna, ihop med att höger galopp inte fungerade, han ville inte fatta, tvingade jag honom studsade han mer på stället än bjöd fram. In på klinik och hasledsdefekten (som han hafts en han var ett) upptäcktes. Mao var det med största säkerhet den som spökade 01 med. Och efter att ha settd efekten fattade jag ju att det som verkade som att benet hakade fast i upplyft läge (dock inte flera steg, utan bara så han fick 'knixa' med benet för att få loss det, och då fick kråkhoppa lite eller bryta av för att inte vrupa. Det LÅTER mycket värre än det såg ut, det skedde under bråkdelen av en sekund alltihop så det var lätt att tro man inbillade sig, på video i slowmotion syntes det tydligt dock), just var attd et gjorde det (pga defekten). Och då när det började krångla var det för det blivit en inflammation i leden.

Jag skulle DEFINITIVT utreda henne på klinik. När V åkte in i aug 03 var det på BETYDLIGT luddigare symptom än Novan kan jag ju säga.

Hon fastnar inte i upplyft läge utan när benet är mer rakt, därav att hon får studsa över det. Att det blir flera steg som hon studsar beror på att hon faller framåt så mycket med vikten att hon måste studsa för att komma i balans igen det beror inte på att hon fastnar i mer än ett steg (vilket ju är 100% för mycket).
Kom på att hon faktiskt hade svårt med balansen när vi skodde sist. Hovis kommenterade att något inte verkade vara helt rätt för dagen eftersom hon annars är en ängel att sko. Det fanns dock en ursäkt den dagen till varför hon kunde ha problem så jag tog för givet att det var det (minns inte vad ursäkten var det är drygt en månad sedan).
Fan vad man kan stoppa huvet i sanden ibland :crazy:. Ska ta och ringa kliniken imorgonbitti och diskutera med vet. Jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt och att jag inte råkar ut för en puckovet ala den du fick. Anledningen till att jag är lätt negativ till att åka till klinik är att vet ofta verkar haka upp sig på frambenen trots att jag kan ta gift på att felet sitter någonannanstans. Jag VET att hästen har en mycket lätt böjprovsreaktion på ett framben och det är garanterat inte det som spökar här.

Shaggy skrev:
Hon fastnar inte i upplyft läge utan när benet är mer rakt, därav att hon får studsa över det. Att det blir flera steg som hon studsar beror på att hon faller framåt så mycket med vikten att hon måste studsa för att komma i balans igen det beror inte på att hon fastnar i mer än ett steg (vilket ju är 100% för mycket).
Kom på att hon faktiskt hade svårt med balansen när vi skodde sist. Hovis kommenterade att något inte verkade vara helt rätt för dagen eftersom hon annars är en ängel att sko. Det fanns dock en ursäkt den dagen till varför hon kunde ha problem så jag tog för givet att det var det (minns inte vad ursäkten var det är drygt en månad sedan).
Fan vad man kan stoppa huvet i sanden ibland :crazy:. Ska ta och ringa kliniken imorgonbitti och diskutera med vet. Jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt och att jag inte råkar ut för en puckovet ala den du fick. Anledningen till att jag är lätt negativ till att åka till klinik är att vet ofta verkar haka upp sig på frambenen trots att jag kan ta gift på att felet sitter någonannanstans. Jag VET att hästen har en mycket lätt böjprovsreaktion på ett framben och det är garanterat inte det som spökar här.

Ge inte upp ang klinik, hittar man bara en bra så. Och att jag den gången fick en puckovet var ju synd, men annars har de alltid tagit mig p allvar. Jag brukar ju komma in med ludd som 'han är inte halt och inte oren men han känns inte riktigt som han ska'. De brukar kolla på mig som jag vore en sann hipokondiker tills de böjer. Men aldrig haft problem med att de inte letat tills de hittat ngt sas. Ens när valacken kom in och var tvärfräsh rakt ut på löpargången, på longering på sandvolt och på asfalt etc. Jag kom in för han 'kändes seg och inte riktigts om han skulle'. De tyckte 'ja men vi böjer då för att vara säkra. Han hade böjreaktioner på tre ben :eek:

Sen, det ÄR alltid lättare med facit på hand att se att 'ah, det där då för X tid sen var nog inte bara träningsvärk, utan..' osv, men klandra inte dig själv, det är lätt hänt, och ibland omöjligt att undvika.

Usch hoppas verkligen att jag slipper det där med böjprovsreaktioner på 3 ben och liknande saker.
Tid är bokad den 31 januari så nu ska jag bara få tag i ett stycke bil och en-två styck medhjälpare, det har hittills visat sig lättare sagt än gjort :crazy:.
Veterinären jag ska till ska enligt uppgift lyssna på vad man säger så jag hoppas att jag lyckas låta övertygande :D. Vill inte höra att hon har kotledsinflamation v.f. Hon kan ju ha det men det är garanterat inte ursprungsproblemet.

Tycker absolut att du ska ta kontakt med en duktig och erfaren osteopat. Min häst hade problem med bakdelen och på kliniken hittade de ingenting! En mycket skicklig osteopat hittade och behandlade skadan direkt. Han hade en inflammation i korset som gjorde ett han fick kortare baksteg, ojämn gång mm. Det är mycket troligt att han fick sin skada efter att han vurpat i hagen.
Lycka till!

det kan inte vara någon sorts patella upphakning då? En av våra hästar har det på båda bakbenen.

Olika långa steg med bakbenen kan bero på en/flera blockerade kotor i ryggen. Har haft samma symptom på min häst :crazy: Hästen tog superlånga steg med h. bak men bara ministeg med vänster, särskilt på volt eller efter att han ansträngt sej ett tag.

Även om problemet rättades till efter vurpan brukar man behöva följa upp med behandlingar för att undvika att det kommer tillbaka, musklern kan "dra" kotor i fel läge igen.
Ang patella upphakningar så har min hästen även liknande såna symptom, men det har med ryggen att göra även det. NU efter ett halvår går hästen med jämna steg nästan hela tiden (inte när han blir överansträngd) och då har han blivit behandlad regelbundet. I ditt fall kanske det inte tar lika mycket tid och behandlingar eftersom hästen förmodligen inte gått med det lika länge, men man får räkna med ett tag för att musklerna ska rätta till sej.
Och tänk på helheten! Strunta inte i "småfel" som kommit som bieffekter, det är när alla symptom är borta som man kan vara hyfsat säker på att det inte kommer tillbaka.

Igår var hästen givetvis kanonfräsch :confused:. Jag kan inte ställa av henne för då blir hon skogstokig så jag provade att släppa henne i ridhuset igår igen. Det var rejs och bock och stegringar men den här gången för att det var kul inte för att det var jobbigt/gjorde ont. Endel säger att hästar lägger rätt sin rygg genom att rulla och genom att bocka. Efter gårdagen måste ALLT som kan läggas rätt med bockningar ligga rätt nu :D.
Ska prova att rida idag och känna hur hon känns, vet egentligen inte vad jag hoppas på :crazy:.
Har funderat på att ta ut et igen men det känns samtidigt som om det vore bra att utesluta andra problem i ryggen. För att vara riktigt ärlig har hon haft lite "lustiga" saker för sig med bakkärran redan före den där vurpan men vad är problem, vad är nojig matte och vad är lat häst :confused:. När et var ute så trodde hon inte att det skulle behövas fler behanlingar men det kan ju iofs vara svårt att sia om i förväg.

Till Sacramento_Song:
Jag tror inte att det är patella upphakningar för dom brukar väl hästar få när dom är unga? Novan är 8 år nu. Patella märks (enligt vad jag har lärt mig) vanligen även då man flyttar på bakkärran genom att hästarna har en tendens att haka fast i korta perioder vid sidoförflyttningen av benen vilket gör att rörelsen blir hackig.
Dessutom tycker jag personligen att det vore konstigt om pattela upphakningarna enbart märks i h.galopp och aldrig i varesig skritt eller trav. De patella hästar jag träffat har dessutom varit "sämst" när dom varit kalla det här är lika mycket oavsett varm eller kall häst.

Vad menas med en blockerad kota? Lite nyfiken bara...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka