Vad är det smartaste

K

Katana

Jag har en lite tunn häst och stallägaren kastar in hö lite som han tycker att hästarna behöver. Samma sak med kraftfoderet. Alla hästarna i stallet ser iofs fina ut i päls och hull förutom att de är på gränsen till tunna hela högen eftersom stallägaren styr hela foderhanteringen.

Det fungerade bra i början, då tyckte jag att hästen hade lagom hull men nu när han tunnat ur så är det svårt att få upp hullet på egen hand. Jag vill öka på fodermängden men stallägaren tycker att hästen är lagom.

Det är ju omöjligt att räkna foderstat när man inte ens vet hur mycket som hästen får :confused:

Vad skulle ni gjort för att få upp hullet lite mer på hästen? Stallägaren är av den gamla hästgubbetypen som har haft häst i flera generationer så det går inte att få honom att ända sig.

Sv: Vad är det smartaste

Ursäkta att jag frågar, men vad pysslar du med?
Det är nog dags att flytta din häst från det stallet,
något som du borde ha gjort tidigare.

Jag skulle nog be honom sluta ge min häst kraftfoder och köpa eget som jag skulle ge honom. Om det är din häst så ska du se till att hästen mår bra och inte är svältfödd om inte stallägaren vill ändra sitt beteende så skulle nog jag också se mej om efter en annan stallplats. Man vill ju att ens bästa vän ska må bra och få äta sej mätta och se pigga och friska ut.

Jag tycker att man kan kräva att man får veta hur mycket ens häst får eller kräva att den får det jag bestämt att den ska få för att må bra och allrahelst om maten ingår i stallhyran. Du kan ju alltid stödfodra lite när du ridit om du inte vill konfrontera honom, men samtidigt är det svårt för dej att veta hur mycket och vad din häst ska få då du inte har en aning om hur mycket och vad han äter eller då göra iordning mat som stallgubben får ge din häst när det är dags att fodra.

Lycka till!

Katana skrev:
Varför så otrevlig?

Inte otrevlig, förvånad och chockad snarare.
Varför har det fått gå så långt? Ledsen om du
tog illa upp över ordvalet.

flytta :eek: genast eller gör klart med honom att DU ger DIN häst den matden ska ha och itne han.

Det är din häst, ingen annan än du bestämmer över den. Han bestämmer itne vad och hur mycket hästen ska äta!

Lycka till

Oj ,men är det bara jag som inte förstår haken?

Du betalar väl hyra? Där foder ingår? Och det var din häst?

Om alla ovan nämnda fakta stämmer, ska du kunna inte bara bestämma hur mycket, utan även få veta vilken kvalitet etc fodret har. Om du han inte hörsammar det, byt stall.

Att man är gammal hästkarl betyder inte alltid att man vet allt bäst. Det borde en "gammal hästkarl" förstå.

Nä stå på dig, annars står någon annan på dig (och din häst!)

Förklara (om det går) för gubben att det foder hans brukshästar behövde inte alls är lika som dagen sporthästar.

Gör iordning mat själv som gubben får ge.

Funkar inget av det skulle jag personligen flytta. Vad tycker dom andra hästägarna? Kan ni gå ihop och prata med gubben?

Låter inte bra alls det du beskriver.

Svarar alla, "lite" tunn betyder just det som jag skrev, LITE. Han är fin för övrigt men jag skulle vilja ha upp honom lite. Lite mer hull just över revbenen.

Jag har haft hästen rätt länge i detta stall och trivs utmärkt. Tidigare har hästen alltid sett kanonfin ut men just nu så har han tappat lite.

Svårt att säja vad det beror på eftersom foderstaten inte finns på papper.

Hur resonerar ni som skriver att jag ska flytta omedelbart? Tror ni att hästen bara är skelett och ben :eek:

Hans dotter har tävlingshästar och hon har många större tävlingsmeriter inom sin gren så kunskapen om hur sporthästar fungerar finns nog.

Han själv har mest körhästar.

fälttävlansnörd skrev:
Inte otrevlig, förvånad och chockad snarare.
Varför har det fått gå så långt? Ledsen om du
tog illa upp över ordvalet.

Jo, jag tog illa upp.

Våran travare har ibland vid tävlingsäsong svårt att hålla hull även om hon får rejält med kraftfoder. Men jag ger henne majsbaserat foder som ofta är fetare än havrebaserat, och även ge 1 dl vanlig matolja i foderet morgon och kväll.
Att ha problem med utfodringen när man är "hyresgäst" med häst är svårt. Jag löste mitt problem med att jag satte färdigt 3 hinkar med lock på där jag skrev hästens namn samt morgon, lunch och kväll på och så ställde jag dem utanför boxen varje kväll.
För att vara säker på att hästen får den hömängden som du vill att den ska få så kan du ju sätta i ordning sopsäckar med hö i höladan på kvällen, lätta att tömma till morgon och lunch.
Och säg sedan till gubben att du vill att han ska ge det fodert DU satt fram och inget annat, säg det tydligt och förvänta dig en inlärnings period eftersom "det är svårt att lära gamla hundar att sitta" :)

Lycka till /Seittan

seittan skrev:
För att vara säker på att hästen får den hömängden som du vill att den ska få så kan du ju sätta i ordning sopsäckar med hö i höladan på kvällen, lätta att tömma till morgon och lunch.

IKEA-kassar med hö är ännu bättre, de håller bra! :banana:

Varför är det ingen som kan svara på ursprungsfrågan istället för att tala om för mig att jag är en idiot :confused:

Vi hade också våran häst i ett sådant stall tidigare, vi gav våran häst mat efter vi hade ridit (av hans foder) och sedan köpte vi lite eget foder som va la till, kan du inte ta hä själv på kvällen och lägga in innan hästen kommer in från hagen så vet du att där finns ordentligt?

Jag tycker att seittan har gett dig ett bra förslag, burkar och påsar är en alldeles utmärkt lösning. Möjligtvis kvarstår problemet i att ta reda på hur mycket foder din häst har fått fram till nu, men det ska han väll kunna svara på tycker man (det är ju inte att kritisera hans hästkunskaper).

Jepp det är såå sant... men vi här i Haparanda får vänta ännu ett liiiitet litet tag till på IKEA... ;) :banana:

Köp lite havre eller korn beror på vad du ger.. o ge den hästen de efter en ridning. de har ja gjort förut.. då märker du själv om du måste ta bort eller ge mer tills du blir nöjd med hullet ;) alltså,köp en säck o ge lite själv varje dag...

Det är inte du som är problemet...
Vad ger du för kraftfoder till din häst ?

Stallet är ett FULLservicestall vilket i praktiken innebär att stallägaren bestämmer fodermängd i just detta fall. Har stått i andra fullservicestall där det har ingått en viss mängd foder och sen har man fått lägga till extra själv.

Nu vill inte denna stallägare göra så eftersom om han angav en viss maxgiva så vill alla ha maxgivan...Oavsett om det behövs eller ej.

Så, jag kan inte lösa den ekvationen genom att göra egna påsar, det tillåter inte stallägaren helt enkelt.

Jag trivs annars mycket bra i stallet så jag har ingen tanke på att flytta därifrån. Det enda som jag ville diskutera är ett enkelt sätt att plussa på maten.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar